Social Icons

Pages

Tuesday, August 02, 2011

TIAN CHUA TIDAK BERSALAH DAN TIDAK MEREMPUH POLIS ???


Seorang pemuda tampil menyangkal video polis disiarkan sebuah televisyen yang menggambarkan Ahli Parlimen Batu,Tian Chua,membuat provokasi terhadap polis ketika perhimpunan Bersih 9 Julai lalu.Anggota Unit Amal yang hanya mahu dikenali sebagai Lan,30, mendakwa berada betul-betul di belakang Tian Chua bersama kira-kira 2,000 orang di KL Sentral ketika itu dan beliau sebenarnya sedang menyelamatkan diri daripada ditembak polis.

“Saya bertanggungjawab dengan kenyataan ini dan sanggup dipanggil jadi saksi jika diperlukan,” katanya ketika menemui Harakahdaily di sini.

Lan berkata,sebagai anggota Amal dari Pahang beliau ditugaskan untuk mengawal pemimpin di KL Sentral yang sedang membuat sidang media di Hotel Hilton untuk berarak ke Stadium merdeka.Tambahnya, mereka menunggu pimpinan turun dari di Hotel Hilton,kira-kira pukul dua petang dan dianggap tempat yang paling strategik dan penting kerana menghimpunkan paling ramai pemimpin.

“Antara pimpinan yang ada di situ ialah Tuan Guru Haji Hadi Awang, Datuk Seri Anwar, Datuk Seri Wan Azizah, Tian Chua, Khalid Samad,Dr Zul. Ambiga, Pak Samad dan AJK Bersih. Kami menanti pimpinan di KL Sentral dan saya lihat selepas itu entah dari mana datangnya, kurang lebih 2,000 orang anak muda mengelilingi pimpinan yang turun tadi.Lepas itu kami berarak masa itu tengah hujan renyai-renyai berhampiran terowong di situ. Sebenarnya kami ingin bergerak ke hadapan, tetapi FRU sudah menutup dan membuat provokasi dengan menembak gas pemedih mata kiri, kanan, depan dan belakang.

“Saya sendiri mendengar suara kuat seorang pegawai polis yang mengarahkan menembak gas pemedih mata tepat ke arah peserta, bukan seperti biasanya ditembak ke atas.Jelas tembakan itu untuk paling kurang mencederakan peserta jika tidak membunuh,” ceritanya.

Tambah Lan,oleh kerana kawasan tertutup dan polis menembak gas memedihkan mata jadi mereka terpaksa bertempiaran lari untuk menyelamatkan diri.Katanya, polis pula gunakan taktik merempuh peserta perhimpunan dan membantai dengan belantan supaya rebah lalu memberkas mereka. Namun ada yang berjaya meloloskan diri, ada yang melarikan diri ke kawasan pembinaan dan patah balik ke dalam kompleks KL Sentral.

“Dengan mata yang kabur kerana dilepaskan bom asap oleh polis, saya lihat seperti kiamat kecil. Depan mata saya lihat, Pak Samad terbaring, Khalid Samad berdarah kepala. Masa itu juga saya lihat pembantu Anwar,Fayaad tercedera.Saya bersama Pemuda Amal untuk menyelamatkan diri daripada polis yang mengejar untuk memberkas kami, terpaksa masuk semula ke dalam kompleks untuk menyorok. Jadi tidak langsung provokasi kami kepada polis, yang ada ialah untuk menyelamatkan diri termasuk Tian Chua,” ujarnya.



SIAPA YANG MULAKAN DULU ???

TIAN CHUA ATAU POLIS ???

11 comments:

Anonymous said...

DALAM HAL NI PESERTA BERSIH TDK BOLEH DIANGGAP BERSALAH, SEBAB MEREKA LAH YG PERLU DILINDUNGI OLH POLIS BUKAN DIKASARI OLH POLIS...

SOAL PROVOKE OLH SESIAPA ITU TDK TIMBUL LANGSUNG KRN POLIS SUDAH TENTU DILATIH KHUSUS UTK MENGHADAPI SUASANA PROVOKASI YG LBH EKSTREAM..

TAK KAN LAH SESEORG BARU ANGKAT TANGAN, POLIS DAH KATA PROVOKE DAN BELASAH CUKUP2...

DAN YG PENTING KEMATIAN ALLAHYARHAM BADARUDIN HARI TU DI KLCC DIKATAKAN AKIBAT SERANGAN JANTUNG...TAPI SAMPAI KINI PIHAK HOSPITAL DAN DOKTOR MASIH LG TDK MENGELUARKAN APA2 LAPORAN KEMATIAN ALLAHYARHAM...APA CERITA TU?

SEDANGKAN PEGAWAI POLIS KL (SINGH)YG TELAH MENGELUARKAN KENYATAAN YG SI MATI SAKIT JANTUNG PADA HARI ESOKNYA PULAK TU...MEMANG GILA !! SEDANG HOSPITAL SAMPAI KINI MASIH MEMBISU!!! PANDAI2 JER POLIS SINGH TU KATA!!


LIHAT LAH KONSPIRASI POLIS UTK MENGHALALKAN TINDAKAN MRK SENDIRI... SEMATA2 DEMI TUNDUK KPD UMNO!!

Anonymous said...

eh...sape yg kira 1 2 3 tu, kurang ajar betul, mn x polis p tembak kalu dh menyerang cmtu pastu tetiba ada suara ckp amik gambar..amik gambar, nampaknya mcm sengaja nk menjatuhkan maruah polis. konon2nya polis serang tanpa sebab..kepala hotak korg la.yg gatal nk p merusuh polis pasal apa bodoh nk mampus...

Bingai @ Bangang said...

baik punya spin. hehehe

Anonymous said...

anon 11.28...

ape yg ko taip tu ko pakai tulis jer ker ko pikir dlu pkai otak?

Dah bershit tu di haramkn kenape lak polis kena lindungi dierang? kalo kt luar negara...tuian chua dah tentu lunyai kena belasah ngan cota...kt m'sia jer yg polis masih kesian...
patut pun kuga yg bwat jenayah tu puak2 nie salahkan polis gak...ape keje polis pas nie utk lindungi penjenayah jer ker?

BINGAIIIIIIIII....jilat jer la jubo ANU ngan ambingai tu...

Anonymous said...

heheh tahu tak pe..habis masa kecoh kat pulau pinang tu.. polis ada gak tangkap pemimpin pro BN.. tak de pun cakap tu konspirasi..wal hal masa tu dorg nak p serah memo kat LGE heheh.. sudah2 lah

esok polis gak yang korang cari tu buat report..

pasal report tu..
ikut lah porsedur..
sape yang leh minta report tu..
tak kan org luar senang nak dapatkan report tu
apa kata family arwah tu?
dia pun tak caya laporan doktor tu..
so dia dia mohon kat mahkamah tunggu je lah..

apa2 pun kalian nampak tak..
puak2 Pakatan nie semuanya handal2 belaka..nak rosakkan negara je keje dia.. berdemo je tanpa usul periksa.. pelik aku..dah tu yang join org2 isle buat malu je.. konon pejuang lah tu hehehh..

Anonymous said...

tembak kasi mampos jer peserta bersih tu....

Anonymous said...

Budak Lan tu ckp xde bukti. gmbr takde, video apatah lagi..

yg ada skang ni video tian chua jd kapla nak rempuh sekatan polis...hehehe..

org pas ni bukan boleh pkai ckp dia. tgk le Timbalan Presiden dia. Dah ketua penipu,anak buah faham2 sajalah...

Pas ni.. APA PUN TAK BLEHH..!!!

Anonymous said...

tembak kasi mampos jer peserta bersih tu....

putra indah said...

anon 12.08.... saya sokong, kepala cina kominis tian chuak tu patut diletupkan dulu. bangsat2 pas pulak jadi barua kapir ambiga..

Anonymous said...

aiiik babi yg mati pon nak sibuk2 buat laporan polis? kasi cina mkn sudah?
klu da tak percaya polis, hospital,kerajaan bawak la bangkai geng korang tu pi singapore buat post mortem kat sane n report pon kat polis sana gak n bicara pon kat sane gak psl sini sume tak betul.
bodoh punya ckp la lu.... lu sama ngan lu punya kwn yg mampos tu, hidup menyusahkan org mati pon menyusahkan org, bersih punya org memang babi la.....

Anonymous said...

DALAM HAL NI PESERTA BERSIH TDK BOLEH DIANGGAP BERSALAH, SEBAB MEREKA LAH YG PERLU DILINDUNGI OLH POLIS BUKAN DIKASARI OLH POLIS...
(Anon 11:28am)

-----------------------------------

Simple jer aku nk tanya...
weii..ngko ada OTAK ke tak..??
weii..ngko ada OTAK ke tak..??
weii..ngko ada OTAK ke tak..??

Eeeeiiiii...tak tau la aku nk cakap apa dgn puak2 BANGANG penjilat amBABIga berSHIT ni...

WOIII BODOOOOOOO !!!! Ada akai guna FIKIR, ada mata guna TENGOK, ada telinga guna DENGAR.!!!

Dan lg, SPD AGONG cakap apa utk sekelian rakyatnya...Ada korang dengar BAHLOOOLLLLL...Korang para penJILAT tegar amBABIga yg terang2 derhaka kpd perintah SPD AGONG tu nak kira camner...??!!!!

MUKTAMAD...HANGPA (PR) BODOOOOO!!!!

 
 
Blogger Templates