Social Icons

Pages

Tuesday, November 05, 2013

EKSKLUSIF !!! #PRKSUNGAILIMAU !!! PUNCA PENGUNDI CINA BERALIH ARAH DIDEDAHKAN !!!


Keputusan pilihan raya kecil (PRK) di Sungai Limau benar-benar mengejutkan semua pihak,lantaran perubahan mendadak sikap pengundi Cina yang mula bertukar angin.Menurut perangkaan yang diperoleh dari Suruhanjaya Pilihanraya (SPR),DUN Sungai Limau mempunyai seramai 1,850 pengundi Cina atau 6.7 peratus daripada 27,222 orang pengundi keseluruhan.Malah melalui pemerhatian awal,majoriti pengundi Cina memperlihatkan reaksi tidak menyokong mana-mana pihak yang bertanding.Rata-rata mereka memberi reaksi neutral tidak seperti pengundi dan penyokong Melayu.Selain daripada itu juga,rata- rata pengundi Cina yang datang mengundi dilihat hadir dengan tidak membawa bendera parti atau memakai pakaian parti.Timbalan Perdana Menteri,Tan Sri Muhyiddin Yassin sebelum ini berkata PRK pada kali adalah merupakan platform terbaik untuk mengukur tahap perubahan sikap masyarakat Cina terhadap BN. 

Beliau turut mengatakan keputusan pada kali ini boleh menjadi penanda aras mengenai kesediaan masyarakat itu menyatakan sokongan terhadap kerajaan.Kerusi DUN Sungai Limau,disahkan kosong berikutan kematian Azizan pada 26 September yang lalu.bekas pensyarah Universiti Pendidikan Sultan Idris,Dr Ahmad Sohaimi dipilih untuk mewakili BN dalam pertandingan satu lawan satu menentang calon Pas,Mohd Azam Abdul Samat, 37,pengarah rangkaian pusat pendidikan awal kelolaan parti itu,Pusat Asuhan Tunas Islam (Pasti) Kedah.Menurut penganalisis politik,pengundi Cina jelas menunjukkan perubahan sikap yang ketara apabila rata-rata di kalangan mula menunjukkan sikap yang positif dengan peratusan kehadiran di program-program BN sepanjang tujuh hari berkempen.Tidak cukup dengan itu,kehadiran jentera Wanita Umno yang berkunjung di premis perniagaan dan kediaman mereka juga menunjukkan sambutan yang menggalakkan. 

Paling mengejutkan ialah,hanya sekitar 100 - 300 orang sahaja masyarakat Cina yang hadir ketika program Anwar Ibrahim di kawasan penempatan masyarakat itu di pekan Sungai Limau.Sedangkan umum mengetahui betapa mereka sebelum ini begitu taksub dengan Anwar yang dirasakan mampu menumbangkan kerajaan BN/Umno dalam pilihan raya umum yang lalu.Malah sekiranya dilihat daripada keputusan undi yang diterima jelas membuktikan penolakan kaum Cina yang mula sedar akan penipuan yang dilakukan oleh Anwar.Sebagai contoh ketika PRU yang lalu dianggarkan hampir 90 peratus pengundi Cina telah keluar mengundi dan memberikan sokongan kepada calon pakatan pembangkang. Berbanding 51.05 peratus sahaja yang keluar untuk mengundi dari jumlah keseluruhan 1,850 pemilih.Dari jumlah tersebut seramai 771 pemilih dari masyarakat Cina tidak hadir menunaikan tanggungjawab mereka.Menurut bacaan sikap yang dijalankan hampir 300 responden yang ditemui memilih untuk tidak mengundi pembangkang,manakala yang selebihnya adalah merupakan pengundi luar yang tidak mahu pulang untuk mengundi. 

Kesimpulannya,pendedahan demi pendedahan yang dilakukan berhubung pembohongan Anwar sebelum ini telah menyebabkan masyarakat Cina mengambil keputusan untuk menolak calon dari pakatan pembangkang.Apa yang di harapkan semoga momentum sokongan akan berjaya dikekalkan sehingga PRU-14 kelak.

APA KATA ANDA ???

RENUNG-RENUNGKAN

9 comments:

Anonymous said...

Tumpu kepada pengundi Melayu-Bumiputera. Abaikan pengundi china. Berbagai kemudahan, sumbangan, bantuan diberi secara besar2an tapi mereka masih ambil sikap neutral? Mereka bermain politik china Dap.

Anonymous said...

Badut rakyat ko nie mcm bodoh je kn..ko ingat org cina nie nk sangat ke sokong kerajaan..dorang xpnah ambk peduli pun..aku sarankan jangan puji cina2 bodoh nie..dorang cuma nak rampas kuasa dari orang melayu..xmustahil dorang dapat rampas kuasa cina bergabung dgn india dan ada sikit orang dari melayu sokong dorang confirm dorang menang pru 14 nnti..aku xnk tengok pekara mcm 2 berlaku..aku berharap sangat pas umno dapat besatu..buka lah mata tengok sekeliling ambil contoh singapura cukup la..aku xnak negara aku jd mcm 2..bersatu lah orang melayu demi bangsa kita..buang yang keruh ambil yang jernih..

Anonymous said...

Jgn tertipu dgn mainan cinabeng... depa takkan undi kerajaan pimpinan melayu Umno/BN... depa cuma nak peruntukan juta2 RM je... pemimpin melayu umno BN je yg terhegeh2 menagih simpati undi depa tu...

usin said...

maaf cakap, pendapat anda tidak tepat. tidak merujuk kepada fakta sebenar. hanya lebih sedikit dari 50% pengundi cina keluar mrngundi mempunyai sebab mudah. mereka masih menyorokkan kecenderungan parti pilihan mereka. mereka sanggup tidak menyokong pembangkang sambil juga tidak menyokong kerajaan. imbuhan untuk sekolah2 cina sudah diberi, tak perlu susah payah untuk dicop sebagai penyokong pembangkang!! hanya 100 - 300 orang cina yang turun mendengar anwar berceramah?? hahahaha... pada mereka, jika turun mendengar ceramah anwar akan menyebabkan demand mereka kpd kerajaan berkaitan peruntukan yang mereka minta akan ditolak. masih tak nampak permainan mereka? simple matematik bro... cina ni dah biasa dengan sempoa...pusing kot manapun, untung jangka pendek dapat, jangka panjang juga dalam perkiraan. yang kena tipu? pemimpin umno. realiti, memang pemimpin umno tak reti bermain dengan permainan cina!!!

Blues said...

Pandai Usin.
Badut ni buta lagi ke?
Masa PRU13 dulu yg keluar ramai2 'sokong' PM tu sapa?

Anonymous said...

PEMIMPIN MELAYU XDA TELOR!!ADA KE PEMIMPIN UMNO NK KISAH????MASIH DIBUAI MIMPI INDAH!!BG AK UMNO HANYALAH SEBUAH PARTI YG DIPENUHI DGN PELOBI POLITIK BKN PEJUANG POLITIK!!FUCK U BASTARD!!

Anonymous said...

Jangan tertipu dgn sikap pengundi Cina,mereka ambil sikap tidak menyokong mana2 pihak sebab mereka tahu walau apa pun keputusan PRK ini tidak akan UBAH kerajaan yg ada.Kalau tak caya tunggu le PRU 14 nanti,Cina tetap Cina,itu pasal jangan kasi muka lagi dgn dia orang.aku sokong 100% sikap MB kedah,itu aja cara nak ajar cina2 ni, tak payah le nak pujuk2 lagi konon nak ambil hati,

Anonymous said...

PM Najib bukan main puji kat cinabeng kerana memberi sokongan kepada BN - beralih angin konon. Memang cinabeng sokong dalam pilihanraya kecil. Sebab mereka tahu akan dapat kenyang dengan habuan dari kerajaan.

Tunggulah PRU14 nanti. Tengok mana dia orang pangkah. Mesti sokong DAP. Sebab dah dapat semua apa yang diminta daripada Tan Sri TPM. Jadi apa pasal mereka nak sokong BN?

PM Najib tolonglah jangan terlampau puji cinabeng. Minta sangat-sangat supaya PM Najib jangan cepat melatah nak puji cinabeng. Meraka ada perkiraan mereka sendiri (yang PM hatta MCA pun tak tahu).

Wallahualam.

Anonymous said...

Kat Kuala Besut, majoriti BN bertambah. Kat kubu kuat PAS Sg Limau, PAS dah kurang majoriti. Lu fikirlah sendiri, liPAS dan hamPAS!

 
 
Blogger Templates