Social Icons

Pages

Wednesday, December 11, 2013

EKSKLUSIF !!! ISLAM ADALAH AGAMA PERSEKUTUAN FAHAMAN AHLI SUNNAH WAL JAMAAH BUKAN SYIAH !!!


Kerajaan bersetuju untuk membawa usul bagi mengubah perlembagaan negara dengan menambah perkataan Ahli Sunnah Wal Jamaah (ASWJ) bagi membendung masalah syiah yang dilihat semakin berkembang di negara ini.Perkara itu diumumkan oleh Perdana Menteri,Datuk Seri Najib ketika menyampaikan ucapan penggulungan pada Perhimpunan Agung UMNO 2013 di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) hari ini."Apakah yang boleh kita jadikan sebagai panduan selepas Perhimpunan Agung UMNO ke-67 ini dengan jelas menyatakan menyokon teguh kesungguhan kerajaan meninggikan syariat Islam di negara ini serta-merta.Dalam hal ini,kalau ada pihak tidak menerima hakikat, saya setuju dengan seorang perwakilan kalau buat baik, tak dapat diterima.Tetapi percayalah, kita tak akan lemah semangat kerana Umno berada di atas landasan yang tepat, landasan ASWJ.Oleh itu,saya nyatakan,Islam di negara ini adalah Islam agama persekutuan dan berkefahaman ASWJ," katanya.  

Usul tersebut sebelum ini telah dibangkitkan oleh Naib Ketua Pergerakan Pemuda UMNO,Khairul Azwan Harun untuk mentakrifkan Islam sebagai agama rasmi negara yang diperincikan hanya kepada pegangan ASWJ.Cadangan itu dibuat ketika Perhimpunan Agung Pergerakan Pemuda Umno yang berlangsung pada Selasa lalu.Selain daripada itu,Badan Perhubungan Umno Pulau Pinang turut membentangkan usul yang sama unuk meminta Perlembagaan Persekutuan dipinda bagi membolehkan Islam sebagai Agama Persekutuan ditakrifkan kepada ASWJ.Wakilnya,Datuk Shabudin Yahaya berkata,langkah itu perlu kerana Islam bertunjangkan ASWJ mampu menjadi benteng kukuh daripada sebarang usaha penyelewengan terutama oleh mana-mana ajaran sesat.Beliau berkata,usaha tersebut akan melibatkan pindaan ke atas fasal tiga Perlembagaan Persekutuan.''Kita mahu Islam yang bertunjangkan kepada ASWJ dicatatkan sebagai satu kandungan rasmi di dalam Perlembagaan Persekutuan.Kita mahu memastikan tiada lagi pengikut-pengikut ajaran sesat dengan mudah mereka mengaku Islam.,'' katanya.Manakala Kementerian Dalam Negeri (KDN) ketika diminta mengulas mengenainya berkata akan membawa usul untuk memasukkan perkataan Sunnah Wal Jamaah dalam Perlembagaan Persekutuan sebagai memperincikan takrifan Islam sebagai agama persekutuan negara.   

Menteri Dalam Negeri,Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata,usul itu akan dibawa kepada kerajaan untuk dibincangkan bagi menghalang fahaman lain termasuk Syiah daripada berkembang di negara ini.Ini adalah untuk memastikan agama rasmi negara adalah berasaskan ASWJ dan bagi mengelakkan kefahaman lain dikembangkan di negara ini," katanya.Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) sebelum ini,mengeluarkan statistik yang menganggarkan hampir 300 ratus ribu rakyat di negara ini yang beragama Islam adalah merupakan pengikut fahaman Syiah.Ajaran Syiah mula memasuki Malaysia sekitar tahun 80an selepas berlakunya revolusi Iran pada tahun 1978/79.Pada tahun 1984,Muzakarah Jawatankuasa Fatwa mengambil keputusan bahawa hanya Mazhab Syiah dari golongan Al – Zaidiyah dan Jaafariah sahaja yang diterima untuk diamalkan di Malaysia.Namun pada tahun 1996,disebabkan oleh penularan ajaran Syiah yang semakin berleluasa di negara ini, Muzakarah Khas Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia menetapkan bahawa umat Islam di Malaysia hendaklah hanya mengikut ajaran Islam yang berasaskan pegangan Ahli Sunnah Wal Jamaah dari segi Aqidah, Syariah dan Akhlak.Kesimpulannya pengumuman yang dibuat oleh Presiden Umno itu membuktikan bahawa parti itu begitu berani dan serius untuk membendung ajaran sesat yang semakin berkembang ini.

APA KATA ANDA ???

RENUNG-RENUNGKAN

1 comment:

Muslim said...

Syiah bukan Islam, syiah adalah agama yg tersendiri, mk syiah tiada kena mengena.
Sejak zaman berzaman telah diterima aliran aqidah yg di ketengahkan dan digariskan oleh Imam Asshari-Maturidi dan ulama' ulama' Asshariyah-Maturidiyah sbg selari dgn ASWAJA. Fekah-syariatnya pula Hanafi-Maliki-Syafie-Hambali. Inilah yg seharusnya diajarkan di sekolah sekolah, masjid dan surau surau. Tp hari ini kedptn bnyk aliran aliran lama yg hampir pupus diketengahkan semula atas alasan penafsiran semula, dan kononnya hanya semata mata mengikut hadis dan Quran sahaja. Masing masingnya mengaku sunnah, tp sesama mrk pun bercanggah pendapat. Dikeranakan mrk bergelar ust, bahkan bergelar Dr dlm bidang agama, umat jadi keliru. JAKIM, Kem. Pelajaran, Kem. Pengajian Tinggi dan Jab. Agama Ng seharusnya mengambil tanggungjawab membersihkan aqidah umat dgn sukatan pelajaran yg bersesuaian, juga dgn memantau kelas kelas pengajian.

 
 
Blogger Templates