Social Icons

Pages

Tuesday, August 25, 2015

FAKTA !!! APA NIAT SEBENAR #BERSIH #BERSIH4 ???


Apa niat sebenar Bersih apabila tetap berkeras untuk mengadakan protes jalanan di Kuala Lumpur,Kota Kinabalu dan Kuching menjelang ambang sambutan Hari Kebangsaan pada 31 Ogos? Adakan penubuhan Bersih,gabungan pelbagai pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang mahu mengubah sistem pilihan raya Malaysia untuk apa yang mereka dambakan sebagai pilihan raya bebas, bersih dan adil,menerusi landasan penerapan budaya asing protes jalanan? Dengan sengaja mengadakan protes menjelang sambutan hari jadi Malaysia,ia jelas kepada semua orang bahawa ia bertujuan untuk menganggu persiapan bagi sambutan itu dan disebalik cubaan banyak pihak untuk memujuk Bersih agar tidak meneruskan hasrat itu,semua pembayang menunjukkan yang mereka berkeras untuk meneruskannya.Polis amat bimbang dengan keselamatan orang awam, kerana dalam mana-mana protes jalanan, keadaan mudah menjadi tidak terkawal malah dengan hanya sedikit provokasi.Dan,dalam situasi seumpama itu,cukup mudah bagi ejen pencetus provokasi untuk mencetuskan keadaan huru-hara.Aktivis sosial terkemuka Dr Chandra Muzaffar tidak dapat lari daripada berasa cukup bimbang dengan perkara itu.

“Saya bimbang jika ada individu dan kumpulan yang hanya menunggu untuk mengeksploitasi protes jalanan yang dirancang itu untuk sengaja mencetuskan huru-hara dan keganasan,” katanya kepada Bernama.Dr Chandra berkata walaupun protes jalanan adalah dibenarkan oleh undang-undang dan dilindungi di bawah hak warganegara untuk berhimpun secara aman mengikut Perkara 10 Perlembagaan Persekutuan,beliau tetap bimbang yang ia akan mencetuskan huru-hara dan keganasan yang boleh membawa kepada darurat diisytiharkan.Jika Bersih menetapkan perhimpunan hanya diadakan di Kuala Lumpur seperti tiga perhimpunan sebelum ini,pada 2007,2011 dan 2012,rancangannya kali ini untuk turut mengadakan perhimpunan di ibu negeri Sabah dan Sarawak,hanya menunjukkan yang ia tidak peduli tentang keamanan dan keselamatan orang awam di kedua-dua negeri itu juga.Jika ketaksuban Bersih dalam mengadakan protes jalanan boleh diumpamakan seperti menikmati hidangan, ia bukan hanya sekali sahaja menambah makanan tetapi tiga kali dan kini mahu menambahnya buat kali keempat menerusi apa yang dipanggil Bersih 4.0 pada hujung minggu ini. 

Dr Chandra mempunyai alasan kukuh untuk berasa bimbang jika berlaku keadaan huru-hara dan keganasan kerana idea pengerusi Yayasan 1Malaysia itu untuk mengisytiharkan Kuching sebagai Bandaraya Perpaduan yang pertama di dunia menjadi kenyataan pada 1 Ogos.Jaminan Bersih bahawa protes akan berlangsung secara aman tidak semudah seperti yang dijanjikan kerana jika keadaan menjadi tidak terkawal, penganjur tidak mampu berbuat apa-apa mengenainya. Malah penganjur tidak mampu mencegah peserta protes daripada membawa anak-anak kecil mereka bersama-sama, seperti yang dapat dilihat pada perhimpunan sebelum ini. Apa lagi yang dapat dikatakan tentang tindakan tidak bertanggungjawab itu. “Ini asing kepada budaya politik kita. Demonstrasi jalanan tidak menyelesaikan masalah dan, lebih-lebih lagi, ia bertujuan untuk mengganggu-gugat proses demokrasi negara,” kata Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Dr Salleh Said Keruak. “Ia bertujuan untuk menghasut rakyat untuk memberontak. 

Ini bukan amalan kita proses demokrasi negara telah membolehkan rakyat untuk memilih mana-mana parti politik sebagai parti pemerintah, selain mereka bebas menyuarakan pandangan-pandangan anti-kerajaan,” katanya. Kali ini, Bersih 4.0 diadakan dengan tujuan untuk mendesak Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak meletak jawatan dan menggesa urus tadbir bersih.Sebarang pertukaran kerajaan atau pemimpin di negara ini dilakukan menerusi peti undi dan bukannya cuba mencontohi gerakan seperti pemberontakan ‘Arab Spring’ di Mesir,Libya atau Tunisia atau demonstrasi besar-besaran dan ganas ala Bangkok yang berlarutan berminggu-minggu.Aktiviti politik di Malaysia perlu dilakukan secara ‘gentleman’ atau beradab disebalik walaupun ia mungkin sebuah negara yang paling dipolitikkan di dunia.Sudah tiba masanya bagi negara untuk mempunyai corak politik ‘bermusim’ dan ‘tidak bermusim” supaya rakyat dapat menjalankan urusan kerja dan perniagaan mereka tanpa perlu bimbang mengenai protes jalanan atau terlebih politiking. Dan dengan pilihan raya umum akan datang hanya kira-kira dua tahun lagi, ahli politik dan NGO cenderung ke arah politik seperti Bersih perlu menerajui langkah itu. — BERNAMA

APA KATA ANDA ???

RENUNG-RENUNGKAN

7 comments:

Anonymous said...

Niat sabenar Bersih 4.0 tak lain dan tak bukan nak memporak perandakan kedaan. Mana tak nya, DBKL dll sibuk dengan persediaan acara perayaan Kemerdekaan/ Hari Kebangsaan, dan Dataran Merdeka dan Padang Merbok di gunakan oleh mereka yang berkenaan, Bersih nak kacau.

Nak bermalam di sekitar Dataran Merdeka, nak bawa kemah, tak di benarkan, nak bawa sleeping bag, tidur di atas jalan dsbnya. Mengarut.

Anonymous said...

Apekedarahnya Bersih nih, dah Polis kata cadangan mereka nak berhimpun itu haram, tak di benarkan, masih lagi nak tunjuk keras kepala? Kan nampak niat tak baik nya tuh. Nak cari pasal.

Tak hormatkan pun Hari Kebangsaan, Kemerdekaan - nak kacau ketenteraman dan kedamaian rakyat nak lihat perbarisan dsb nya, depa nak berdemo jalanan. Hamsat. Tabi'at Cina Bukit.

Depa yang berasal dari selatan China memang layak di panggil Cina Bukit, spt Kit Siang dan Guan Eng di panggil gitu sejak mereka di Melaka lagi. Profssor2 sejarah ada tulis buku buku mengatakan mereka di selatan China ada darah "hill tribes of China" di selatan China tuh.



Anonymous said...

PAS dah kata tak akan serta demo jalanan Bersih itu, maka yang ramai sertai di jangka Cina Bukit dan segelintir Melayu PKR.

Ultra kiasu dan ekstremis Lim Kit Siang bukan main puji lagi Bersih, jadi di jangka ramai jenis dia akan hadzir. Aku harap ramai yang di tangkap, di sumbat ke lokap, kemudian di tohmah di Mahkamah.

Memang tujuan jahat. Dulu acara mereka ha nya isu pilihanraya. Tapi Ambiga telah pelacurkan Bersih kpd Anwarul Al Juburi sehingga semua isu parti parti Pembangkang dah masuk.

Anonymous said...

Niat Bersih nak jatuhkan Kerajaan. Mereka bukan NGO lagi, dah ngalahkan parti politik, ngalahkan Pakatan yang dah mampos tuh. Sebab hampir semua isu parti parti politik tu di pikul mereka sekarang.

Cilaka, sabenar nya mereka tak berdaftar sebagi apa apa pun. Tidak sebagai parti politik, tidak sebagi NGO, tidak sebagai suatu pertubihan. Ketua Setia Usaha Kementerian Dalam Negeri (Pendaftar Pendaftar Perubuhan di bawah nya) kata begitu dulu semalam.

Jadi, Bersih haram dari beberapa segi. Tak berdaftar, tak dapat kebenaran berhimpun di bawah Peaceful assembly Act, nak demo jalanan.

Nak eksploitasi hari kebangsaan sebab ramai rakyat berkunjung ke Dataran Merdeka. Bukan mereka nak ramai orang tahu saja, sebab kalau gitu, tak payah ramai hadzir pun mereka dapat liputan media. Tapi mereka nak ramai orang sertai demo jalanan mereka, ngarapkan jadi Arab Spring. Bedebah. Bagus Polis dah haramkan dan Polis serta pihak pihak lain tentu dah bersedia menangkis mereka.

Anonymous said...

Tambah kpd komen 10:22 AM -

Antara professor tersebut ia lah Prof C.P Fitzgerald. Google lah kalau nak tahu butiran lanjut nya. Atau sebut di sini dan aku akan berikan salepas membaca nya.

Anonymous said...

Keluar nya kumpulan anti-Bersih baju merah menunjukkan kesanggupkan mereka menentang Bersih 4.0 dengan 30,000 orang ada lah merunsingkan.

Mereka kata kalau Bersih calls off their rally, mereka tak akan keluar. Harap Bersih akan gunakan fikiran mereka dengan waras. Kalau ia pun, Polis dah kata himpunan Bersih itu ada lah haram.

Anonymous said...

Yang merunsingkan ia lah jika ada berlaku apa apa yang menyebabkan Bersih baju kuning dan kumpulan anti-Bersih baju merah bertembung di Dataran Merdeka atau sekitar nya. Dan menjadi pergaduhan perkauman. Na'uzubillah. Mesti elakkan trajedi 13 Mei 1969.

 
 
Blogger Templates