Social Icons

Pages

Tuesday, June 24, 2014

EKSKLUSIF !!! KISAH SEBENAR SEJARAH PENUBUHAN #UITM DIDEDAHKAN !!! WAJIB BACA !!!


UiTM iaitu satu-satunya universiti yang secara terbuka membantu anak Melayu yang kurang bernasib baik untuk melanjutkan pelajaran dan meningkatkan kehidupan, terus dijadikan sasaran kecaman pembangkang.Tidak cukup dengan mempertikai kemasukan pelajar dan kualiti graduan, kini pembinaan UiTM itu sendiri dijadikan isu.Kononnya,kontrak pembinaan UiTM diberi kepada ‘kroni’ UMNO,antaranya Tan Sri Rozali yang menerajui Syabas. Rasanya tidak perlu untuk kita berhujah membela diri membentangkan proses pemberian kontrak dan prosedurnya, kerana kita cukup maklum bahawa bukan itu isunya di sini. UiTM amat tidak disenangi oleh DAP kerana ia telah terbukti berjaya mengeluarkan graduan Melayu yang berdaya saing.Namun,apa yang lebih menggusarkan DAP ialah,graduan UiTM turut mempunyai jatidiri dan kesedaran yang kuat terhadap perjuangan kesinambungan bangsa Melayu di tanah air ini.Apa yang menarik ialah, DAP akan menggunakan seorang Melayu juga untuk menyerang UiTM. 

Jika sebelum ini mereka menggunakan Dyana Sofea,maka kali ini jaguh penipu pembangkang iaitu Rafizi Ramli pula yang memainkan peranan untuk menyerang kontraktor-kontraktor UiTM. Sudah tentu semuanya ini merupakan idea DAP. UiTM menggunakan bahasa pengantar Bahasa Inggeris dan menitikberatkan kebolehan berkomunikasi selain akademik yang cemerlang. Inilah sebenarnya yang amat menggusarkan masyarakat Cina a.k.a DAP,yang terkenal dengan sikap kiasu, takut kalah dan tidak suka dicabar.DAP bimbang dengan terdapat lebih 400,000 pelajar UiTM pada satu-satu masa, maka Melayu akan akhirnya dapat bersaing setara dengan bangsa Cina. Seperti yang kita tahu,anak-anak Cina produk SJKC tidak mampu menguasai Bahasa Inggeris mahupun Bahasa Malaysia dengan baik. Sebahagian besar dari mereka pula mempunyai kelayakan akademik yang meragukan dari universiti-universiti swasta.Namun,anak-anak Cina ini tetap mempunyai peluang yang lebih baik di alam pekerjaan berbanding anak-anak Melayu yang jauh lebih layak kerana hampir 90% dari syarikat swasta adalah milik bangsa Cina.Pun begitu,DAP masih lagi tidak puas hati dan ingin menutup sebarang peluang untuk bangsa Melayu meningkatkan diri. 

Untuk itu,UiTM harus ditutup.Jelas,yang menjadi isu di sini bukanlah berkenaan anak kroni dapat melanjutkan pelajaran atau kroni yang mendapat kontrak, tetapi kerana semua yang terlibat dengan UiTM adalah Melayu.Sekiranya kontrak pembinaan UiTM diperolehi oleh YTL atau mana-mana syarikat Cina,maka ia pastinya tidak akan menjadi masalah bagi pembangkang,walaupun dalam bentuk monopoli sekali pun. Kesimpulannya di sini ialah, kontraktor Cina merasakan bahawa kek ekonomi yang diperolehi mereka dalam bidang hartanah di negara ini masih belum cukup. Mereka inginkan agar kek ekonomi bahagian orang Melayu juga turut diberikan kepada mereka, atas dasar ‘bersaing sama rata’.Soalnya,sama rata yang bagaimanakah yang mereka maksudkan ??? Apakah seperti syarikat YTL yang mana telah pun diberi peluang memonopoli pembekalan elektrik tetapi masih menuduh kerajaan tidak memberi kontrak kepada peniaga Cina ??? Sejak bila Yeoh Tiong Lay itu Melayu ??? Hakikatnya, bangsa Cina berpegang kepada prinsip ‘semuanya dibolehkan’ dalam perniagaan. Ini bermakna mereka boleh menekan dan menindas peniaga kecil yang ingin bersaing dengan mereka, dan ianya dikatakan adil.Mereka boleh menipu,merasuah dan apa saja, atas alasan berniaga.Sekadar memberikan contoh tanpa memetik nama, sebuah syarikat pelancongan milik bangsa Cina yang ingin memasuki pasaran Jepun, telah sanggup menempah keseluruhan tiket keretapi laju dan juga hotel tertentu pada satu-satu waktu walaupun tiada pelanggan,semata-mata untuk memastikan pesaingnya tidak mampu menempahnya pada waktu itu. Sudah tentu pesaing yang jauh lebih kecil tidak mampu berbuat apa-apa dan akhirnya akan terpaksa akur dan gulung tikar. ‘Celakanya’ bangsa Cina ini ialah prinsip ini hanya dibolehkan ke atas mereka. 

Sekiranya orang Melayu ingin berniaga dan bersaing dengan mereka, maka orang Melayu tidak boleh memakai prinsip yang sama. Orang Melayu tidak dibenarkan memonopoli apa-apa. Orang Melayu juga tidak dibenarkan membantu sesama Melayu tanpa dituduh kroni.Misalnya,YTL boleh memonopoli IPP tetapi Syed Mokhtar tidak boleh memonopoli gula.YTL boleh berniaga berbagai bidang dan membida begitu banyak projek serta menerima projek secara langsung (direct nego.) tetapi Syed Mokhtar tidak boleh. Inilah meritokrasi atau bersaing cara adil ala Cina.Malang sekali kerana makhluk seperti Rafizi Ramli amat suka menjadi alat bangsa Cina untuk membunuh bangsa sendiri. Hari ini Rafizi menyerang kontraktor UiTM semata-mata untuk membuktikan pada dunia bahawa UiTM itu tertegak dengan cara yang tidak adil dan tidak adil semata-mata.

‘Adil’ bagi Rafizi ialah apabila anak Melayu yang miskin dibiarkan bersaing dengan anak Cina yang kaya untuk masuk ke universiti. ‘Adil’ bagi Rafizi ialah apabila kontraktor Cina yang telah kukuh dibenarkan membida projek bersama dengan kontraktor Melayu yang baru merangkak. ‘Adil’ bagi Rafizi ialah apabila graduan cemerlang Melayu diberi gaji yang lebih rendah dari lepasan SPM produk SJKC.Justeru,bagaimana kita boleh berdebat dengan orang seperti Rafizi yang sengaja menutup mata akan hakikat sebenar kehidupan di Malaysia ??? Mungkin kita perlu abaikan saja dia kerana kita tahu hanya apabila Melayu dipijak, ditindas dan ditelan,barulah kerajaan Malaysia ini adil bagi Rafizi.betul tak pembaca badut rakyat ???

APA KATA ANDA ???

RENUNG-RENUNGKAN

4 comments:

Anonymous said...

Kalau betulah Rafizi yang goyangkan pokok UITM maka celaka ia.

Anonymous said...

Ada beza ke uiTm dan mCkk?

Tidakkah kontrak bekal itu dan ini di mCkk diagih sepertimana uiTm?

Kenapa berpilih-pilih dalam membuat isu?

Anonymous said...

Cina ni memang tak tau di untung...

SentiasaPanas said...

Bahaya apabila fakta diputar belit..

 
 
Blogger Templates