Social Icons

Pages

Monday, March 24, 2014

EKSKLUSIF !!! BOLEH KAH #WAWI #WANAZIZAH JADI PERDANA MENTERI WANITA YANG PERTAMA DI MALAYSIA ???


semalam,wan azizah telah menang dan menjadi ADUN bagi kajang.adakah wan azizah benar-benar berkhidmat untuk rakyat selepas ini ??? lupa kan cerita ini dulu.saya nak anda fikirkan soalan saya di atas.Slogan PKR sebelum ini dalam menghadapi PRK Kajang,iaitu ‘Dari Kajang ke Putrajaya’ memaksa saya berfikir sebentar.Apa kena mengena Kajang dan Putrajaya ???  Dan apakah hubungkait antara kerusi ADUN Kajang dengan kerusi Putrajaya ??? Bagaimanakah Kajang mampu membawa calon PKR ke Putrajaya ??? Persoalan ini rupa-rupanya turut ditanya oleh negarawan kesayangan kita iaitu Tun Mahathir Mohamad.Beliau menyimpulkan bahawa Wan Azizah, telah ‘tersesat’ jalan jika hendak ke Putrajaya melalui Kajang.Ini kerana kerusi Kajang adalah kerusi Dewan Undangan Negeri dan kuasa DUN hanyalah terhad di dalam kawasan sendiri dan paling tinggi pun boleh mempengaruhi pentadbiran di peringkat negeri.Untuk ke Putrajaya,Wan Azizah perlu bertanding Parlimen,bukan DUN.Justeru,Tun Mahathir meminta mana-mana pihak memberitahu Wan Azizah bahawa jalan yang diambilnya itu silap dan tak mungkin mampu membawanya ke Putrajaya.saya harap,adalah dari pihak PKR yang menasihati Wan Azizah berkenaan hal ini.Meletakkan Putrajaya sebagai matlamat PRK membuktikan bahawa PKR tidak pernah berniat untuk berkhidmat kepada rakyat Kajang.  

Niat PKR adalah kuasa memerintah semata-mata.Malah,jika dilihat dari kempen PKR,parti itu hampir tidak langsung menyentuh isu-isu setempat mahupun perancangan mereka untuk Kajang.Memandangkan Kajang sememangnya berada di bawah parti itu sebelum ini,maka sebarang pengumuman perancangan baru untuk Kajang pastinya kelihatan janggal.Sekiranya Wan Azizah mengumumkan perancangan baru,maka rakyat pasti bertanya,kenapa perlu bertukar ADUN sekiranya PKR telah mempunyai perancangan untuk Kajang ??? Mengapa perlu membazir wang rakyat untuk mengadakan PRK yang tidak perlu ??? Kita faham bahawa slogan ‘dari Kajang ke Putrajaya’ dipilih dengan mengambil ‘Anwar’ sebagai subjeknya.Mungkin,Anwar melihat Kajang sebagai batu loncatan untuk menjadi Menteri Besar dan seterusnya memanjangkan tangan ke dalam kewangan Selangor sambil mendekatkan diri dengan Institusi diRaja. 

Dari situ,Anwar bercadang untuk mengorak langkah ke Putrajaya dalam dua cara iaitu, 

1.  sekiranya beliau tidak diterima baik sebagai Menteri Besar, maka beliau akan menggerakkan pemberontakan besar-besaran dan 

2.  sekiranya beliau diterima,maka jalan ke Putrajaya akan dibina dari kewangan Selangor.      

Rayuan kes liwat yang diumumkan dalam tempoh yang sama,akan membantu beliau menggandakan semangat penyokongnya untuk mengadakan pemberontakan sekiranya perlu.Memandangkan Anwar telah didapati bersalah,maka Wan Azizah dijadikan galang ganti sekadar sebagai simbol kepada penguasaan Anwar.Wan Azizah telah terbiasa dengan jawatan sebagai ‘simbol’ Anwar di dalam parti sejak dari pemecatan Anwar dari kerajaan lagi.Justeru,slogan dari Kajang ke Putrajaya telah tidak ditukar dengan harapan dapat menggunakan strategi dan skrip yang sama dengan ditukar ditukar pelakonnya sahaja,kepada Wan Azizah.Ini bermakna,jika strategi dan skrip ini mampu membawa ke Putrajaya,maka Wan Azizah bakal menjadi Perdana Menteri Wanita pertama,biarpun hakikatnya beliau adalah simbol Anwar semata-mata.Malangnya,strategi dan skrip ini dibuat berdasarkan imaginasi seorang manusia yang telah digelar oleh rakannya sendiri dari seberang,iaitu Jusuf Kalla,sebagai ‘gila’.   

Manakan tidak gila jika ingin menjadi Perdana Menteri melalui jawatan sebagai ADUN.Biarpun ia boleh dilakukan dengan melakukan politiking keterlaluan mengikut skrip asal, tetapi kebarangkaliannya amatlah kecil, apatah lagi dengan pertukaran ‘pelakon’ di saat akhir.Di saat ketika Anwar sendiri telah kehilangan sokongan, di mana pula Wan Azizah akan menarik sokongan ??? Himpunan Reformasi 2.0 yang diadakan hanya mampu menarik sekitar 8,000 hadirin sahaja berbanding ratusan ribu dalam Reformasi 1998.Jika Anwar punya sedikit kebijaksanaan,beliau pasti tahu bahawa kemerosotan jumlah sebanyak itu adalah terjemahan kepada kegagalan yang memalukan.Hujah PKR di sekitar kempen yang berkisar soal keputusan rayuan kes liwat serta kelemahan kerajaan dalam menangani MH370 turut menjadi bukti bahawa PKR telah gagal di Kajang.PRK bukan platform untuk bertanding menjadi Perdana Menteri, tetapi ADUN.PRK bukan platform untuk membela diri tetapi untuk membela rakyat.Anwar telah melengahkan perbicaraan selama bertahun-tahun, kenapakah beliau tidak membela diri di situ ???  Kenapa hanya berani membaca skrip di kandang tertuduh ???  Kenapa tidak berani disoal-jawab di kandang saksi ???  Kenapa hari ini ingin menjawab soalan di dalam ceramah ???   

Sedangkan yang bertanding bukan Anwar,tetapi Wan Azizah.Apa kena mengena Wan Azizah dalam kes liwat Anwar,atas kapasitinya sebagai calon PRK Kajang ???  Apatah lagi dalam memperkatakan tentang ‘Putrajaya’ ??? Untuk pengetahuan Wan Azizah,Malaysia tidak mampu mempunyai Perdana Menteri yang hanya menjadi boneka atau simbol kepada sesiapa.Seorang Perdana Menteri tidak boleh terlalu mudah mengalirkan air mata.Lagipun,Wan Azizah sendiri mengaku tidak begitu berminat untuk menjadi calon,tetapi hanya mengikut arahan parti sahaja. Apakah jenisl ADUN ataupun bakal Perdana Menteri yang mengikut arahan parti,mahupun suami ??? tepuk dada tanya iman

APA KATA ANDA ???

RENUNG-RENUNGKAN

8 comments:

Anonymous said...

YA ALLAH! Pemimpin UMNO harus sedaq JANGAN lagi BODEK pengundi Cina! Kalau tidak, bakal hancoq Tanah Melayu ISLAM, pusaka nenek moyang berzaman kita ini dikuasai PENDATANG KAPIR! Tak guna kita, BUMIPUTERA ISLAM/Melayu terus TUNDUK-mcm-KULI pd. bangsa PENDATANG-yg- tak-sedaq diri! Umat Islam/Melayu yg. BUKAN elit., dh puas merana dgn. PENGKHIANATAN Melayu ELIT liberal, samada dlm. UMNO/PAS/PKR – hentikan MENGGADAI hak dan TANAH PUSAKA nenek moyang kami, dr. sebelum diJAJAH si KAPIR laknat British-ZIONIS lagi!

Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN Islam dan umatnya, Raja-Raja Melayu/PM-TPM/UMNO/Bahasa Melayu, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera (Bumiputera juga bermakna Pribumi/Orang Asal-Asli/Indigenous/Native/Aboriginal/First Nation).

Anonymous said...

Wanita pertama. . .dan melayu terakhir. Renungkanlah !

Anonymous said...

X pyh sibuk2 blh ke x blh DSWA jd PM ke x... Yg penting.. PR menang di Kajang.. Undi merosot.. Why.. Sbb peratus kuar mgundi turun.. X puashati lg.. Cuba pikir peratus undian kpd bee end pun turun satu ribu lebih jgk... Tu yg korang kena fikir.. Jgn sibuk jaga hal org lain..

Anonymous said...

Singapura president pertama melayu. . .yusuff ishak dan terakhir. . .

Anonymous said...

Amacam dpt x ... ds najisb kata nk belanja mkn sate kajang mlm td...

hangkedee said...

Alat cinabeng untuk jadikan spt singapork

Anonymous said...

Kak wan menang dun kajang, 5000 pengundi hantu.siasat jgn tak siasat, anwar bagi duit.

Anonymous said...

Golongan alsodom memang tak sedar bala nak menimpa. Pencacainya semua RBA yg nak menghancurkan melayu. Tak sedar diri.

 
 
Blogger Templates