Social Icons

Pages

Tuesday, December 02, 2014

EKSKLUSIF !!! VIDEO PENUH PEMBINAAN PROJEK #MRT #KVMRT DIDEDAHKAN !!!


apa itu MRT ??? MRT bermaksud MASS RAILWAYS TRANSIT iaitu sistem kereta api yang membawa jumlah penumpang yang ramai.MRT adalah sangat berbeza dengan sistem kereta api yang sedia ada di Malaysia seperti Putra LRT,Star LRT,KTM,Monorail dan KLIA Express.MRT mempunyai gerabak yang panjang dan boleh membawa jumlah penumpang yang ramai berbanding dengan sistem kereta api yang sedia ada di Malaysia sekarang. MRT sebenarnya telah digunapakai di beberapa negara seperti USA,Hong Kong,Singapura dan lain-lain.Fungsi MRT adalah sama seperti LRT yang ada di Malaysia tetapi yang membezakannya ialah jumlah muatan yang boleh dibawa dan panjang gerabak.

Projek Klang Valley Mass Rapid Transit Klang ( KVMRT ) telah diluluskan oleh Kerajaan pada bulan Disember 2010.Garis MRT pertama yang dilaksanakan adalah selaras 51km Sungai Buloh-Kajang.Pembinaan talian yang telah dilancarkan secara rasmi pada 8 Julai 2011 oleh Perdana Menteri Malaysia,Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak.Projek MRT pada mulanya dicadangkan kepada Kerajaan oleh sebuah konsortium sektor swasta pada awal tahun 2010.Cadangan ini adalah untuk pembinaan tiga laluan MRT.Kerajaan telah menjalankan kajian mengenai cadangan itu dan meluluskan pelaksanaan garis Sungai Buloh-Kajang sebagai langkah pertama.

Kerajaan memutuskan untuk melaksanakan satu lagi kajian selepas kajian lanjut dilakukan pada jajaran yang dicadangkan sempena Pelan Induk Pengangkutan Awam Kuala Lumpur / Klang sedang dirangka oleh Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat.Projek MRT Lembah Klang juga membuat Projek Permulaan Program Transformasi Ekonomi ( ETP ) di bawah / Kawasan  Kuala Lumpur Klang Valley Ekonomi Utama Negara ( NKEA ).

ETP sedang dilaksanakan oleh Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan (Pemandu ) di Jabatan Perdana Menteri.Dengan MRT Lembah Klang,sasaran yang mempunyai 50 % daripada semua perjalanan di rantau Greater Kuala Lumpur / Lembah Klang berada dalam pengangkutan awam dapat dicapai.

APA KATA ANDA ???

RENUNG-RENUNGKAN

No comments:

 
 
Blogger Templates