Social Icons

Pages

Tuesday, September 13, 2011

SAH !!! MAT SABU KANTOI !!! TAN SRI JINS SHAMSUDDIN MENGAMUK !!



Pengarah filem Bukit Kepong,Tan Sri Dr Jins Shamsuddin menjelaskan penghasilan filem tersebut dilakukan berdasarkan fakta sejarah selepas pihaknya melakukan perbincangan terperinci dengan Polis Diraja Malaysia (PDRM).Tan Sri Dr Jins Shamsuddin berkata,filem yang menjalani penggambaran pada tahun 1981 itu turut mendapat kerjasama daripada penduduk kampung Bukit Kepong selain temu bual dengan pengganas komunis yang menyerah diri selepas insiden berkenaan.

“Saya membuat skrip filem itu selepas memperoleh input daripada pihak PDRM yang diketuai oleh Ketua Polis Negara pada ketika itu (Tun) Hanif Omar.Selain maklumat yang diberikan oleh PDRM,saya turut membuat kajian dengan bertemu penduduk kampung Bukit Kepong termasuklah bekas anggota PKM (Parti Komunis Malaya) bagi mendapat gambaran sebenar mengenai tragedi berkenaan.Apa yang disiarkan dalam filem itu adalah fakta dan gambaran sebenar yang diperoleh daripada PDRM serta berdasarkan kepada temu bual saya dengan pihak yang terlibat,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita apabila diminta mengulas mengenai penghasilan filem Bukit Kepong di pejabatnya,di Studio Panca Delima,Jalan Hulu Klang.


Kisah Bukit Kepong menjadi hangat apabila Timbalan Presiden Pas Mohamad Sabu dalam ceramahnya di Padang Menora,Tasek Gelugor,Pulau Pinang pada 21 Ogos lalu mendakwa Mohamad Indera yang terlibat dalam tragedi berdarah tersebut adalah hero sebenar.

Katanya,dalam filem berkenaan watak Mohamad Indera ditonjolkan sebagai pihak yang mengetuai serangan ke atas anggota polis Bukit Kepong sehingga menyebabkan berlakunya pertumpahan darah.Ujarnya,sebelum pembikinan filem itu,keluarga Mohamad Indera ada berjumpanya dan meminta supaya tidak terlalu menonjolkan kejahatan anggota PKM itu menyebabkan beliau terpaksa akur.

“Saya akui semasa penggambaran filem itu hendak dilakukan,keluarga Mohamad Indera ada berjumpa saya secara peribadi dan meluahkan hasrat supaya kejahatan lelaki berkenaan tidak ditonjolkan,” katanya.

Jelasnya lagi,penghasilan filem berkenaan adalah berdasarkan kepada fakta sejarah yang diperoleh selain nasihat PDRM dan bukannya direka sendiri oleh pihaknya untuk tujuan komersial bagi menarik perhatian orang ramai.Tambahnya lagi, kebenaran filem itu diakui oleh pihak kerajaan dan ahli keluarga anggota-anggota polis Bukit Kepong sendiri sehingga filem berkenaan memperoleh lapan anugerah termasuklah Filem Terbaik pada Festival Filem Malaysia ke tiga (FFM-3) pada tahun 1982.semua pihak tidak wajar mempertikaikan filem tersebut kerana penggambarannya dilakukan selepas pihak PDRM berpuas hati dengan skrip yang dilakukan.

“Tun Hanif turut memberikan saya seorang setiausaha daripada anggota polis sendiri bagi membantu saya menjalankan penyelidikan sehinggalah skrip dan penggambarannya siap dilakukan selepas semua pihak berpuas hati dengan fakta-fakta dalam filem itu,” katanya.

Kos pembikinan filem tersebut menelan belanja RM1.3 juta dan memperoleh kutipan RM1.7 juta selepas tayangan.Selain Tan Sri Dr Jins Shamsuddin yang memegang watak Ketua Polis Balai bernama Sarjan Jamil,ia turut dilakonkan oleh Hussein Abu Hassan, Yusof Haslam, A.Rahim serta Suhaina Yahya.

ANDA SUDAH JELAS ???

MAT SABU SEBENARNYA INGIN KAN PERHATIAN !!!

NANTIKAN PENDEDAHAN TENTANG SEJARAH KOMUNIS JAM 1.30 PETANG INI !!!

9 comments:

Anonymous said...

HA..HA..HA..HA...JINS SAMSUDIN DAN MULA MENYALAK DAH MAKLUMLAH KINI DAH BERGELAR SENATOR...KENA BODEK KUAT LAH.

TAPI DAH SEBOK DENGAN POLITIK SAMPAI LUPA NAK SIAPKAN FILEM "PASIR SALAK KING OF THE RIVER" WALAU PUN DAH BANYAK DUIT LINGKUP HAMPIR SEJUTA RM SUMBANGAN YAYASAN PERAK LESAP BEGITU SAJA.

BACA BERITA INI:

Ipoh: Persatuan penulis dan peminat Sastera Perak (PENTAS) meminta seniman dan Senator Jins Shamsuddin menunaikan janjinya untuk menerbitkan filem perjuangan orang Melayu Pasir Salak yang hingga kini tidak mendengar khabar dan beritanya.
Presiden persatuan tersebut, Encik Osman Bakar memberitahu, pihaknya akan mengambil langkah-langkah tertentu supaya wang Yayasan Perak yang dikeluarkan untuk projek filem itu lebih RM1 juta tidak hilang begitu sahaja.
“Kami tahu wang itu telah dikeluarkan oleh Yayasan Perak kepada Jins Shamsuddin pada tahun 1995, tetapi hingga kini filem itu tidak diterbitkan dan wangnya entah ke mana,”kata Osman Bakar.
“Kami harap Badan Pencegah Rasuah dapat menyiasat perkara filem Pasir Salak dan wang Yayasan Perak yang lesap itu,” katanya lagi.
Menurut Osman Bakar, bahawa persatuannya mahu Jins Shamsuddin memulangkan balik wang itu kepada Yayasan Perak jika filem itu gagal diterbitkan.

TU LAH...WANG RM 1 JUTA LESAP DAH...FILEM YG DIJANJIKAN ENTAH KE MANA...DAH TU BANYAK CAKAP PULAK...

PIRAHHHH!!

Anonymous said...

Woi Anon 11.17.
Aku rasa lu ni komunis bangsat yang memang hidup lagi lepas kena hapus dengan tentera n polis.
Babi anjing macam lu ni elok pi duduk negara Cina n kayuh basikal kat sana baru lu boleh rasa macam mana hidup diperintah komunis ...siallllll.
Kalau lu rasa nak sangat jadi komunis, istihar saja la diri tu komunis...kan senang wahai babi laknatullah.

Anonymous said...

11:32

YG KO NI MENGAMUK2 GILA BABI BUAT APA?

AKU TERAJANG MUKA KO KER?

TU LAH DIA, BILA KENA TERAJANG TEPAT KAT KEPALA UMNO DAN JINS SAMSUDIN DAN TAK MAMPU NAK JAWAB BUKTI SAHIH, TAHU PUN KO TAKUT DAN MALU BUKAN KEPALANG LG..

PLEASE LAH BRO..SEDAR DIRI SKET..KO TAK LEH NAK TULIS SEBARANGAN DLM ENTRI KO NI..SEMUA ORG TAHU DAN INGAT FAKTA JINS SAMSUDIN DAH HABISKAN DUIT CAPAI RM 1 JUTA WANG SPONSOR YAYASAN NEGERI PERAK KIRA DUIT RAKYAT, KERAJAAN NEGERI...KO INGAT ORG TAK TAHU KER?

CAKAP MULUT MAIN SEDAP JER..TU LAH UMNO, BILA ADA KES PENYELEWENGAN MACAM NI TUTUP RAPAT.ORG MACAM NI DIANGKAT PULAK JD PEMIMPIN, LAGI PUNAH RANAH LAH NEGARA.KO INGAT ORG TAK TAHU KER FILEM JIS TERBENGKALAI, MACAM LORI HANTU TERSADAI KAT BAHU JALAN?

ORG JENIS MACAM NI LAGI LAH TERUKNYA...MENGAMBIL KESEMPATAN ATAS KEPOPULARAN DIRI UTK BERMAHARAJA LELA...

CAKAP DEGAR2 TAPI EKOR PENUH TAIK...

BABI PUN TAK BERPERANGAI MACAM TU!!!

BODOOOOOO!!!

Anonymous said...

Tan Sri Jins Shamsudin dikatakan akan menyambung kembali penggambaran filem Pasir Salak yang telah tergendala sejak beberapa tahun yang lalu. Katanya, beliau akan cuba untuk menyiapkan filem epik tersebut selewat-lewatnya hujung tahun ini.

Anonymous said...

11:58

NAK SIAPKAN HUJUNG TAHUN NI?
HMMM...

MACAM NAK LEPAS BATUK DITANGGA JER...SEPATUTNYA SPRM DAH SIASAT JINS SAMSUDIN...KALU PEMBANGKANG BUAT CAM TU, SIAP LAH, NYAWA JD TARUHAN, BUKAN MAIN LAGI SPRM BEKEJAR2 SEPANTAS KILAT CARI JINS SAMSUDIN LUBANG CACING...PERKASA BUKAN MAIN KEPOH LAGI...REPORT POLIS BERIBU2...HARI2 BERITA ULANG TAYANG TV1 DAN TV 3...UTUSAN USAH CAKAP LAH...SIAP PROF2 KANGKUNG BAGI PELBAGAI ULASAN...

NAK SIAPKAN HUJUNG TAHUN NI?

PATUTLAH FILEM MELAYU KUALITI UMPAMA KERTAS TISU LAP BERAK..BUAT SEMBERONO, TANGKAP MUAT!!

KARTUN BUDAK2 UPIN & IPIN PUN BUKAN MAIN LAGI GUNA TEKNOLOGI CANGGIH NAK BIKIN AMBIL MASA LAMA UTK MENZAHIRKAN FILEM ANIMASI KUALITI TINGGI...

TU LAH DIA..CAKAP JER DEGAR2 JINS..INGAT ORG TAK TAHU KER????

SIAPA BOLEH MENAFIKANNAY?
CAKAP!!!

NAK SIAPKAN HUJUNG TH NI PERLUKAN BAJET BERKALI GANDA..PROP DAH TAK BOLEH GUNA LAGI SEBAB DAH LAMA DAN ROSAK..PERLU BELANJA LBH BYK LAGI...MANA NAK CEKAU DUIT? DUIT YAYASAN NEGERI PERAK LAGI KA? HMMM..SELAMAT LA..

KALU DAH ULAR TU ULAR JUGAK LAH!!!

SIAPA NAK NAFIKAN? SIAPA?

CIFUT said...

Org tgh citer pasal mat syabu kimak buta sejarah tp yg sorang bangsat 11:17 AM ni menyalak lari tajuk ni pehal?

Klu nak citer pasal duit mari kita citer pasal seleweng duit Yayasan Selangor dulu. Atau pasal duit pasir yg sigagap telan tu, atau dana yahudi pada Nuar Jubur atau pun pasal Ladang Rakyat kt Kelantan tuh. Tu baru sikit, ada byk lagi kes2 seleweng PR yg x sampai sepenggal memerintah nih. (klu 50 thn perintah nth mcm mn la malaysia nih)

AZAMDDIN said...

betoi tu ciput nak tgk orang sahaj salah.. yg depa songlap duit yayasan selangir tu MB gagap tu habiskan duit rakyat berjuta-juta diam jer... isk nilah bangsa yg lupa diri

Anonymous said...

ore pas pkr dap memang bengong. Dohla bengong lagi cuba membengongkan orang lain. ambo loni sudah bosan dengan pembangkang kat malaysia ni. Macam siall saja. Tak pasal-pasal sibuk dengan tugas Dato Jins. Lantak dia lah nak siapkan bila filem pasir salak tu. kau apa nak sibuk janji kita tak auta macam pembangkang bengong tu. Kalau memerintah malaysia tak taulah macam mana sekarang. kerja tak pandai, ekonomi tak reti, tahu jual balak saja, bila balak abis nak jual apa lagi. Sudahhhlah berentilah jadi pembela dap. ambo ni dah 12 tahun tinggalkan pas. sebab apo? saya yakin dah tahun mereka bukan pejuang agama islam sebenar. Sekarang dah terbukti.PAS sebenarnya hanya mahu berkuasa sahaja. sebab tu sekarang mereka bersubahat dengan DAP yang nyata tidak percaya pada agama. Kalau PAS betul-betul perjuangkan agama dah banyak mereka lakukan bagi memartabatkan syiar islam dibumi bertuah ini. Kalau kau rasa pas tu baik sangat cuba senaraikan satu-satu apa yang telah pas buat untuk islam di bumi malaysia ini. jahat-jahat UMNO pun, dah banyak mereka buat untuk memartabatkan syiar islam di malaysia ini. oleh itu berentilah sokong mat sabu dan konco-konconya itu dan kembalilah pada UMNO.

Anonymous said...

dr asyik marahkan tan sri psl filem ni, apa kata ko wat filem sejarah yg ko rs best sgt2.. pas tu ko cari pulak sumber kewangan, skrip, blablabla.....
bkn senang wat filem sejarah camni.. jgn hanya ko pandai ckp je...

 
 
Blogger Templates