Social Icons

Pages

Monday, July 13, 2015

KANTOI !!! #1MDB !!! KETIKA MAKIN BANYAK KEBENARAN DAH TIMBUL,#TUNMAHATHIR PULAK SEMAKIN KALUT !!!


1 Tulisan terbaru telah dipost kan oleh Tun Dr Mahathir Mohamad yang bertajuk “HOW 1MDB MONEY WAS INVESTED” tulisan ini sungguh dahsyat sekali.bermula dengan para mengecam Arul Kanda sebagai penipu dan menyatakan kehairanan beliau atas kebolehan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) mempunyai jumlah pinjaman yang besar.Tun Dr Mahathir mungkin merasa kecewa dengan perincian urusniaga 1MDB yang dikeluarkan “membunuh” tuduhan wang 1MDB telah dilesapkan berbilion ringgit 

1. I am intrigued by the ability of 1MDB to invest 42 billion Ringgit in so many businesses. Really I should be fully satisfied with how 1MDB expended the huge loan that it borrowed. 

2. But unfortunately I am not. I am not, because the information came from the current CEO, Arul Kanda Kandasamy. And Arul has been caught lying quite a number of times. 

3. Almost as soon as he took over management of 1MDB he announced that the money from Cayman’s Island has been returned. He said clearly and openly that he saw the cash i.e. one billion dollars in cash. Then he said it was statements. What are the statements? Anyway in the end the bank said no cash and only documents were deposited in it and the documents carried false signatures. 

Seperti biasa apabila gagal mempertahankan tuduhannya Tun akan melakukan “Character assassination” ke atas orang tertentu supaya beliau tetap berupaya mempertahankan dirinya.Apa yang dikeluarkan oleh 1MDB ialah apa yang dimaktubkan dalam laporan audit 2013 bukannya sesuatu yang direka-reka kecuali Mahathir mempunyai bukti sebaliknya.Namun melihat tulisan di laman blog ternyata bekas Perdana Menteri itu telah ditipu oleh orang tertentu yang berkepentingan.Sepatutnya Mahathir mula mendedahkan siapa yang memerangkapnya sehingga menyebabkan beliau percaya berpuluh bilion ringgit telah hilang dalam 1MDB.Oleh kerana Tun Mahathir menuduh,Presiden dan Pengarah Eksekutif Kumpulan 1Malaysia Development Bhd (1MDB), Arul Kanda Kandasamy sebagai selalu berbohong beliau perlu memberi bukti yang jelas.Tun menyatakan beliau tidak lagi percaya Arul Kanda kerana Presiden 1MDB ini berbohong kononnya melihat penyata wang tunai 1MDB di Singapura sebanyak US$1.103 billion. 

Mungkin Arul Kanda salah menyatakan antara wang tunai dengan unit yang bernilai dengan jumlah yang sama kerana beliau baru sahaja menjawat jawatan CEO awal tahun ini.Namun pembetulan ini telah dilakukan oleh 1MDB. Jika alasan salah fakta ini digunakan oleh Tun untuk tidak mempercayai Arul Kanda, tentulah Tun juga tidak boleh dipercayai kerana menyatakan berada di China ketika peristiwa Memali sedangkan Tun masih di Kuala Lumpur.

APA KATA ANDA ???

RENUNG-RENUNGKAN

20 comments:

Anonymous said...

Kesian jenis budak suka menyampuk bila orang tua bercakap..

Mak bapak tak ajar..

Quantum Metal Consultant said...

Tulisan yang terbaik dari seorang negarawan, musuh yang bermuka tembok atau kawan sentiasa menunggu buah fikiran Mahathir.

Jika ada hujah balas dari musuh, ia sekadar penjelasan yang dibelit, pembohongan demi pembohongan.

Isu ekonomi negara yang serius memerlukan fokus untuk membuat penilaian dan apalah yang boleh diulas oleh badot upahan murah (saya tidak merujuk kepada admin)

HAMIDIsP said...

Seperti biasa persoalan dilontar tun memerlukan jawapan jelas kpd apa yg berlaku.

Pakcik UMNO Kulim said...

Apa kebenaran yang dah timbul? Penjelasan saudara ni pun macam badut jugak... Macam tak faham isu pokok...Isunya: Bolehkah sebuah entiti niaga diterajui kerajaan berhutang sebesar ini dan CEO boleh pulak cakap tersasul pasal duit berbilion?? Bila bursa saham refleks.. berpuluh malah beratus juta boleh rugi. Apa pun TDM memang betul terutama jika kerajaan tak dapat jawap tuduhan dengan jelas....Jangan terlampau sentimen nak bela PM sampai memomokkan orang-orang yang mendedahkan kepincangan 1MDB...hanya membelit diri sendiri..

Sumpah..Pakcik sekeluarga ahli UMNO takkan undi UMNO lagi pada PRU14 jika isu ini tidak selesai dengan baik..Malu sungguh jadi ahli UMNO sekarang ni..!!

Anonymous said...

Siapa yg sebenar putar, jap hilang 40, jap 27, kini pertikaikan wow boleh pinjam sampai 40...... Lepas ni apa pulak. Bagi Tun dia saja yg boleh buat.

Anonymous said...

tak palah pak cik oii....kalau satu keluarga pak cik tak mau dah undi Umno.....mudah-mudahan ribuan keluarga lagi akan menyokong umno dan memenang kan umno pada pru 14 ni.Insyaallah......sumpah -sumpah ni tak usah lah main-main...kot-kot termakan sumpah pulak!!

Unknown said...

Badut ,
Patut la kamu ni badut , tulisan pun dah tak ada value , dari hari kesehari macam macam perkara memburukan imej najib bugis dan diluar jangka dan kawalan sesiapa pun, Saya nak ulang cerita pun dah tak larat , Tun M bertanya pun salah , apa negara ini ,sibugis tu boleh buat apa dia suka ka , Bila orang tanya wang RM 2.6 billion tu adakah masuk dalam akuan Ambank PM bugis dis jawab tidak saya tak menguna wang 1MDB untuk pribadi jadi sah la wang tu masuk , guna tak guna tu belakang kira , kemudian si Rosmah pula bila orang tanya betul ka ada wang RM 2 juta masuk dalam akuan kak mah dalam tempoh dua bulan saja di Affin bank , kak mah jawab oh tidak itu bukan wang 1MDB , hoi badut ini apa ini , orang orang macam ini pun kamu masih nak cover line ka apa kamu pun kena mandrem dengan kak mah . Tolong la jangan perbodoh rakyat , saya tak minat nak bincang pasai najib dan rosmah , saya cukup sempati dengan rakyat kerana nampak sangat daripada kenyataan Nazri Aziz hari ini , seekor menteri yang ego boleh mengeluarkan kenyataan begini,beliau berkata,"saya tak terkejut kalau rosmah ada RM 2 juta dalam akaun nya dalam tempoh dua bulan tapi terkejut kalau dalam akuannya ada RM 5 ribu" kenyataan begini jelas menunjukkan kerajaan hari ini hanya guna rakyat untuk kayakan anak ,isteri dan diri mereka , tolong la badut hentikan kemungkaran ini.

Anonymous said...

hasil siasatan macam kau dah tau jawapan ajek...kalau dah tau britau kami apa keputusannya...baik ke buruk 1mdb utk negara...cuba citer

Anonymous said...

Kalau cinapek DAP benci kan 1MDB, bererti 1MDB adalah baik untuk Melayu!!

Kalau cinapek DAP benci sangat kat PM Najib, bererti Najib adalah baik untuk memperkasakan Melayu.

FIKIR2 LAH SIKIT WOI!!

DAPIGS AKAN HANYA MENYOKONG PEMIMPIN2 MELAYU YANG MEREKA BOLEH SOGOK DAN KRONI2 CINA BOLEH BERJAYA, MACAM MAHATHIR. KALAU PEMIMPIN MELAYU TIDAK BERKERJASAMA MEMPERKUATKAN BANGSA CINA, MACAM NAJIB, PEMIMPIN TERSEBUT AKAN DISERANG HABIS2SAN DI SOSIAL MEDIA!

Anonymous said...

Mahathir memag rasa hairan macam mana 1MDB boleh melabur wang sebanyak itu,sebab dia sampai dah pencen pun jaga Proton tak jadi-jadi.terus nak minta subsidi dan perlindungan cukai.Hai ya ini orang patut terus jaga kelinik dia cukup.Bangunkan Malaysia konon tapi dgn hutan batu,menggunakan duit Petronas,Kwsp ,Tabung Wang Pencen.Orang ada bangunan tinggi dia pun buat bangunan tinggi,orang ada lumba F1,dia pun buat litar lumba F1.Bukan susah nak bangunak negara ,akalu dgn hutan batu,tiru je apa orang lain buat.Akhirnya negara di landa krisis ekonomi.Bila ekonomi merudum,guna lagi wang rakyat ,bail out sana ,bail out sini anak dia pun tumpang sekaki.Perojek perumahan pun banyak terbengkalai kerana krisis ekonomi,dia cari jalan dgn benarkan orang luar utk beli rumah lama kelamaan harga rumah melambung siapa yg untung?.org luar dan ,bukan Melayu yg banyak beli rumah. Orang Melayu terkebil-kebil je.Ini jasa Mahathir.

pacu berjemaah said...

Laaa... awat yang taici/spin/kona/tempih terok2 sangat nii?? Isu yang dibangkitkan mudah jaa, tapi tara nak buleh jawapan hampa kait abih merata sampai jadi celaru pii. Mana dgn kapai Okim pon sengap pi,MH370 disonglap pon tak selesai2 dan mcm2 lagi lah bala BNajib yg hampa cipta. Sebuah GLC, 1MDB ditubuh dgn modai dana kerajaan, mluaskan ruang bisnes dgn pinjaman jaminan kerajaan, meragut beli tanah kerajaan, membuat untong dgn juai kt GLC lain, tak lepas pusing BNajib kerot dana2 awam yg dibawah kerajaan, tak lepas lagi korek cukai impaknya kpd rakyat sebab nk tolong kerajaan, faedahnya tak balik kat rakyat tapi tolong setel hutang kerajaan... apa lagi?? Ingat kami ni Badut Kerajaan ka?? Jawab hat simple tu dah laa... pasaipa rustadbir kerajaan macam tu??

Anonymous said...

BR, balik buat solat isthikarah..... fikir baik baik, betul ke cara kamu mengadili TDM untuk bela DSN? turun padang, tanya pendapat ramai, apakah mereka sokong DSN.....percaya lah, kamu akan dapat jawapan dalam realiti.......semua orang dah tahu. apa pun alasan, bila sudah tidak boleh menjawab soalan soalan yang straight forward, hingga kepada soalan yang memerlukan ya atau tidak shaja, itu pun tidak dapat dijawap, bagaimana rakyat nak percaya......cukup cukup lah menperbodohkan rakyat....tolong la....










{\fonttbl\f0\fswiss\fcharset0 Helvetica;}
{\colortbl;\red255\green255\blue255;\red34\green34\blue34;\red255\green255\blue255;\red0\green0\blue0;
}
\deftab720
\pard\pardeftab720\partightenfactor0

\f0\fs22 \cf2 \cb3 \expnd0\expndtw0\kerning0
\outl0\strokewidth0 \strokec4 \
MODEL\
\
The New Citro\'ebn Grand C4 Picasso\
\
\
NEW DS 3\
DS 4\
DS 5\
\
}

hangkedee said...

Jom jilat sampai licin. Selamat hari raya

Anonymous said...

Sampai sekarang, siapapun tidak pernah bertanya bagaimana Anwar dan familinya begitu kaya dengan wang berjuta.

Anonymous said...

kalau Tun benar-benar negarawan ulung beliau tidak akan merosakkan kepimpinan islam yang ada sekarang dengan bermaca-macam persespi buruk dilemparkan pada PM sebab dendam ... Tun menolak ketentuan Tuhan? bahawa setiap pemimpin itu naik dan jatuh atas kehendakNya jua?

Tun mudah lupa, Tun takbur .... maaf.

Anonymous said...

aku membesar semasa zaman tun memimpin negara. aku menyokong umno kerana aku anggap tun sebagai idola aku. aku hormat tun kerana byk ideanya menyumbang kepada pembangunan negara. tetapi skrg segelintir daripada umno menolak, mengutuk, mencaci tun. tetapi masih ramai ahli umno yg masih menyokong tun. kepada siapa lagi ahli umno nak bagi undi kalau bkn pada pemimpin umno. tetapi kalau mcm ni, hati bercelaru. diluah mati emak, ditelan mati bapak. tolong la buat sesuatu yang dapat menyakinkan rakyat dan yakinkan dulu ahli umno tu sendiri. jgn la yg dikejar tak dapat, yg dikendong berterabur entah kemana..

Anonymous said...

Ada apa dengan Negara maju andai kami org miskin masih menggunakan atap nipah?

Anonymous said...

Salam Satu Malaysia.
Sudah tukar jadi Salam Sehati Sejiwa.
Kenapa ye?

Anonymous said...

.. untuk soalan Pak Cik UMNO... samada boleh atau tidak entiti kerajaan, tertaluk kepada MOU entiti terbabit jawapan nya ialah boleh, Sila ambil maklum semua agensi kerajaan di perbadankan seperti SEDC yang ada disetiap negeri memang boleh berniaga. Malang sungguh majoriti agensi2 ini telah dilupus taraf dari perbadanan berakta kepada syarikat oleh 'Hero' Privatisasi Basi dan banyak terlingkup menyusahkan orang selepas dia sampai hari ini....

... dari segi nilai, samada RM42B boleh di putus atau tidak... jawabnya juga boleh melalui penurunan kuasa eksekutif kepada AJK atau Individu terbabit.. yang ada pun cuma untuk maklum sahaja kepada kabinet mengikut budi-bicara PM ...

.. kepada pentaksub Tun Mahathir ( agaknya antara mereka ini, ramai juga pentaksub TGNA, LKS & DSAI yang kehilangan kiblat)... berpijaklah di bumi nyata dan bukan berputar-putar mabuk ketum melayan dendam orang tua ini... itu belum kira penjual2 ubat berbayar yang memang tugasnya menjunjung titah Tun Mahathir...



Anonymous said...

Mamito ulas,sudah2lah kita nak cari salah pemimpin Melayu Islam,kerana mereka lah kita dapat menjalankan ibadat puasa tahun ini tanpa kacau bilau dan huru hara ,cuma terkilan juga bilamana Tun asyik tidak puashati.Kenapa ya? Sepatutnya Tun bersyukur masih dipanjangkan umur mungkin sampai 2020 agar impian nya selama ini dapat dilaksanakan walaupun beliau bukan PM lagi.Betapa mulianya hati PM Najib masih mahu menyambung impian Tun,tapi Tun tidak sedar atau tak mahu sedar atau di hasut oleh mereka 2 yang sudah hilang jawatan.Sepatutnya Tun sebgai negarawan mementingkan negara lebih dari kroni2 dan anak2 Tun yang bergelar jutawan dan orang Besar .Tun patut lihat bagaimana susahpayah nya Pm Najib nak memajukan negara semula kerana telah 'dijahanamkan' oleh PM sebelumnya.Kepada mereka yang sayangkan negara ,pemimpin datang dan pergi,tetapi negara akan tetap kekal sehingga hari kiamat.Oleh itu siapa yang menjadi Pm ,harus kita sokong .janganlah kerana fitnah mudah di taip hujung jari kita cepat percaya dan melatah,sudahnya menang sorak ,kampung tergadai.renung2 kanlah.lagi pun duit 1 MDB tu bukan duit kita pun.mungkin dalam tu cuma sepuluh sen atau paling tinggi pun rm1 ,kerana kita orang melayu,rakyat biasa mana lah ada duit sebanyak billion2 melainkan cina 2 tauke .Jadi apasalah nya Pm Najib melabur duit mereka dan untungnya beri pada kita ?sebab itu ramai yang iri hati.

 
 
Blogger Templates