Social Icons

Pages

Tuesday, April 01, 2014

FAKTA !!! TUKAR MB DI #KELANTAN PUN TAKKAN TAK SELESAI MASALAH ??? APA CERITA NI ???


kesian sangat bila mengenang nasib yang menimpa masyarakat Orang Asal di sekitar kawasan Negeri Kelantan ni.Masih tak selesai-selesai lagi masalah mereka.bila nak selesai ni ??? apa yang pas buat kat kelantan ??? Ingatkan bila dah tukar Menteri Besar,boleh lahh selesaikan masalah.Tapi rupa - rupanya,bertambah teruk nasib yang menimpa orang asal ni.Kawasan milik mereka masih jugak diteroka dan hak mereka terhadap tanah adat telah dirampas secara terang-terangan oleh Rejim yang menuduh orang lain kejam.apa boleh buat,Dah memang itu dasar yang diwarisi oleh Rejim PAS Kelantan sejak dari zaman Pok Nik.dah tentu la nasib masyarakat orang Asal ni tak terbela.Di Pulau Pinang,orang Melayu ditindas dan diperlakukan macam orang luar oleh Rejim pimpinan DAPigs.Tapi di Kelantan,Rejim pimpinan PAS pulak bertindak Zalim.Tinggal lagi,puak - puak Pakatan Haramjadah ni masih tak sedar diri.mereka masih jugak nak mempertahankan Rejim Pakatan yang Kejam dan Zalim terhadap rakyat.Kalau nak dibela nasib mereka,maka diorang perlu ambik tindakan yang sewajarnya.Tukar pemerintahan Rejim Zalim yang mendera diorang selama hari ini.Itu jerr caranya nak ajar puak-puak yang Kejam ni !!! jom lihat kenyataan di bawah


GUA MUSANG : Kira-kira 10,000 penduduk Orang Asli di 17 pos penempatan di pedalaman Hulu Kelantan mendesak kerajaan negeri supaya mempercepatkan pewartaan tanah untuk mereka.Langkah itu bertujuan membendung kegiatan pencerobohan tanah di kawasan perkampungan kaum itu terutama bagi pembukaan ladang dan pembalakan yang semakin meluas hingga boleh menjejaskan kehidupan masyarakat itu.Seorang penduduk Orang Asli dari Pos Pasik,Azmi Badul,35,berkata kegiatan pencerobohan yang semakin meluas itu memaksa kaum terbabit membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah Gua Musang pada Khamis lalu. 

"Lima belas penduduk Orang Asli yang mewakili pos berkenaan membuat laporan itu pada jam 2.30 petang kerana bimbang jika tidak berbuat demikian kemungkinan kaum itu akan kehilangan tempat tinggal," katanya kepada pemberita di sini,hari ini. 

Azmi berkata,setakat ini belum ada penyelesaian mengenai tanah Orang Asli itu menyebabkan mereka risau akan dihalau pihak berkenaan apabila kawasan pencerobohan menghampiri perkampungan masing-masing."Kami rasa hidup tertekan menghadapi situasi itu kerana banyak berlaku pencerobohan ke atas tanah dan hutan di kawasan perkampungan kami yang selama ini menjadi nadi dalam kehidupan Orang Asli," katanya.

APA KATA ANDA ???

RENUNG-RENUNGKAN
Post a Comment
 
 
Blogger Templates