Social Icons

Pages

Monday, March 24, 2014

ANALISIS PENUH #PRKKAJANG DIDEDAHKAN !!!


Keputusan PKR memilih Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail antara faktor membolehkan beliau menang selesa walaupun undi diperolehi pada PRK DUN Kajang, merosot sedikit.Ini kerana pengundi melihat Presiden PKR itu tiada liabiliti berbanding suaminya Datuk Seri Anwar Ibrahim yang sepatutnya bertanding selepas Adun PKR Lee Chin Cheh meletak jawatan akhir Januari lalu.


Malah,pada peringkat awal ketika Anwar diumumkan akan bertanding, Barisan Nasional (BN) dijangka boleh mengurangkan majoriti 6,824 yang diperolehi Lee pada PRU 13.Tinjauan awal ketika ini mendapati penduduk Kajang sudah muak dengan isu peribadi Ketua Pembangkang itu yang berdepan perbicaraan kes liwat dan isu moral yang pernah dinafikannya.

Bagaimanapun,perasaan kecewa dengan Anwar dikatakan berubah sebaik Wan Azizah dicalonkan menggantikan suaminya yang hilang kelayakkan bertanding selepas dihukum penjara lima tahun kerana disabit kesalahan meliwat Mohd Saiful Bukhari Azlan.Sebilangan pengundi yang sebelum ini dijangka memihak kepada calon BN Datin Paduka Chew Mei Fun kembali menyokong PKR dengan memberi undi kepada Wan Azizah atas faktor beliau tidak bermasalah seperti Anwar.

Selain itu,Kajang Move turut memberi pengaruh kepada pengundi di kawasan tersebut untuk memilih Wan Azizah.Ianya bukan kerana untuk menukar Menteri Besar tetapi mereka percaya cakap-cakap pembangkang bahawa itu langkah mudah ke Putrajaya.Mesej lain selepas keputusan pengundian pada Ahad membuktikan pengundi-pengundi Cina masih setia dengan Pakatan Rakyat.

Walaupun BN berkempen dengan menonjol Chew sebagai pimpinan baru MCA selepas pemilihan baru-baru ini, pengundi-pengundi Cina tidak melihat itu boleh membawa kebaikan kepada mereka.Lihat sahaja peti-peti undi di kawasan majoriti kaum Cina, mereka menguasai peratusan dan sanggup memilih Wan Azizah berbanding Chew walaupun Naib Presiden MCA itu satu keturunan dengan mereka.Chew hanya mendapat 11,362 undi berbanding Wan Azizah yang memperolehi 16.741 undi.

Untuk rekod, Lee memperolehi 19,571 undi manakan calon BN Lee dapat 12,741 undi pada PRU 13.Dengan majoriti 6,824 diperolahi Lee dan 5,379 oleh Wan Azizah, bermakna Chew dapat mengurangkan 1,445 undi pada PRK ini.Inilah suka duka yang diharungi Wan Azizah dan Chew pada PRK DUN Kajang.

Ia juga membawa makna yang menang tidak dapat kesemuanya manakala yang kalah tidak kehilangan kesemuanya.Lagipun,mood PRU 13 yang baru 10 bulan berlalu masih kuat dijiwa sebilangan besar pengundi DUN Kajang jika keputusan PRK Kajang ini diambil kira.

Bagaimanapun,pada PRK kali ini,peratusan pengundi keluar mengundi merosot sebanyak 16.4% apabila hanya 72% (28,314 orang) pengundi berbanding pada PRU13 sebanyak 88.4% atau 34,920 orang.Pagi tadi,Pengerusi Suruhanajaya Pilihan Raya (SPR) Tan Sri Abdul Aziz Yusof mensasarkan 80% pengundi untuk keluar mengundi namun sasaran itu gagal dicapai.Walaupun kemenangan berpihak kepada Pakatan Rakyat, namun sasaran mereka untuk menambah undi majoriti gagal dicapai.

Apatah lagi omongan kosong Timbalan Presiden PKR Azmin Ali yang mencanangkan pembangkang mahu memastikan bukan sahaja Chew tewas tetapi hilang deposit.

Dengan kemenangan ini, apakah agenda seterusnya PKR?

Juga ingin diketahui sama ada Wan Azizah akan menghabiskan lebih banyak masa bersama mereka yang telah mengundinya atau berjuang dalam Reformasi 2.0 kononnya bagi menuntut keadilan untuk Anwar. -bnbbc.my

4 comments:

Anonymous said...

YA ALLAH! Pemimpin UMNO harus sedaq JANGAN lagi BODEK pengundi Cina! Kalau tidak, bakal hancoq Tanah Melayu ISLAM, pusaka nenek moyang berzaman kita ini dikuasai PENDATANG KAPIR! Tak guna kita, BUMIPUTERA ISLAM/Melayu terus TUNDUK-mcm-KULI pd. bangsa PENDATANG-yg- tak-sedaq diri! Umat Islam/Melayu yg. BUKAN elit., dh puas merana dgn. PENGKHIANATAN Melayu ELIT liberal, samada dlm. UMNO/PAS/PKR – hentikan MENGGADAI hak dan TANAH PUSAKA nenek moyang kami, dr. sebelum diJAJAH si KAPIR laknat British-ZIONIS lagi!

Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN Islam dan umatnya, Raja-Raja Melayu/PM-TPM/UMNO/Bahasa Melayu, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera (Bumiputera juga bermakna Pribumi/Orang Asal-Asli/Indigenous/Native/Aboriginal/First Nation).

Anonymous said...

Tabur je duit banyak-banyak ke sekolah Cina dan tokong Cina oleh BN.

Anonymous said...

Dulu ChinCheh sekarang WanAzizah. Sama saja. Dari PR. Jadi status quo.

Saya tanya Pak Cik Shahnon (bukan nama sebenar) kenapa tak pangkah BN? Jawabnya; sama saja, dulu PR sekarang PR. So what?

Kami sebenarnya tak suka pun pada PKR/PAS/DAP. Tapi kalau undi BN pun, adakah maruah Melayu diperjuangkan dan diangkat oleh BN? Jawabnya TIDAK.

Kita dah tak tinggal apa pun lagi. Kita kena kutuk, kena kata, kena tohmah, kena suruh balik kampung... Agama Islam kita kena.... (tak mau cakap panjang-panjang dah. Buat dosa saja).

Selagi BN tak memperbetulkan kepincangan ini, InsyaAllah kami akan sokong siapa sahaja, kecuali...

It doesn't make any different anymore, does it? Unless something drastic is done to right the wrongs being inflicted to the Malays. Pls mark this promise of ours. The next GE is not very far away...

Anonymous said...

Makcik Sambal Belacan –
March 24, 2014 at 9:44 PM.

Saya sokong penuh aspirasi Makcik Sambal Belacan di atas. Alhamdulillah.

 
 
Blogger Templates