Apabila Najib mengumumkan manifesto Barisan Nasional pada hari Sabtu lepas,ramai di kalangan pemimpin pembangkang berkata bahawa manifesto yang dibuat oleh Barisan Nasional ialah hasil 'ciplak' manifesto yang dibuat oleh Pakatan Haram.Sebelum ini,apabila PM mengumumkan belanjawan negara 2013,puak2 yang sama turut mengatakan Bajet 2013 juga hasil 'ciplakan' idea mereka.Hal ini bukan lah satu kejutan,ini kerana akal puak2 Pakatan Haram ni memang mudah dibaca.Modus operandinya mudah,mereka akan terlebih dahulu mewar-warkan agenda mereka kepada rakyat dan sudah pasti sekiranya terdapat persamaan dalam agenda,puak2 Pakatan Haram ini akan menuduh Barisan Nasional menciplak idea mereka.Walhal manifesto Barisan Nasional yang dilancarkan pada Sabtu lepas secara sedar atau tidak,beberapa daripadanya telah di 'kick-start' oleh kerajaan.Misalnya projek Pan Borneo dan penurunan harga kereta.Seorang sahabat Facebook,saudara Azanisham Samat telah menghuraikan usaha2 yang telah dijalankan oleh kerajaan untuk menurukan harga kereta dan juga projek Pan Borneo di 'timeline' Facebook :
"Projek Pan-Borneo"
"Pan-Borneo Project telah lama bermula since Sabah dan Sarawk menyertai Malaysia.Bahagian yang menghubungkan Sarawak,Sabah dan Brunei adalah bahagian Lawas - Temburong (Brunei),siap pada tahun 1997.Dengan siapnya bahagian tersebut,pemandu boleh memandu secara terus dengan kereta dari Kuching ke Kota Kinabalu.Namun demikian,Kerajaan Pusat terus membina bahagian-bahagian baru bagi menghubungkan kawasan luar bandar di Sarawak.Panjang keseluruhan sistem lebuh raya ini dianggarkan sepanjang lebih kurang 1047.18 km. Setakat tahun 2002,lebih kurang 997.18 km atau 95.2% daripada panjang keseluruhan lebuh raya tersebut telah disiapkan.Setakat ini,bahagian terbaru yang siap dibina adalah bahagian Tenom - Sipitang pada tahun 2006.Pembinaan bahagian terakhir dari Kalabakan ke Sepulut bakal dimulakan pada tahun 2008, oleh itu keseluruhan rangkaian Lebuhraya Pan Borneo dijangka siap dalam tempoh Rancangan Malaysia Kesembilan.
Lebuhraya Pan Borneo turut dihubungkan ke rangkaian jalan raya di Kalimantan,Indonesia,di mana ia dikenali sebagai Lebuhraya Trans-Kalimantan.Kerajaan Barisan Nasional menjanjikan penambahan jarak dari 1047.18km menjadi 2,300km bagi menghubungkan laluan utama ke kawasan pendalaman.Umumnya,Lebuhraya Pan Borneo menggunakan piawaian yang sama seperti laluan persekutuan yang lain di Malaysia,tetapi sistem kod jalan raya pula adalah berbeza.Sintaks bagi kod laluan Lebuhraya Pan Borneo adalah xx-yy,di mana xx ialah nombor laluan manakala yy adalah kod bahagian,contohnya laluan 30px di Sibu,Sarawak.
benda dah nak siap dijanjikan oleh Pakatan.... phewwwwwwwwwwww "
"Penurunan Harga Kereta"
"Begitu jugak dengan penurunan harga kereta.Ini adalah penipuan Pakatan apabila tidak menyatakan bahawa Malaysia akan menguatkuasakan AFTA pada 2015 yang mana pengurangan cukai import 20% adalah wajib dilaksanakan.So.Siapa tiru siapa atau siapa tipu siapa ???? Perkara yang sudah dipersetujui untuk dilaksanakan oleh Kerajaan Barisan Nasional yang sedang dalam proses perlaksanaan dimanifestokan oleh Pakatan ??? "
Selain itu maklumat berkenaan penurunan harga kereta dengan pelaksanaan AFTA juga pernah ditulis oleh Tun Mahathir dalam blog Chedet dalam bahasa inggeris yang bertajuk 'Globalisation"
17. Only if the figures are positive should we enter into negotiations for free-trade or for globalisation. It is important to remember that when Malaysia agreed to AFTA (Asean Free Trade Agreement) in which 40% local content would qualify as national product and should be tax exempt into ASEAN countries, non-Asean car makers from Japan, Korea and Europe shifted their production to ASEAN countries so as to gain national status after including 40% local contents.
18. Malaysian national cars have 90% local contents which increase production cost. They don’t have economies of scale. As a result our exports cannot compete with those foreign brands produced in ASEAN countries with 40% local content.
19. We have made many mistakes in negotiating agreements with other countries and in drawing up foreign contracts. The costs have been very high. I hope our negotiators will bear this in mind and not allow anxiety to be compliant to the so-called universal practices promoted by globalisation and free trade to affect our better judgement.
ANDA NAK LAGI ???
UNTUK SELANJUTNYA
SIAPA TIRU SIAPA SEKARANG ???
RENUNG-RENUNGKAN
3 comments:
Senang cerita jgn berdebat siapa tiru siapa...apa yg penting siapa yg berani janji manifesto dan melaksanakannya itu yg paling utama...jgn janji tinggal janji je.
bloomberg pun kata bn tiru pr punya manifesto
bloomberg belum dapat penjelasan sebenar lagi...dah terbukti dasar2 jangka panjang kerajaan yang dicedok oleh pakatan...manifesto BN lebih terperinci berbanding pakatan
Post a Comment