Social Icons

Pages

Wednesday, October 12, 2011

MANSUHKAN AKTA KG BARU JIKA PAKATAN HARAM MENANG ???


Pakatan Haram mahu Rang Undang-Undang Kampung Baru 2011 dibatalkan sama sekali jika Putrajaya berjaya ditawan dalam Pilihan Raya Umum akan datang (PRU13).Anwar Ibrahim berkata sebagai satu-satunya tanah perkampungan Melayu di bandar,warisan Kampung Baru perlu dipertahankan walaupun kegiatan ekonomi penduduk di situ rendah berbanding pembangunan lain di sekitarnya yang pesat membangun.parti lain dalam Pakatan Haram termasuk DAP tidak pernah menyentuh isu ini,namun Kononnya kesal dengan Umno-Barisan Nasional (BN) yang terlalu ghairah mahu Kampung Baru dihapuskan dengan alasan mengejar arus pembangunan.

“Ini saja tanah Melayu dibandar.PRU akan datang kalau Pakatan menang kita batalkan undang-undang ini tak kira lulus atau tidak,” katanya dalam ceramah ‘Selamatkan Kampung Baru’ dihadapan kira-kira 300 pemilik dan pewaris Kampung Baru di Dewan Kelab Sultan Sulaiman.

Anwar berkata pihaknya akan berbincang dengan pemimpin tertinggi Pakatan Haran untuk menghadap Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah dan Yang di-Pertuan Agong Sultan Mizan Zainal Abidin bagi ‘menghalang’ penubuhan Akta Kampung Baru 2011.Katanya,ini dalam usaha supaya Rang Undang-Undang Akta Perbadanan Pembangunan Kampung Baru yang diluluskan dalam Dewan Rakyat minggu lalu tidak dibahas di Dewan Negara secara tergesa-gesa sebelum diperkenan Agong dan kemudiannya digazetkan menjadi akta.

Sementara itu, Khalid Gagap berkata pihaknya perlu mendapat persetujuan majoriti daripada penduduk Kampung Baru terlebih dahulu sebelum bersedia menghadap Sultan Selangor.

“Kita orang Melayu ada adat,apa-apa kita akan bincang.dulu kita silap sebab tak bincang terlebih dahulu,” katanya yang mahu menyerahkan cadangan itu kepada penduduk untuk diputuskan.

pihaknya juga bersedia menawarkan bantuan khidmat profesional termasuk peguam dan perancang pembangunan, selain menubuhkan jawatankuasa khas bagi menentang Rang Undang-Undang Perbadanan yang melanggar undang-undang Pentadbiran Petempatan Pertanian Melayu (MAS) yang masih wujud sejak tahun 1950.

“Saya nak minta tuan-tuan cabar dan kerajaan Selangor akan tolong tuan-tuan. Kita akan beri perkhidmatan dan sumbangan kerana Kampung Baru ini dulu adalah hak tuan-tuan dalam Selangor,” katanya.

Turut hadir dalam ceramah Ahli Parlimen Batu Tian Chua dan Naib Presiden PAS Salahuddin Ayub.

AIK ??? KENAPA ADA KHALID GAGAP DALAM ISU INI ???

NAK UNTUNG JUGA KER ???

DAHLAH HARTA DI SELANGOR HABIS KENA KEBAS !!!

KAMPUNG BARU NI TERLETAK DI KL ATAU SELANGOR ???

SAYA WAS-WAS NI ???

3 comments:

AJAI62 said...

Assalam Bro

Satu lagi kawasan yang akan digadai oleh puak pembangkang, macam kes KG Buah Pala... Bolehlah berjanji aje, cuma guna air lior... Janji yg lama pun masih tak tertunai dah mula nak canang tin kosong... Jangan esok biladah tercekik dengan janji puak pembangkang baru nak minta tolong dengan Kerajaan... Itu pu kalau mereka memerintahlah... kalau tak lu fikirlah sendiri..

Anonymous said...

janji dari orangû² munafik, sekiranya kamu percaya tetaplah kamu akan kecewa...


psstt..contoh dah duk ada, kampung buah pala dah tak ada, yang tinggal hanya kepala² yang kena tipu dengan orang munafik..

Anonymous said...

hahaha...
wa berani confirm....
selepas PR menang PRU13 Kg Baru akan menjadi Bandar Baru...
tak caya?
Pakat2lah undi PR...nanti tgk betul ke tidak...

 
 
Blogger Templates