Social Icons

Pages

Monday, February 20, 2012

ANWAR IBRAHIM TERSEPIT ANTARA PERIBADI DAN PENDIRIAN PARTI MENGENAI ISU ISRAEL ???


Esok,tumpuan banyak pihak sudah pasti beralih kepada pertemuan antara Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan Ketua Umum Pakatan Rakyat (PR), Datuk Seri Anwar Ibrahim.Ketua Pembangkang dijangka akan menjelaskan pendirian beliau mengenai isu kontroversi kenyataan didakwa menyokong Israel apabila bertemu dengan Menteri Besar Kelantan di Kuala Lumpur.

Pertemuan itu diadakan susulan kenyataan dan pendirian Dewan Ulama Pas, yang disampaikan oleh Nik Abdul Aziz minggu. Nik Abdul Aziz berkata, Anwar perlu menarik balik atau menyaman Wall Street Journal jika kenyataan yang disiarkan bulan lalu tidak benar.Mengulas perkembangan ini, Prof. Madya Dr Abu Hassan Hasbullah dari Universiti Malaya berpendapat, kenyataan Anwar berhubung sokongan terhadap usaha menjaga keselamatan Israel merupakan pandangan peribadi dan tiada kaitan dengan pakatan itu.Katanya, kenyataan Anwar selaku Ketua Umum PKR juga merupakan pandangan beliau dari posisi PKR. Malah jelas penganalisis ini, setiap parti mempunyai sikap dan pendirian masing-masing dan perkara itu juga berlaku di dalam Barisan Nasional (BN).

"Kesepakatan antara Pas, PKR dan DAP dalam satu pakatan adalah untuk mengurus pentadbiran kerajaan dan negara.Setiap parti ada sikap dan pandangan masing-masing. Dari kenyataan Anwar, beliau menyokong pembebasan Palestin, tetapi pada masa sama kemusnahan dan ancaman terhadap Israel perlu dijaga. Ucapannya lebih kepada bersifat menjaga hak-hak kemanusiaan," katanya.

SH Melaporkan Penganalisis politik Universiti Sains Malaysia, Dr Sivamurugan Pandian pula berkata,dalam parti, perbezaan pendapat merupakan perkara biasa.Bagaimanapun, jelasnya, kenyataan yang dibuat Anwar merupakan isu sensitif dan tindakan tegas perlu diambil.

Timbalan Dekan Pusat Pengajian Sains Kemasyarakatan ini menambah,jika tidak menangani isu ini dengan segera, ia akan memberi gambaran bahawa Pas 'bersama' dengan kenyataan Anwar walaupun parti yang memperjuangkan Islam itu tidak bersetuju dengan pandangan daripada Ahli Parlimen Permatang Pauh itu.

"Anwar perlu perbetulkan (kenyataan). Jika benar kenyataan itu dibuat, dia mesti akui dan menarik balik. Tetapi mampukah Anwar nak buat demikian pada media antarabangsa?," soalnya.

Abu Hassan menegaskan, tiada sebarang keganjilan apabila wujud percanggahan pendapat dan pemikiran bila ia menyentuh isu kemanusiaan. Malah perkara itu tidak akan menjejaskan PR, katanya.Beliau juga berpandangan bahawa kenyataan Anwar dan pendirian Malaysia terhadap isu negara Palestin tidak banyak perbezaan.Jelas beliau, jika Malaysia prihatin dan serius untuk membebaskan Palestin dari penindasan Israel, sudah tentu tentera dihantar bagi berjuang di negara yang dijajah lebih sedekad itu.

"Jika benar kita serius nak tangani Palestin, sudah pasti kita hantar tentera untuk berjuang di Palestin. Tetapi sehingga hari ini, negara tidak menghantar tentera untuk membantu negara itu.Maka, walaupun Malaysia sokong pembebasan Palestin, tetapi dengan tidak hantar tentera untuk berperang dan membinasakan Israel, maka ia sama sahaja dengan kenyataan Anwar itu," jelasnya.

Sivamurugan menegaskan, pendekatan Pas meninggalkan PR perlu diambil jika Ketua Umum itu tidak mengambil apa-apa tindakan.Di sebalik pandangan kedua-dua penganalisis itu, Profesor Datuk Dr Zainal Kling berkata, kenyataan Anwar menyokong usaha untuk menjaga keselamatan Israel merupakan satu helah.Jelasnya, helah itu bertujuan mengaburi mata orang ramai bahawa beliau sememangnya menyokong Amerika Syarikat (AS) dan Israel.

"Anwar sebenarnya terperangkap dalam hubungan dengan AS dan Israel yang selama ini kita memang tahu hubungan dia cukup baik dan juga terperangkap dengan parti dan orang Islam di Malaysia.Jadi untuk elak dia dibenci di sini, maka dia keluarkan kenyataan seperti itu. Kenyataan itu merupakan satu tipu helah yang mana menjelaskan pendiriannya yang kelihatan berkonflik," katanya.

1 comment:

Anonymous said...

nwar berahi siketua penipu sedunia akan berkata ini adalah takqiyah atau strategi politik, bila kita menyetujui israel sebagai sebuah negara maka jutawan-jutawan yahudi akan menyokong kita, apabila mereka sokong kita akan mendapat dana yang banyak dari mereka, dengan dana ini kita bolih gunakan sebagai perbelanjaan untuk pru 13 nanti. dengan dana yang banyak ini pas tidak lagi perlu meminta derma pada setiap kali ceramah bahkan pas bolih memberi sumbangan kepada mana-mana penyokong yang daif yang hadir semasa mendengar ceramah, dan kita bolih beritahu kepada rakyat terbanyak ini adalah rahmat yang allah berikan kepada perjuangan pas yang mulia ini. apabila pakatan rakyat menang nanti jutawan-jutawan yahudi itu juga akan datang berduyun-duyun ke Malaysia dan membuat pelaburan yang berlipat kali ganda dalam negara Malaysia dapat dimajukan. melalui keuntungan pelaburan ini makanya negara berkebajikan akan lebih mudah dilaksanakan sebagaimana manis pes tok pas. tidakah ini nampak menguntungkan. ala kita sebenarnya tidak bersetuju pun dengan negara israel itu, tetapi ini adalah taqiyah yang penuh statergi sebagaimana perjanjian hudaibiyah. kemudiannya mendengar keikhlasan bicara siketua penipu maka akan bertukarlah nada pas menyokong nwar berahi siketua penipu dan menyamatarafkan kata bicara siketua penipu sama dengan langkah nabi menandatangani perjanjian hudaibiyah. bijak tak siketua penipu ni. israel dia tipu dana pun masuk pelaburan pun datang, pok nik pun dia tipu sokongan pas dapat bahkan akan dipertahankan setiap patah perkataannya olih puak pas, dap memang lah sokong, bapa dia orang (pap) pun berkiblatkan israel. pkr memang sejak azali lagi menyokong nwar berahi. so makin terserlahlah kekeramatan imam mahdi versi ustad bad man ini.

 
 
Blogger Templates