Social Icons

Pages

Wednesday, February 22, 2012

JOM SHOPPING RM100 VS BR1M !!! MANA LAGI BAGUS ??? ADA KRONI SEBALIK JOM SHOPPING RM100 ???


Negeri berkebajikan yang dilaungkan oleh kerajaan negeri Selangor telah meletakkan program Jom Shopping RM100 sebagai modal utama, yang diwar-warkan sebagai pembuktian betapa kebajikan rakyat dijaga rapi.Kain rentang dan billboard berkenaan promosi program ini boleh di lihat di seluruh Selangor.Jom Shopping meletakkan warga emas sebagai sasaran mereka, dengan memberikan baucer RM100 untuk ditukarkan dengan barangan di kedai-kedai terpilih.

Seperkara yang menjadi persoalan,ialah sejauh mana keikhlasan kerajaan negeri dalam pemberian itu ??? Ini kerana ianya hanya ekslusif untuk warga emas, sedangkan permasalahan ekonomi tidak mengenal had umur. Semua rakyat terbeban dengan masalah ekonomi dunia, terkecuali mereka yang punya pendapatan besar.

SelangorDaily.com Melaporkan Selain itu,apakah RM100 sekadar muslihat,atau boleh juga didefinasikan sebagai pancing undi, seperti mana yang pembangkang dakwa terhadap BR1M. Ini kerana pelaksanaannya hanya dibuat setelah 2 tahun mereka mentadbir negeri. Bukan mengecilkan nilai RM100 itu, tetapi perlu kita lihat dari segi praktikalnya.Cuba bandingkan nilai itu dan promosi yang diberikan terhadap program itu,bukankah tidak seimbang? Seolah melepaskan batuk di tangga, wang yang diberi boleh diklasifikan sebagai cara untuk mencipta promosi yang baik semata-mata.

Manakala BR1M dilihat membantu golongan yang memerlukan, tanpa mengira had umur. Lebih berkesan, ianya ditujukan kepada golongan sasar yang terbeban dengan kos sara hidup semasa. Warga emas, ibu tunggal yang layak, serta golongan berpendapatan rendah tidak terkecuali.Suntikan RM500 untuk setiap yang layak, yang membawa jumlah keseluruhannya lebih dari RM3billion menceritakan bagaimana suntikan modal terhadap ekonomi negara. Ia sama seperti kerajaan meluluskan sesuatu projek, apabila projek itu membuka peluang pekerjaan, dan menambah kuasa membeli atau “buying power” kepada rakyat. Bukan itu sahaja, kelulusan projek itu juga memberi peluang perniagaan kepada industri yang terlibat seperti industri pembinaan, penyelenggaraan, dan sebagainya. Maka wujudlah “chain effect” sehingga kepada pengguna. Begitu juga dengan BR1M, cuma ianya dibuat secara “backward”, iaitu dari golongan pengguna, kepada peniaga, seterusnya pemborong dan pengeluar. Konsepnya sama, iaitu suntikan dana ke dalam pasaran.

BR1M memberi kebebasan kepada penerima untuk membuat keputusan bagaimana duit itu digunakan. Ini bermakna kebarangkalian duit itu mengalir ke pelbagai industri adalah sangat tinggi. Banyak pihak akan memperoleh keuntungan dengan cara ini. Ia termasuk kedai runcit, kedai makan, kedai barangan logam, kedai alat tulis dan pelbagai industri kecil dan sederhana.

Berbanding dengan Jom Shopping RM100 yang mengkhususkan aliran baucer itu kepada kedai-kedai terpilih seperti Econsave dan Giant. Maka, ia tidak membantu peniaga kecil, terutamanya peniaga melayu. Penetapan kedai-kedai terpilih bersifat monopoli, apabila hasil keuntungan itu hanya dinikmati oleh kedai-kedai terpilih berkenaan.

apakah terdapat “hidden agreement” di sebalik pemilihan kedai-kedai berkenaan? Sedang mereka memonopoli, pastinya akan ada “win-win” situation diantara pemberi dan penerima sistem monopoli ini.

Apakah kerajaan negeri cukup “bermurah hati” untuk mengalirkan tunai ke syarikat-syarikat besar berkenaan, tanpa memikirkan peniaga-peniaga lain yang tidak mendapat faedah dari program “kebajikan” berkenaan ??? Kebajikan untuk rakyat, atau “kebajikan” untuk sekumpulan syarikat tertentu ???

Entah mengapa, tiba-tiba sahaja saya teringat tentang langkah kerajaan negeri membayar hutang Talam Corporation.

RENUNG-RENUNGKAN

2 comments:

.Gory. said...

Saya pun perasan sesuatu. Antara perkara kerajaan yang dibangkit oleh pembangkang ialah Bantuan Rakyat dan kedai Rakyat. Sedangkan tidak ada langsung bunyi tentang Baucer Buku 1Malaysia.

Sehingga kita terfikir. Siapa yang mendapat keuntungan daripada program ini?

Kedai Rakyat yang diusahakan oleh Mydin (Melayu) dan Bantuan Rakyat yang rata rata kita tahu rakyat bawah RM3000 ramainya Melayu. Maka bantuan sebegini dibangkitkan.

Sedangkan baucar buku 1Malaysia, hendaklah digunakan di kedai buku, yang rata rata kita tahu kebanyakan tauke tauke kedai buku adalah Cina.

Jadi, kenapa bila Cina mendapat untung, program tidak berbangkit, tetapi jika untuk Melayu, laju sahaja berbunyi. Kan?

Anonymous said...

bro gory,mana ko tahu pasal cina atau tidak.apa yg ko melalut ni ??? BR kata mengenai voucher RM100 tu.mmg betul lah apa yg dia bgtau.kerajaan bg semua rakyat,voucher RM100 tu hanya yang tertentu jer dpt.mana lg baki nya.dr situ ko kena fikir,mesti dah ada org makan duit tu...

 
 
Blogger Templates