Social Icons

Pages

Thursday, July 20, 2017

FAKTA !!! BEZA #LANGKAHKAJANG PEMBANGKANG DAN KERAJAAN DIDEDAHKAN !!! #THEREALKAJANGMOVE !!!


Pada 17 julai 2017,MRT,"Langkah Kajang" yang sebenar menjadi realiti.Langkah yang akan beri manfaat kepada 1.2 juta rakyat.MRT sejauh 51 km dari Kajang ke Sungai Buloh bakal membawa 400,000 penumpang sehari meliputi 31 stesen dan 7 stesen bawah tanah.MRT ini beroperasi setiap 3.3 minit pada waktu puncak.Sejumlah RM2 billion dapat dijimatkan dan ianya siap awal daripada jadual.MRT ini adalah manifestasi janji kerajaan BN yang telah ditunaikan terhadap rakyat.Jika ikut logik Rafizi dalam video kempennya di Youtube pada PRU13 bertajuk "Pendidikan Percuma Rafizi Ramli",Rafizi mahu hentikan projek MRT yang dikatakannya bernilai RM80 billion untuk memberi pendidikan percuma sejumlah RM6 billion setahun.RM6 billion setahun yang dijanji Rafizi masa PRU13 itu adalah termasuk elaun sara hidup RM5,000 setiap seorang mahasiswa setiap tahun,RM28 bilion hapus PTPTN,RM791 juta untuk hapus yuran universiti. Rafizi mahu hentikan projek MRT untuk tampung janji ini.Semua ini adalah janji kosong Rafizi sahaja.Lihat sahaja dalam kempen terbaru menggunakan traknya, janji RM6 billion dan pendidikan percuma itu sudah tidak kedengaran lagi, datang pula janji baru. 

Dalam 7 matlamat baru Pakatan Harapan pun tiada lagi janji pendidikan percuma.Kalau dengar "gebang kosong" Rafizi ini,tidak siaplah MRT.Terdapat beberapa perbezaan yang begitu ketara antara Langkah Kajang cetusan Naib Presiden PKR,Rafizi dan Langkah Kajang sebenar iaitu MRT hasil dari pembangunan yang dilaksanakan oleh kerajaan pimpinan Perdana Menteri,Datuk Seri Najib Tun Razak.Beza pertama ialah,Langkah Kajang pakatan pada masa itu gagal meletakkan Presiden PKR,Wan Azizah sebagai MB Selangor.Sultan Selangor,Sultan Sharaffudin Idris Shah enggan beri perkenan kepada Wan Azizah dan meminta nama lain,PKR pada masa itu tetap berkeras dengan Sultan.Akhirnya Wan Azizah terlepas,langkah Azmin jadi realiti.Misi utama Langkah Kajang Rafizi gagal.MRT akan melonjakkan harga aset dan hartanah di sekitar kawasan MRT.Inilah Langkah Kajang sebenar, pengundi Kajang yang ada bangunan,rumah dan hartanah juga dapat untung bila harga aset mereka naik berkali ganda. 

Kedua,Langkah Kajang Wan Azizah tidak langsung menyelesaikan masalah banjir kilat yang dihadapi oleh penduduk Kajang setiap kali hujan turun. Lebih parah bila kereta terperangkap dalam banjir di Kajang.Bandar itu sudah digelar "Car Jeng" sebagai panggilan lain untuk Kajang.Sebaliknya,dengan pembinaan MRT di Kajang,rakyat lebih lega dan tidak perlu lagi bersesak untuk ke Kuala Lumpur.MRT dapat mengelak "traffic jammed" dan menghalang kereta terperangkap dalam banjir kilat yang kerap berlaku di Kajang.Ketiga,Rafizi dan PKR pernah berjanji sebelum PRK Kajang untuk menjadikan Stadium Kajang sebagai "venue" perlawanan utama Liga Malaysia tetapi sehingga kini ia tidak menjadi pun.Stadium Kajang masih sepi tanpa ada pun perlawanan seperti yang dijanjikan Rafizi.Namun dengan adanya Stesen MRT Bandar Kajang,Stadium Kajang yang terletak bersebelahan dengan Restoren Satay Haji Samuri akan menjadi ceria dan riuh kembali.

Kemudian,kegagalan keempat PKR ialah ADUNnya,iaitu Wan Azizah boleh dikatakan hampir tidak pernah ada di kawasan.Pejabat ADUN di Sungai Chua yang dijadikan tempat kempen masa PRK Kajang juga sudah ditutup.Sudah bertukar jadi kedai "massage".Ini kerana kesibukan Wan Azizah berulang alik antara Kajang - Sungai Buloh dan Permatang Pauh.Dengan adanyaMRT,masalah Wan Azizah ini dapat diselesaikan. Lebih jimat dan lebih cepat sampai ke Sungai Buloh berbanding menaiki kereta.Masa Wan Azizah untuk menjaga suami dan rakyat dapat diagihkan dengan lebih baik selepas ini.Langkah Kajang hanya membazir wang rakyat semata mata. Menurut SPR, kos membuat pilihanraya kecil di Kajang pada bulan Februari 2014 adalah RM1.6 juta.ADUN PKR meletak jawatan semata mata untuk beri peluang Wan Azizah bertanding di DUN Kajang.Akhirnya Wan Azizah tidak menjadi MB Selangor pun seperti rancangan Langkah Kajang. Apa pun tidak berubah.Berbeza dengan MRT,duit rakyat dapat dijimatkan.Ada yang penumpang menyatakan mampu jimat RM25 sehari dengan adanya MRT Jimat duit minyak,tol dan parking.RM25 buat seorang pengguna.Satu hari MRT mampu tampung 400,000 orang penumpang. Bermakna dalam sehari RM10 juta wang rakyat dijimatkan. Jika dalam sebulan, 20 hari bekerja, seorang rakyat boleh jimat RM500. 

Keseluruhannya,manfaat untuk 400,000 penumpang dalam sebulan adalah sejumlah RM200 juta. Besar nilainya. RM500 sebulan banyak nilainya pada satu isirumah.Bermacam perkara boleh dibuat dengan nilai itu.Bermakna pelaburan besar kerajaan BN dalam MRT memberi banyak kesan kepada rakyat.Kesannya sampai ke dalam poket rakyat.Inilah Langkah Kajang sebenar yang menguntungkan rakyat bukannya Langkah Kajang pembangkang yang hanya janji kosong dan masuk ke laut.Kalau ikut logik Rafizi,tidak merasalah rakyat naik tren MRT ini yang  setaraf dengan tren di London dan Paris.

APA KOMEN ANDA ???

RENUNG-RENUNGKAN
Post a Comment
 
 
Blogger Templates