Social Icons

Pages

Wednesday, December 07, 2011

HOT VIDEO !!! ANWAR IBRAHIM ADALAH PUNCA AMERIKA DAN IRAQ BERPERANG ???




Dalam ucapan Anwar di Doha,2005,Ketua Umum PKR mempertahankan serangan Presiden Bush yang diarkitek oleh Paul Wolfowitz ke atas Iraq.

Kata Anwar :

“Perang Iraq, walaupun masih dicemari dengan kontroversi, telah menghasilkan pilihan raya demokratik pertama untuk negara tersebut.

“Dalam hal ini, saya perlu katakan bahawa, walaupun saya masih menentang perang secara prinsipnya, tetapi saya mesti mengalah bahawa suara kebebasan (freedom) di Iraq tidak dapat dibendung selepas penindasan dan paksaan untuk berdiam diri selama berdekad-dekad.

“Saya berani katakan sekiranya diberikan separuh peluang, masyarakat Muslim, bukan sahaja di Iraq, tetapi di seluruh dunia, akan merampas peluang tersebut untuk menikmati demokrasi”.

Anwar memarahi dasar terpilih Amerika ‘ambivalen’ ketika itu kerana polisi Amerika Syarikat berbaik-baik dengan musuh kumpulan Liberal. Sepatutnya kata Anwar polisi Amerika Syarikat memerangi semua kumpulan fundamentalis dan menjadikan kumpulan liberal sepertinya sebagai rakan sekutu.

“Bolehkah secara jujur menafikan bahawa rejim Muslim, sebenarnya, secara terang-terangan merupakan di antara pencabul hak asasi manusia dan bahawa pemimpin mereka mempunyai keunggulan dalam menjadi paling korup dan mempunyai cengkaman yang kuat terhadap kuasa.

“Dan apabila berhadapan dengan isu-isu ini, pemimpin sama yang melantik diri sendiri ini tidak menentang dengan memetik bab dan ayat daripada Quran untuk menjustifikasikan kenapa perubahan hanya dibuat secara berperingkat; yang masyarakat Muslim boleh mengambil demokrasi dalam dos yang kecil, dan kebebasan hanya akan membawa keadaan yang huru-hara.

“Dan dengan Perang Terhadap Keganasan, ianya sudah tentu ironik dan tragik yang rejim-rejim ini dibenarkan untuk wujud di dalam jalan mereka yang menyeleweng dengan bebas daripada sebarang hukuman.

“Saya tidak akan leka dengan perdebatan mengenai liberal dan neocon. Dan saya fikir selain daripada penglibatan di antara Muslim dan A.S. , perlu ada cadangan di mana kita menganjurkan satu persidangan di Washington tentang penglibatan di antara neocon dan liberal”. Klik di sini

Dengan polisi itu, Anwar sendiri mengakui beliau juga turut terlibat menjadi mata rantai Presiden Bush. Anwar bekerja bagi pihak Liberal Muslim untuk meliberalkan negara-negara Islam, tetapi Presiden Bush masih mengekalkan hubungan dengan kumpulan-kumpulan bukan Liberal di dunia Islam.

Menurut Anwar,inilah polisi Presiden Bush (dasar terpilih) yang tidak menyeronokannya, sebagai salah seorang pelaksana di dunia Islam.

“Pada fikiran saya, ini adalah satu kes bekerja dari belakang secara bersyarat. Ia adalah kes di mana membenarkan rejim yang menindas untuk bersikap acuh tak acuh kepada hak kekuasaan kerana mereka menegakkan bayang-bayang keganasan yang menakutkan”, kata Anwar.

ADAKAH INI YANG KITA AGUNGKAN UNTUK MENJADI PERDANA MENTERI MALAYSIA ???

RENUNG-RENUNGKAN

1 comment:

Anonymous said...

Kat Iraq mereka berperang kerana nak dapatkan hak dan kebebasan berdemokrasi tapi kat Malaysia dah ada hak dan kebebasan berdemokrasi masih lagi nak berperang.

Mengapa????? kerana itu saja caranya untuk memerintah negara sebelum malaikat maut datang membuat perhitungan.

 
 
Blogger Templates