Social Icons

Pages

Thursday, April 27, 2017

PENYELESAIAN #IPIC #1MDB PADA APRIL 2017 !!! APA YANG ANDA PERLU TAHU ???


Berita bahawa 1MDB dan IPIC Abu Dhabi telah menemui penyelesaian AS$6 bilion dan tidak meneruskan timbang tara antarabangsa mereka telah mengejutkan ramai orang tetapi tidak kepada saya.Saya sentiasa percaya bahawa IPIC akan menanggung lebih banyak kerugian jika timbang tara diteruskan. Satu petunjuk yang diberikan oleh Singapore Straits Times ialah: 

"Timbang tara yang berserabut dan berlarutan ke atas pertikaian itu akan menyebabkan kegagalan terbuka yang serius dalam pengurusan entiti milik kerajaan seperti 1MDB,International Petroleum Investment Company (IPIC) Abu Dhabi dan sekutunya yang berkaitan iaitu Aabar Investments, kata mereka." 

Tetapi petunjuk yang lebih besar ialah: 

"Qubaishi,yang berkhidmat sebagai Pengarah Urusan IPIC, ditahan di Teluk emiriah. Beliau masih belum didakwa dengan jenayah." 

Khadem Al Qubaishi adalah Pengarah Urusan IPIC dan juga Pengerusi Aabar Investments.Selewat tahun 2015,beliau telah disenaraikan sebagai orang ke-14 yang paling berkuasa di Arab.Qubaishi dan CEO Aabar Mohamed Badawy Al Husseiny,yang juga merupakan sasaran kes sivil DoJ AS untuk pengubahan wang haram, adalah yang bersubahat dalam pertikaian 1MDB-IPIC. Wang daripada 1MDB telah masuk ke dalam akaun mereka sendiri,tandatangan mereka penuh dalam perjanjian antara 1MDB dan Aabar dan mereka juga adalah pemilik dan pengarah "Aabar Palsu" di Kepulauan Virgin British.Bukti ke atas mereka begitu banyak.Sepatutnya,mereka akan menjadi orang pertama yang didakwa kerana penipuan, rasuah dan salah guna kuasa tetapi kedua-duanya tidak pernah didakwa.Sebabnya mudah.Jika mereka didakwa kerana jenayah-jenayah itu,ia adalah satu pengakuan bahawa pegawai tertinggi Abu Dhabi telah menipu 1MDB dengan menggunakan syarikat-syarikat palsu dan resit dana yang tidak sah.Ini bermakna bahawa 1MDB akan menang timbang tara itu dengan segera dan mengalahkan IPIC.Qubashi dan Badawy didapati bersalah juga akan sangat memalukan kerajaan Abu Dhabi.Sama seperti jika Pengerusi dan Ketua Pegawai Eksekutif Khazanah atau PNB kita didapati bersalah memalsukan dokumen dan syarikat-syarikat untuk menipu berbilion dari negara-negara lain. 

Oleh itu,ia adalah tidak mengejutkan bahawa IPIC telah bersetuju untuk menghentikan penimbangtaraan dan mencapai penyelesaian dengan 1MDB.Untuk tempoh masa yang lama,IPIC tidak pernah mengakui bahawa 1MDB telah membayar mereka AS$3.5 bilion dan bahawa Aabar telah menjamin dua unit dana 1MDB - unit dana Brazen Sky Cayman dan dana GIL. Sekarang, IPIC telah mengakui bayaran ini dan berkata mereka akan bekerjasama dengan 1MDB untuk menyelesaikan ini seperti yang dilaporkan Bloomberg dan diumumkan IPIC: "Kedua-dua negara juga telah bersetuju untuk tidak mengambil tindakan undang-undang sebelum Disember 2020 semasa mereka merundingkan pertikaian ke atas lebih daripada $3.5 bilion yang dikaitkan dengan kedua-dua bon itu, menurut orang tersebut." Sebagai sebahagian daripada penyelesaian ini, 1MDB akan membayar AS$ 2.5 bilion melalui hasil yang diperolehi daripada penjualan unit Brazen Sky Ltd. dan 1MDB Global Investment Ltd.Unit dana AS$2.5 bilion yang dimiliki oleh 1MDB Untuk ulangan,1MDB masih mempunyai dua aset kewangan dalam bentuk unit. 1) Unit Brazen Sky bernilai AS$ 940 juta.Ini adalah baki daripada keuntungan dan modal AS$ 2.38 bilion daripada pelaburan AS$1.8 bilion dalam PetroSaudi, di mana AS$ 1.44 bilion telah pun ditebus dan digunakan. Dana ini dijamin oleh Aabar PJS yang sebenar (walaupun IPIC pada mulanya mempertikaikan ini). 

Pemindahan awal dari 1MDB ke PetroSaudi adalah sumber kepada semua dakwaan bahawa Riza Aziz dan Jho Low telah menerima semua wang itu. Sekarang memandangkan 1MDB bukan sahaja mendapat kembali semua wang itu tetapi juga membuat keuntungan yang baik daripada pelaburan AS$500 juta dalam PetroSaudi, ia bermakna bahawa tidak ada dana yang telah dicuri di sini dan semua pelaburan yang dibuat oleh PetroSaudi adalah sah - maka tiada jenayah yang telah dilakukan. 2) Dana GIL bernilai AS$1.5 bilion, yang juga dijamin oleh Aabar PJS. Ini adalah baki bon GIL 2013 bernilai AS$3 bilion, di mana AS$1.5 bilion telah disimpan untuk kegunaan 1MDB sendiri. Dana GIL bernilai AS$ 1.5 bilion inilah yang didakwa oleh orang bahawa dari mana datangnya RM2.6 bilion dalam akaun Najib. Jika dana ini kini ditebus, ia bermakna bahawa RM2.6 bilion ini tidak mungkin adalah wang curi kerana tidak ada wang yang telah dicuri.Nampaknya seperti pemulihan harga minyak dan komoditi baru-baru ini telah membenarkan aset di bawah kedua-dua dana itu untuk pulih dan direalisasikan oleh pengurus dana. Ia tidak jelas sama ada IPIC/Aabar juga telah memenuhi jaminan itu dan membantu dalam menebus unit-unit ini tetapi ianya sangat berkemungkinan memandangkan IPIC tidak mahu mengambil risiko menanggung malu lagi.1MDB sentiasa mempunyai Surat Ikatan Jaminan dari Aabar ke atas kedua-dua unit ini yang ditandatangani dengan sewajarnya oleh Pengerusi dan Ketua Pegawai Eksekutif Aabar ketika itu. Menggunakan hasil AS$2.5 bilion,1MDB kini boleh membayar balik AS$1 bilion yang dibayar oleh IPIC pada bulan Jun 2015 termasuk semua baki faedah untuk bon AS$3.5 bilion yang dijamin oleh IPIC.Kesinambungan daripada aturan pertukaran aset AS$6 bilion pada Jun 2015 Keseluruhan bayaran dan jaminan bernilai AS$6 bilion telah dikenal pasti sebagai aset untuk perjanjian pertukaran aset 1MDB-IPIC Jun 2015 sebagai pertukaran dengan IPIC adalah berdasarkan kepada berikut: Mari senaraikan komponen individu sebagai a, b, c, d, e dan f. Aset daripada 1MDB: 

a) Deposit tunai AS$3.5 bilion yang dibayar kepada Aabar BVI. 
b) Dana GIL bernilai AS$1.5 bilion (Pengurus Dana yang diperkenalkan oleh BSI dan dijamin oleh Aabar BVI) 
c) Unit dana AS$940 juta Brazen Sky (Dijamin oleh Aabar Investments ABU DHABI - bukannya Aabar BVI yang dipertikaikan - ini adalah dalam laporan Ketua Audit Negara dan laporan PAC) Aset daripada IPIC: 
d) Bon prinsipal AS$3.5 bilion 1MDB 
e) Faedah bon masa depan AS$1.5 bilion 1MDB sehingga tarikh matang bon pada tahun 2022 untuk bon AS$3.5 bilion f) AS$1 bilion dalam pendahuluan tunai (dibayar kepada 1MDB pada bulan Jun 2015) 

Di bawah perjanjian penyelesaian terkini, 1MDB akan menebus, mungkin dengan bantuan IPIC berikutan jaminan, 

b) dana GIL bernilai AS$1.5 bilion". dan 

"c) unit dana AS$940 juta Brazen Sky".Kira-kira AS$2.5 bilion ini akan digunakan oleh 1MDB untuk menyelesaikan "e) faedah bon masa depan AS$1.5 bilion 1MDB" dan membayar balik IPIC "f) AS$1 bilion dalam pendahuluan tunai". Seperti yang anda lihat, b, c, e dan f telah diselesaikan.Yang tinggal untuk diselesaikan adalah a) dan 

d).Dengan itu, pertikaian dengan IPIC kini terhad kepada "a) aset AS$ 3.5 bilion yang 1MDB tegaskan ia telah bayar kepada IPIC, yang mana IPIC menafikan menerimanya dan merupakan isu utama dalam timbang tara mereka.Tetapi sekarang IPIC akhirnya mengakui bahawa bayaran itu ada dan berkata bahawa mereka akan bekerjasama dengan 1MDB untuk menyelesaikan bayaran ini yang kemudiannya akan digunakan oleh 1MDB untuk membayar untuk d) bon AS$3.5 bilion apabila sampai masanya dalam tempoh lima tahun pada tahun 2022.Itulah sebabnya IPIC dan 1MDB memberi diri mereka masa sehingga tahun 2020 untuk menyelesaikan ini dan tidak akan menggunakan sebarang tindakan undang-undang di antara satu sama lain dalam tempoh ini. Aturan ini juga bermakna bahawa 1MDB tidak melepaskan haknya untuk menyaman IPIC secara sah untuk AS$3.5 bilion ini tetapi hanya boleh berbuat demikian selepas tahun 2020. 

Penyelesaian ini jelas masih dengan semangat aturan pertukaran aset yang asal pada Jun 2015 dan sebenarnya jelas adalah satu perkembangan daripada perjanjian itu.1MDB dengan jelas telah membuat kemajuan yang baik untuk mendapatkan kembali wang mereka dan membayar hutang dan saya dapat melihat penebusan atau penjualan unit dana sebagai langkah kedua terakhir. 

Adalah diharapkan bahawa 1MDB dan IPIC boleh mengambil langkah terakhir untuk menyelesaikan baki AS$3.5 bilion. Hakikat bahawa IPIC kini akhirnya mengakui terdapat pembayaran AS$3.5 bilion itu daripada 1MDB kepada "pihak-pihak tertentu" bermakna satu lagi langkah penting bagi 1MDB untuk menghapuskan semua kontroversi dan dakwaan "kehilangan wang". Asas saman sivil DoJ AS pada Julai 2016 adalah disebabkan oleh hakikat bahawa 1MDB berkata ia telah membayar wang itu kepada IPIC tetapi IPIC ketika itu telah berkata sebelum ini pada tahun 2016 bahawa mereka tidak menerima wang itu - dengan itu terdapat kehilangan wang dan dengan itu pengubahan wang haram. 

Sekarang IPIC telah mengakui bahawa bayaran itu ada, maka tidak ada "wang yang hilang" dan dengan itu tiada pengubahan wang haram. Untuk ulangan yang lebih terperinci mengenai mengapa semua “wang hilang” yang didakwa itu tidak pernah dimiliki secara sah oleh 1MDB dan mengapa saya fikir kes sivil DoJ AS dan siasatan Switzerland kini akan gagal,baca catatan saya pada July 2016 


Link asal artikel : 


APA KOMEN ANDA ???

RENUNG-RENUNGKAN

No comments:

 
 
Blogger Templates