Ketum Production

Ketum Production

Monday, November 26, 2012

KANTOI !!! ISU LYNAS !!! PUAK PR KENA KENCING BULAT-BULAT ??? KENAPA YEKKK ??? MEH BADUT RAKYAT BAGI FAKTA SEBENAR !!!


kadangkala saya kesian juga melihat rakyat malaysia terutama yang mengikut PR ni kena tipu oleh pemimpin PR terutama Fuziah Salleh.semalam puak-puak yang kena kencing ni datang ke dataran untuk menunjukkan protes mereka.yang bestnya budak kecil jadi mangsa untuk perhimpunan ni.mereka ni tak kesian ker kat budak kecik ni ??? sanggup kena tipu sampai 300km berjalan kaki ??? pihak lynas dah bagitahu semua ni tak berbahaya tapi masih degil kata berbahaya.apa cerita ni ??? yang datang kebanyakan dari puak cina DAP.macam ada udang di sebalik batu jer ???

saya nak cerita sikit pasal Lynas ni.kalau tak faham juga pergi study balik wahai puak PR yang baca Badut Rakyat ni.isu pokok yang menjadi punca bantahan PR dalam isu Lynas Corporation ini ialah 2 perkara.kesan radiasi dan radioaktif yang kononnya dihasil dan dibebaskan oleh kilang tersebut ke persekitaran setempat.Walaupun telah berbuih dibuktikan bahawa Lynas hanyalah sebuah kilang biasa,tapi pembohongan itu tetap dimain-mainkan berulang kali sehingga ada juga segelintir rakyat yang termakan dengan hasutan tidak berasas itu.


sekali lagi saya bagi beberapa fakta yang diselewengkan oleh pembangkang dan kumpulan penentang Lynas untuk pengetahuan semua pembaca agar tidak terkeliru dengannya. 

1. Lynas menyebabkan hujan radioaktif 

Hujan radioaktif hanya akan berlaku jika pelepasan radionuklid yang berkepekatan tinggi di udara, sedangkan ini tidak akan berlaku dalam Operasi Lynas kerana Penafsiran Impak Radiasi untuk senario terburuk pun menganggarkan pelepasan sebanyak 0.002mSv/tahun iaitu 500 kali ganda lebih kurang daripada Had Dos Maksimum yang dibenarkan kepada orang awam oleh AELB.Ini dalam scenario terburuk,dalam senario terburuk,dalam keadaan biasa ia jauh lebih rendah dari itu. 

2. Lynas menghasilkan asid yang boleh mencemarkan tanah 

Semua proses berkaitan dengan asid dilakukan di atas struktur konkrit yang boleh membendung tumpahan asid jauh dari tanah. 

3. Tidak ada kajian radiasi dalaman dilakukan oleh Lynas 

Fakta ini juga tidak betul kerana Penafsiran Impak Radiasi disediakan mengikut semua keperluan undang-undang Malaysia dan standard IAEA. Penafsiran Impak Radiasi adalah satu penilaian risiko terhadap kumpulan sasaran (pekerja dan orang awam) yang telah mengambil kira semua kemungkinan tentang cara atau laluan pendedahan.

 4. Operasi Lynas menyebabkan kanser dan kecacatan kepada bayi baru lahir 

pada pandangan saya,dalam banyak-banyak pembohongan,yang ini adalah yang paling jahat sekali.Unjuran Kementerian Kesihatan pada 2007 menunjukkan kes kanser adalah sebanyak 720 kes bagi setiap juta penduduk.Walaupun tanpa Lynas,anggaran kanser dan radiasi latar belakang tapak Lynas dibina ialah sebanyak 35 kes per juta penduduk.Manakala apabila kilang Lynas beroperasi, anggaran kanser kepada orang ramai disebabkan operasi Lynas hanyalah 0.1 kes perjuta orang (Penafsiran Impak Radiasi) {daripada 0.002 mSv/year} 

 5. Radon dan Thoron dari kilang Lynas boleh bertebaran sejauh beribu-ribu batu dan menyebabkan masalah kesihatan 

Sekali lagi,satu pembohongan berniat jahat kerana hasil kajian menunjukkan kadar pendedahan di kawasan pagar Lynas bagi kedua bahan tersebut adalah jauh lebih kurang dari standard yang ditetapkan AELB (rodon = 0.00002 mSv setahun, thoron = 0.002 mSv/setahun). Lagipun rodon dan thoron punya jangka hayat yang pendek dan tidak akan bergerak jauh.Ini bermakna apabila radionuklid terbentuk ia akan segera berubah menjadi pepejal dan tidak akan tersebar jauh dari kilang. 

6. Tiada Tahap radioaktif selamat 

Dakwaan ini juga salah.Radiasi ada dimana-mana (waima menonton television dan menggunakan telefon bimbit).Beberapa kawasan di Malaysia mempunyai purata paras radiasi lebih tinggi daripada purata radiasi dihasilkan oleh Lynas tapi tidak menyebabkan sebarang masalah kesihatan kepada penduduk. 

7. Lynas tidak membawa sebarang menafaat kepada Malaysia dan Kuantan 
 
statement dakyah palsu yang ini buat saya ketawa sampai sakit perut.Logiknya mana mungkin pelaburan berbilion ringgit tidak membawa menafaat kepada penduduk dan kawasan terlibat ??? Untuk pembinaan saja,semua kontraktor yang digunakan adalah kontraktor tempatan dan bila siap,kilang ini bakal memberi peluang pekerjaan kepada ribuan orang penduduk sekitar Kuantan.anda nak tak kalau anda di beri peluang kerja sekiranya anda berada di kuantan ??? mesti nak kan ??? belanja pun jimat,janji rezeki halal.betul tak pembaca Badut Rakyat ???

8. Sisa Lynas disimpan secara kekal di tapak kilang 

Sisa atau residue ini tidak akan disimpan di tapak kilang walaupun kemudahan simpanan sisa (RSF) telah direkabentuk untuk penyimpanan kekal. Malaysia sudah mempunyai keupayaan untuk melupuskan sisa merbahaya industri ini sejak 1995 lagi melalui sebuah anak syarikat Kumpulan UEM di Negeri Sembilan. 

9. Lynas menghasilkan 32,000 tan sisa setahun dengan kadar thorium sebanyak 0.165% setahun. 

Fakta ini jelas mengelirukan seolahnya Lynas menghasilkan 50 tan thorium setahun.Hakikatnya Lynas tidak sama sekali mengekstrak thorium mahupun memekatkannya. Walaupun jumlah residue adalah besar, kepekatan thorium tetap sama kerana Lynas tidak memekatkan bahan tersebut. 

10. Standard China digunakan untuk mengisytiharkan sisa sebagai bahan radioaktif 

Ini juga satu pembohongan kerana salah satu sebab produk nadir bumi China menghadapi kesukaran menembusi pasaran EU ialah kerana standard yang diguna pakai tidak memenuhi standard antarabangsa.Kilang Lynas di Malaysia menggunakan standard Malaysia yang jauh lebih ketat daripada standard ditetapkan oleh badan antarabangsa seperti IAEA. 

11. Mengikut undang-undang Australia,sisa perlu dikembalikan ke lombong 

Undang-undang seperti ini tiada di Australia kerana undang-undang negara tersebut hanya menghendaki sisa disimpan di tempat simpanan selamat yang dibina mengikut undang-undang Australia,bukan dikembalikan ke lombong seperti mana dakwaan pembangkang di Malaysia. 

itu 11 fakta yang saya beri.sedarkah anda wahai pembaca Badut Rakyat bahawa sebuah kilang magnet nadir bumi,Shin Etsu Sdn Bhd di Selangor turut terlibat dalam soal pemprosesan bahan dari nadir bumi untuk produk keluarannya sejak 90-an.Kenapa kerajaan Selangor sekarang dan Fuziah sendiri tidak membantah kewujudan kilang tersebut ??? Adakah kerana ia akan menjejaskan ekonomi Selangor dan pendapatan rakyat Selangor yang akhirnya akan membawa kepada tumbangnya PR di Selangor ??? Soal ia di dirikan oleh atau pada zaman kerajaan Barisan Nasional,itu bukan isu utama. 

Soal alam sekitar ini (jika benar mengancam masyarakat setempat) bukan di tentukan oleh pihak mana yang membina.Yang penting kalau kerajaan semasa berpendirian produk nadir bumi ini adalah produk radioaktif dan beradiasi,maka mereka harus mengambil keputusan menutupnya.Apatah lagi yang jelas kilang magnet nadir bumi,Shin Etsu Sdn Bhd di Selangor.cuba kira dari tahun 90 sampai sekarang.ada tak orang mati kerana radiasi di sekitar kilang itu.maksudnya sekitar kawasan berkenaan ??? Fakta yang di dedahkan di atas membuktikan bahawa bantahan PR keatas pembinaan kilang Lynas ini bukan atas sebab alasan kesihatan atau alam sekitar.Sebaliknya ia berkenaan dengan ekonomi negara asal kaum yang paling kuat menentang projek pembinaan Lynas ini.anda tau kan kaum mana ???

RENUNG-RENUNGKAN

2 comments:

PAKU PAYUNG said...

Ada makhluk yang mengaku Islam tapi menjunjung puak kapiaq DAP lebih dari Patung Buddha di Kelantan.



Anonymous said...

Persoalan aku kenapa puak puak DAP ini beria ia sangat dengan isu Lynas?

Adakah ini strategi membangkitkan isu sempena pilihanraya?
atau strategi megalihkan perhatian atas keboborokan pemerintahan pembangkang
atau
Lynas tidak menguntungkan puak puak ini?
Aku akan mengundi BN jika BN tegas dalam soal ini.

Anda Juga Mungkin Meminati

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...