Social Icons

Pages

Thursday, June 05, 2014

FAKTA !!! KENAPA #MB #SELANGOR #KHALIDIBRAHIM BERDIAM DIRI ISU KAHWIN DI KUIL HINDU ???


Isu seorang wanita yang memakai nama Islam dan berkahwin di kuil Hindu di Petaling Jaya Ahad lalu mengundang reaksi berbeza.Di kalangan umat Islam sendiri ada yang mengecam dan ada yang menyokong tindakan JAIS menyerbu upacara perkahwinan tersebut.Dari segi pendirian politik pula,UMNO menyifatkan bahawa serbuan tidak sepatutnya berlaku kerana JAIS mampu bertindak dan menyiasat lebih awal tanpa perlu mengganggu majlis dan memalukan sesiapa.Bagaimanapun,PAS mempunyai pandangan berbeza.Berdasarkan artikel di Harakahdaily oleh Dr. Ridhuan Mohd Nor, tindakan JAIS dianggap wajar.

Hujah beliau,“Bagi umat Islam,tindakan Jais amat wajar kerana ia berjaya menyelamatkan akidah umat Islam dari terkeluar dari garis Islam.Serbuan mungkin terpaksa dilakukan setelah mendapat maklumat tepat mengenai keislaman gadis itu bagi ‘membebaskan’ akidah beliau dari terjerumus ke lembah kemusnahan yang lebih parah di kemudian hari.” 

Nampaknya,dalam isu ini UMNO mengambil sikap lebih terbuka manakala PAS pula lebih ekstrem.Ini menimbulkan persoalan tentang sama ada pendirian PAS itu mendapat restu Menteri Besar Selangor,Tan Sri Khalid Ibrahim dari PKR.Kelihatan seolah-olah ada ‘double standard’ apabila memperkatakan tentang agama di Selangor.Entah kenapa isu Islam-Hindu jelas tidak begitu ‘menyentuh’ perasaan kepimpinan Selangor berbanding isu Islam-Kristian.Suatu ketika,apabila isu umat Islam dimurtadkan oleh pendakwah Kristian dan JAIS bertindak menyerbu gereja,Menteri Besar Selangor bersama-sama DAP pantas bangun membela Kristian.Begitu juga apabila Bible dirampas oleh JAIS,Khalid Ibrahim berusaha memastikan Bible tersebut dipulangkan kepada Bible Society Malaysia.Setahu saya,JAIS adalah singkatan kepada ‘Jabatan Agama Islam Selangor’ dan bukannya ‘Jabatan Agama Kristian’.JAIS pula adalah di bawah kuasa Menteri Besar Selangor.Justeru,kenapakah Menteri Besar hanya berdiam diri dalam isu kahwin Islam-Hindu ini ??? 

Mungkinkah sudah menjadi prinsip PR untuk menganaktirikan kaum India dan membela kaum Cina sahaja ??? Kita melihat trend meminggirkan kaum India amatlah jelas di dalam PR,terutamanya DAP di mana hampir 800 perwakilan India telah menerima notis mesyuarat CEC.Mungkinkah kerana DAP yang menguasai Khalid Ibrahim secara tidak langsung,maka beliau sering terlepas pandang akan masalah yang melibatkan kaum India dan kurang peka dengan masalah yang melibatkan Melayu Islam ??? saya tidak berniat untuk menghukum siapa salah dan siapa benar dalam isu kahwin di kuil Hindu ini, kerana ianya semua bergantung kepada pihak yang lebih arif tentang soal agama. 

Namun,saya seperti juga seluruh rakyat Selangor ingin melihat kepimpinan yang berkesan oleh Menteri Besar.Khalid wajib mengambil pendirian atau melontarkan pendapat dalam isu ini,kalau pun bukan memberi arahan kepada sesiapa.Berdiam diri dalam mengahadapi isu sensitif iaitu masalah antara agama,membuktikan bahawa Khalid Ibrahim bukanlah seorang pemimpin yang baik.Sebagaimana beliau gagal mencongak permasalahan air di Selangor,begitu jugalah beliau tidak mampu mencongak akan akibat yang mampu berlaku dari masalah serbuan JAIS ke atas kuil Hindu.Berdasarkan isu ini,tidak salah rasanya jika dikatakan bahawa Khalid Ibrahim bukanlah Menteri Besar yang adil kepada rakyatnya.

APA KATA ANDA ???

RENUNG-RENUNGKAN

1 comment:

Anonymous said...

BR, jgnlah TERPEDAYA nak menuduh sesiapa yg. mempertahankan tindakan JAIS itu sbg. 'ekstrem'!

PENGGANAS KAPIRDAJAL Paria HindrafBANGKAI-CELAKA boleh pi MAMPOS, nak MENGGERTAK JAIS/Jbtn. Agama Islam! Bayangkanlah umat Islam menyerbu majlis Deepavali di Malaysia mahupun di India - tentu puak Hindu MENGAMOK ! Tapi kat Tanah Melayu ni, saja puak PENGGANAS/PENJENAYAH HINDU boleh BERMAHARAJALELA sampai menyerang majlis Hari Raya UMNO dan membina KUIL HARAM sesuka hati!

Dahlah tu, BUMIPUTERA Islam India akan terus tersiksa dan dibunuh dlm. Genosid berterusan (utk. mengurangkan umat Islam India dan merampas TANAH PUSAKA mereka) oleh PENGGANAS HINDU akibat PM baru dari parti PENGGANAS Hindu BJP, yg. pernah terlibat dlm pembunuhan beramai umat Islam (Genosid) di Gujarat, India dan mungkin juga yg. terbaru, di Uttar Pradesh - tapi tak pula dikecam si KEJADAH UN/Barat-ZIONIS tu (lihat di - http://www.muslimnews.co.uk/newspaper/world-news/hindu-nationalist-bjp-premiership-modi-made-history-india-muslim-mp-ruling-party/ , Hindu Nationalist BJP under premiership of Modi, made history of India – no Muslim MP in the ruling party, Sajeda Momin in Kolkata, India, 30th May 2014)!

Dan lihat berita terbaru di EvangeliSStar ("Nazi-Jerman-SS"), di mana MCAcing siap dgn. jbtn "Syariah Law and Policy Implementation Special Task Force" MENGHINA JAIS kerana menyerbu upacara perkahwinan Hindu (apa KEJADAHnya nak masuk campur undg-undg Syariah kat NEGARA ISLAM ni sampai ada "Syariah task-force" MCAcing sendir?!)! Lihat di http://www.thestar.com.my/News/Nation/2014/06/03/MCA-on-Jais-detaining-woman-at-Hindu-wedding-ceremony/ ,Show prudence, MCA urges Jais over disruption of Hindu wedding ceremony , by p. aruna, June 3, 2014.

Sedgkan apa yg. JAIS buat adalah BETUL mengikut undg-undg SYARIAH kerana pengantin perempuan dlm ICnya adalah beragama Islam- bahkan aku syak bapa Hindunya yg. masuk Islam, yg. hilang kononnya, telah diBUNUH akibat masuk Islam; lepas tu EMPAT anaknya dibesarkan sbg. Hindu! Jadi NGO-NGO ISLAM/Melayu patut buat lapuran polis supaya PDRM/JAIS patut buka siasatan Mungkin inilah hikmah serbuan JAIS itu - ALLAH SWT mahu membuka mata kita terhadap nasib bapa anak-anak Islam ini yg. mungkin diBUNUH dan anak-anak ini dianiaya dgn. MENGHINDUkan mereka, yg. melanggar undg-undg Syariah!

Dan ini juga bermakna MCAcing-DAPBANGKAI-CELAKA ni nak masuk campur hal Hukum ISLAM utk. umat Islam! Jadi kalau mana-maan Jbtn. Agama ISLAMpi menyerbu kuil/tokong/gereja HARAM yg. makin BERLAMBAK kat NEGARA ISLAM ni, MCAcing-DAPBANGKAI, asyik nak masuk campur juga?!

Inilah akibat si Islam/Melayu-LIBERAL-PENAKUT asyik tunduk pd. si KAPIRDAJAL mcm. ni! Dan si Islam/Melayu LIBERAL–PENJAHANAM-agama/bangsa/negara mcm. nilah yg. menyebabkan hak, identiti dan tanah pusaka Bumiputera Islam/Melayu TERGADAI!

Makcik Sambal Belacan.

 
 
Blogger Templates