Social Icons

Pages

Monday, June 25, 2012

EKSKLUSIF !!! SIAPA KAH NIK AZIZ YANG SEBENARNYA ??? WAJIB BACA !!!


Perwatakan seorang yang bergelar ulama biasanya sinonim dikaitkan dengan rendah diri,baik budi,mesra dalam perbezaan pendapat,memiliki sifat terpuji dan bila dirinya berkata-kata banyak manfaat yang boleh dijadikan panduan oleh anggota masyarakat.Orang tua-tua pula selalu berkata insan yang baik budi dan berjiwa besar acapkali bila makin tinggi ilmunya akan makin tunduk ego dirinya.Itu hakikat dan realiti yang semua orang sudah ketahui.Tapi bagi Mursyidul Am PAS,Nik Aziz Nik Mat soal baik budi,merendah diri dan mesra tatkala berbeda pandangan bukannya prioritinya sekalipun dikalangan penyokong PAS beliau dikenali sebagai ulama dan tok guru.

Misalnya dalam polemik isu penangguhan haji demi mendahulukan kepentingan parti dalam pilihanraya,beliau ternyata tidak dapat menyembunyikan betapa besar ego dirinya sehingga memandang rendah pada pendapat ulama lain.Kelihatan jelas sikap bongkak dan membesar diri sendiri semakin berakar umbi dalam sanubari Nik Aziz apabila tidak dapat menerima nasihat dan pandangan bekas Timbalan Syeikhul Universiti Al-Azhar,Syeikh Mahmoud Abdel Ghany Mahmoud Ashour berkaitan isu tersebut.Syeikh Mahmoud semasa menjawab soalan seorang peserta di Seminar Antarabangsa Fiqh Mantaati Pemimpin secara terang menjelaskan bahawa hukum mengerjakan haji tetap wajib bagi sesiapa yang mampu dan soal pilihanraya bukannya satu alasan yang membolehkan ibadah tersebut sengaja ditangguhkan.Namun dek kerana bongkak dan ego, Nik Aziz masih juga berpegang erat pada pendapatnya sendiri dengan alasan Nabi Muhammad s.a.w pernah menangguhkan haji.

Walhal,penangguhan ibadah haji oleh Nabi Muhammad s.a.w langsung tiada kaitan dengan pilihanraya melainkan semata-mata kerana untuk mengelakkan percampuran ibadah dengan golongan musyrikin Mekah yang saat itu masih melakukan tawaf di sekeliling Kaabah.Selain itu sejarah Islam merekodkan, antara sebab lain ibadah haji tertangguh pada tahun ke-6 Hijrah ialah kerana halangan oleh kaum Quraisy yang kemudiannya membawa kepada wujudnya satu perjanjian Hudaibiah.Bukankah jauh bezanya di antara isu sekarang dengan peristiwa yang membawa kepada perlaksanaan Perjanjian Hudaibiah di zaman Nabi Muhammad s.a.w dulu ???

Tapi apa nak pelik,bagi Nik Aziz apa saja kesilapan dan keterlanjuran di pihaknya senantiasa cuba dikaitkan dengan zaman Nabi semuanya dilakukan demi untuk mengabui mata rakyat disamping sudah menjadi satu kegemaran bagi dirinya mendahulukan sikapnya yang sombong dan bongkak.Jika rukun Islam ke-5 yakni kewajipan menunaikan haji pun semudah itu sahaja dipandang remeh dan sejarah Islam diputar belit demi memenuhi nafsu kepartian dan keduniaan,masih lagikah kita mahu memanggil Nik Aziz sebagai tok guru ??? Tok guru surat pekeliling dan 'ulamak' politik layaklah,tak begitu wahai pembaca Badut Rakyat ???

RENUNG-RENUNGKAN

26 comments:

amirul said...

memang badut bahalol la ko ni. kurang2 nya nik aziz buleh jugak jadi ulama. ko jadi la badut bahalol sampai bila2

Anonymous said...

ada jugak manusia yg otak dia takleh terima kenyataan.. Cian kat ko amirul

Anonymous said...

kesian kat penulis n anon

Anonymous said...

Gila sempit pemikiran org mcm ko ni amirul.. Silap2 kambing pakai jubah n serban tutup tanduk pun ko dgr ckp walhal yg ko dgr cuma bunyi embeeekk.. Embeeekk.. Pas tu keluar fatwa kalau dgr kambing mengembek kena duduk diam.. Hormat.. Ulamak tu..

Anonymous said...

Aku jumpa kat YouTube:
http://www.youtube.com/watch?v=XMvkU9Cmk5g

Anonymous said...

Amirul2 mentah sangat pemikiran dan pandangan ko tu.....
Pergilah jelajah negara luas sikit dan buat pemerhatian kehidupan org2 yg ko sanjung selama ini, janganlah jadi org taksub membabi-bute!!!!

Anonymous said...

Pisau karat diatas bendul
Mari dibuat memotong taik
Apa nak buat hai puan amirul
Pemikiran puan dah kena konkrit.

Mari dibuat memotong taik
Terkencing pulak sambil berdiri
Baru dikatakan Ulama yang baik
Fatwanya tidak dibuat sendiri!

Anonymous said...

knp bodoh sgt ko punye pm .. hari lain boleh mengundi.. knp nak juga mase ibadat haji?? jwpn pm skdr yg x munasabah ." dulu kita pernah buat mcm ni , x de maslah pon".. bapak anda la pm... xde mslh la bg ko, sbb rmai yg mengundi umno.. org pas sume bt haji.. dasar bachul pm kamu semua ni... ulama' di mesir tu tahu ke situasi di Malaysia... ?? die org mana thu! tu la die berani ckp mcm tu..

Anonymous said...

eh PM x ckp pun bila nak wat PRU 13 ... yg puak hamPAS ni pandai2 sendiri jadik nujum bgtau tarikh PRU 13 time haji apehal?kata bodoh kang... marah pulak cai PAS nih...

Anonymous said...

amirul... lagi tinggi ilmu agama seseorg lagi tinggi godaan syaitannye... kalau kita yg bese2 ni... digoda syaitan pangkat rendah jek... kalau mcm TGNA tu dah tentu kepala syaitan yg goda keimanannya... terimala hakikat bahawa TGNA ,L K siang n kepal sing dah uzur ... dah tua... nak tongkat langit ke?bgla pemimpin lain berkuasa... udah2 le tu... lebih2 lagi atuk nuar tu... byk nyanyuk dr waras nye.... bg jela org lain yg lebih berkarisma jadik PM...

Anonymous said...

ko ingat orang PAS sahaja ke yang g buat HAJI???? bodoh.. orang islam pasti g buat haji, tak kira PAS atau UMNO..

kalau dia buat pilihanraya time HAJI pun, pastinya orang ISLAM UMNO dan PAS ada kat sana tak dapat nak mengundi.. BODOH punya pemikiran PUAK PAS!!

Anonymous said...

kah3!!!

bila si bahalol support si bahalol..jadilah mcm mamat yg paling atas tu

dua2 mcm 'tungau'...keh3!

si nik aziz ni dah jadi kristian..klau dia mengucap pun ada tambahan 'ada allah yg tiga bersama allah yg satu'

cuma dia blom solat dlm gereja jer

kalau ULAMAK...dia MESTI peka dan faham akan surah al-Ikhlas 112

jadi..

si nik aziz ni kapir yg sesat lagi menyesatkan

pegi lah korang berimamkan si musibat tu

kah3!!!

Anonymous said...

si nik aziz cakap :

1.Allah samseng
2.non-Muslims boleh menggunakan katanama Allah utk tuhan2 mereka
3.menentang hukum wajib haji
4.menyokong non-PAS ialah kafir
5.menyokong LGBT (gaya hidup sex bebas)
6.suka2 ambil contoh keperibadian Rasulullah utk halalkan perbuatan dan cara

dan ada lagi yg aku tak dpt nk fikirkan skrg ni

korang agak :

apa reaksi Rasulullah sekiranya si musibat nik aziz ni hidup sezaman dgn Rasulullah dan para sahabat Abu Bakar Umar Amar Ali Usman Abu Ubaidah Abd Rahman dan sahabat2 besar yg lain????

Anonymous said...

sapa nik aziz tu?...tak kenal pun..hebat sangat ke dia tu?...kehkehkeh.

Anonymous said...

N.Ajis tu pecaci angkat taik saja ... yg dia orang sembah mcm dewa tu pasai apa? .... Dah la pencacai ...gila dan nyanyuk pulak tu ...

TOKGURU86 said...

Haji tidak menjadi kewajipan bagi orang PAS. Perjuangan untuk mengangkat peliwat sebagai pemimpin Malaysia mesti diletakkan di hadapan. PRU13 adalah hidup mati PAS dan dan rakan-rakan. Manakala kalau haji ni bila-bila boleh pergi. Tapi kalau mati dulu sebelum buat haji, sapa nak jawab? Bodoh punya Nik Aziz.

QalamQabut said...

Disebabkan aku rasa tak layak memberi petua atau fatwa, aku copy n paste saja. Sama-samalah kita renungi maksudnya mengikut kemampuan kita. Jika terasa kusut, bertanyalah kepada yang lebih bijak.

“Seseorang tidak layak memandang dirinya telah wajar untuk mengeluarkan pendapat (fatwa) sehingga dia bertanya (tentang dirinya) kepada orang yang lebih ahli (berilmu) daripada dirinya.” (Diriwayatkan oleh Abu Na’aim dan al-Baihaqi)

Anonymous said...

Siapa kata N.ajis ulamak?

Tuan Guru Abdullah Samaah Pondok Geting kata begitu. N.ajis hanyalah ustaz biasa saja. Bukan ulamak. Dia naik daun bila orang panggil dia Tok Guru.

Tengok keperibadiannya. Nyata seperti orang tidak berilmu. Dengan cahaya yang tiada di muka.

Iblis bertopengkan manusia.

Anonymous said...

Nabi cakap ulama ni pewaris kerja nabi..yakni meneruskan kerja yg telah dilakukan oleh nabi sahaja...tetapi adakah hamba Allah yg bernama nik aziz ini meneruskan atau menidakkan kerja Nabi??

1)adakah umat islam bersatu dibawah kepimpinan nik aziz??

2)Adakah nik aziz berjaya memartabatkan islam dinegara ini?? jika ada tolong bg saya link yg dapat membuktikannya.....

3)berapa banyak masjid yakni rumah Allah dibina oleh nik aziz untuk mengalakkan umat islam berjemaah???

QalamQabut said...

Mari kita belajar lagi untuk kenali ulama...

CIRI-CIRI ULAMA DUNIA
Berikut saya nyatakan juga ciri-ciri ulama dunia. Saya senaraikan di sini berdasarkan kitab Ulama al-Suq Ulama al-Dunya karangan al-Amin al-Haj Muhammad Ahmad sepertimana berikut:
- Menyembunyikan ilmu dan kebenaran.
- Cintakan dunia dan perkara-perkara yang berkaitan dengannya.
- Mengikut hawa nafsu.
- Berkeinginan untuk mendampingi dan mendekati pemerintah.
- Berpura-pura di dalam masyarakat.
- Menjanjikan akhirat dengan dunia mereka dan di dalam kehidupan mereka melebihkan perkara-perkara dunia serta lainnya.
- Mengkaji dan menyelidik dengan kesalahan dan kekurangan.
- Fatwa dengan mengikut syahwat.
- Dengki dan benci serta tidak insaf.
- Berbeza amalannya dan kata-katanya.
- Berdolak-dalih dan berhelah.
- Menjawab sesuatu dengan akal dan mengingkari serta bongkak untuk menerima kebenaran.

Maklumat lanjut boleh didapati di sini: http://buluh.iluvislam.com/?p=65

Anonymous said...

Firman Allah (al-Nur: 23-24) yang bermaksud: “Sesungguhnya orang-orang yang menuduh perempuan-perempuan (dan lelaki-lelaki) yang terpelihara kehormatannya, yang tidak terlintas memikirkan sebarang kejahatan, lagi yang beriman akan dilaknat (oleh Allah) di dunia dan di akhirat dan mereka pula akan beroleh azab seksa yang besar. Pada hari lidah mereka dan tangan mereka serta kaki mereka menjadi saksi terhadap diri mereka sendiri, tentang segala yang mereka lakukan.”

QalamQabut said...

Mengumpat Yang Diharuskan
Ust. Idris Haji Ahmad
10/05/12

Selalu musuh Pas menuduh bahawa Pas parti mengumpat. Bukankah mengumpat itu dilarang oleh agama. Kenapa Pas sebagai sebuah parti Islam terus dengan amalan mengumpat…

Walau bagaimanapun di sana ada pengecualian yang diharuskan mengumpat…

Keempat, harus mengkhabarkan kejahatan seorang supaya orang lain tidak terpengaruh dengannya. Seperti engkau melihat seorang yang sering berulang alik menemui orang yang tidak baik dari segi iktiqadnya atau orang yang tidak baik dari segi pegangan agamanya. Maka harus engkau memberi tahu supaya jangan ia mengaji atau bersahabat dengan dia kerana bersahabat dengan dia akan membawa kepada kebinasaan kepada agamanya.
Demikian juga jika kita melihat seorang yang mengaji kepada ulamak jahat maka harus kita beri tahu supaya menjauhkan diri daripada berguru dengan dia.

Maklumat lanjut boleh didapati di sini:
http://idrisahmad.wordpress.com/2012/05/12/mengumpat-yang-diharuskan/

tukang telek said...

Ulamak apa macam ni punya gaya, menyesatkan umat adalah dengan agama sesat nya. Kamu pandang jubah serban dan jangut kamu kata ulamak. Nik Aziz ni ulamak trompah kayu jamban. Betul betul kamu ni bahalol bin tolol.

Anonymous said...

Soal jawab.
1. Ahli agama lebih ramai bersama PAS atau Amno?
Jawabnya: PAS
2. Nama parti. Yang mana ada perkataan Islam?
Jawabnya: PAS

Anonymous said...

1. Ahli agama parti mana yang menyesatkan akidah pengikutnya? Jawabnya:PAS
2. Nama parti yang mana ada perkataan SESAT?
Jawabnya: PAS (Parti Ajaran Sesat)
3. Ulamak mana yang menyalahkan dan memandang rendah semua ulamak lain (di dunia ini)yang tak sehaluan dengannya?
Jawabnya: Nik Ajis
4. Ulamak agung mana yang tak tahu buat kerja tapi nak mentadbir negeri seolah2 dia serba bijaksana?
Jawabnya: Nik Ajis
5. Ulamak agung mana yang merampas kuasa Allah swt yang boleh menghukum siapa kafir siapa tidak, yang boleh tentukan siapa masuk syurga dan siapa tidak?

Anonymous said...

Slagi tunduk ngan DAP xde maknanya....

 
 
Blogger Templates