Social Icons

Pages

Monday, September 21, 2015

FAKTA !!! PAK SAMAD NI BANGSA APA ??? MELAYU ATAU SEBALIKNYA ???



Pak Samad ni dah kenapa ??? saya tidak tahu apa yang sudah jadi kepada Pak Samad A.K.A A. Samad Said,seorang sasterawan yang seolah tidak kenal lagi pada bangsa asalnya yang bernama Melayu.Sejak menyertai DAP,Pak Samad bagaikan lebih bukan Melayu dari Lim Kit Siang mahupun Ambiga.Terbaru,dia memberikan komen tentang penggunaan keris.Katanya,kita sudah tidak lagi menggunakan keris di zaman ini.Malah katanya silat hanyalah menjadi bahan pertunjukkan sahaja di negara kita.Katanya di zaman serba moden ini,perkembangan teknologi menjadikan silat tidak sesuai lagi digunakan untuk mempertahankan negara di mana katanya kita boleh dikalahkan musuh dengan tembakan jarak jauh.Pada pandangan saya,sejarah Melayu menjadi bukti bahawa keris merupakan senjata bangsa Melayu sejak lebih 600 tahun dulu.Sama ada digunakan menentang penjajah,keris juga pernah digunakan untuk memburaikan isi perut pengkhianat bangsa di kepulauan Tanah Melayu ini.

KLIK DI SINI

UNTUK SELANJUTNYA 


Sehingga kini,keris masih lagi menjadi senjata bangsa Melayu sama ada secara simbolik atau benar-benar tersisip di pinggang dalam keadaan tertentu.Sekiranya terpaksa,saya tidak menolak sekiranya keris yang tersisip itu akan dihunus dari sarungnya.Benar bahawa jika mempertahankan negara dari serangan peluru berpandu,adalah tidak sesuai dengan menggunakan keris.Sudah tentulah dalam kes tersebut maka senjata anti peluru berpandu akan digunakan oleh pihak tentera.Namun,isu mempertahankan negara sudah tentu tidak terhad kepada ancaman dari luar negara sahaja.Pak Samad jangan lupa bahawa ancaman di dalam negara juga mampu meranapkan sebuah kerajaan yang berdaulat.Contohnya,di Mesir.saya belum lahir lagi ketika berlakunya peristiwa berdarah 13 Mei 1969 dan saya yakin Pak Samad sudah dilahirkan ketika tragedi itu berlaku dan penulis yakin,ketika itu sudah tercipta senapang,pistol, ‘machine-gun’,meriam,kereta kebal dan sebagainya.Namun sewaktu mana maruah dan martabat bangsa Melayu yang dipijak serta dihina sewenang-wenangnya ketika itu,apakah senjata yang paling ditakuti oleh mereka-mereka yang mencetus onar di bumi Melayu ini ???


Sama ada Pak Samad mahu akui atau tidak,berdasarkan apa yang diceritakan oleh orang-orang tua yang tebal jiwa Melayunya kepada saya,keris merupakan senjata yang paling ditakuti dan silat merupakan seni yang paling digeruni oleh mereka yang cuba mencabar ketuanan Melayu di negara kita.Seingat saya,beberapa jenis silat terpaksa diharamkan oleh pihak kerajaan atas dasar mahu mengatasi ketakutan golongan bukan Melayu yang menyaksikan betapa ampuhnya selendang merah,keris terbang dan sebagainya.Itu cerita-cerita orang tua-tua Melayu yang benar-benar berjiwa Melayu dan tentunya Pak Samad bukan salah seorang dari mereka.saya suka mengingatkan Pak Samad supaya memberitahu pada pihak yang berada di sekelilingnya bahawa keris akan masih tersarung dan silat akan terus dipendam di hati bangsa Melayu di negara ini selagi tidak ada keperluan untuk berbuat demikian.Namun saya positif bahawa sekiranya Pak Samad ingin sangat melihat keris terhunus dan silat dipencak kembali,tunggulah sehingga keadaan menjadi seperti peristiwa 13 Mei 1969.Berkali-kali diingatkan bahawa kesabaran dan tolak ansur bangsa Melayu beragama Islam di negara ini ada batasnya… 

saya langsung tidak berniat untuk mengugut atau menghasut,namun Pak Samad dan konco-konconya perlu tahu dan sedar tentang batas-batas kesabaran yang ada pada bangsa Melayu.Pak Samad tentu tahu asal usul perkataan ‘amuk’ berasal dari mana,bukan ??? Mungkin benar bahawa Pak Samad kini bukan lagi ‘Melayu’.Pada hemat saya,‘Melayu’ yang tinggal pada Pak Samad hanyalah pada kad pengenalan sahaja,manakala roh Melayunya sudah hilang sama sekali dari jiwanya.saya tidak hairan jika dia tergamak menghina keris pusaka bangsa kita.saya harap,saudara-saudara penulis yang berbangsa Melayu bersabar dan tidak mengapa-apakan Pak Samad.Beliau mungkin sudah didoktrinkan pihak tertentu yang mengarahkan beliau mengeluarkan kenyataan sebegitu.Lagipun,bukankah dia sudah berjanji merelakan diri menjadi ‘hamba’ kepada golongan ‘chauvinis ultra kiasu’  ??? Sekilas ikan di air,sudah tahu jantan betina.Meneliti kenyataan Pak Samad,sudah tahu dia siapa. Pada pandangan saya,dia bukan lagi Melayu kita.....

APA KATA ANDA ???

RENUNG-RENUNGKAN

8 comments:

Anonymous said...

Kenapa segala penulisan saudara penuh dengan benci ?

Anonymous said...

126,

Benci? Aku tak nampak pun.

Ko duduk gua mana?

Hah, komen aku ada lebih perkataan dpd ko. Maknya nya, ada sikit penerangan kan?

Anonymous said...

Setuju dgn Pak Samad...kena dgn revolver atau M16, keris entah ke mana...!!!

Anonymous said...

Yang pengting, Melayu terus bersatu walaupun diserang oleh anjing2 DAPIG macam berok bangkai hidup wak samad ni.
Berok ni tunggu masa je dah nak mampus. Sebelum dia mampus, nak kutip sebanyak upah yang terdaya untuk keluarga....duit haram pun tak kisah la, janji dapat dijamah oleh anak cucu. Setahun dua nanti, bila dah mampus, ada dia kisah apa terjadai pada Bangsa Melayu? Janji keluarga dia dah "settle".

Atau jadi macam muhyiddin..kahwinkan anak dengan bangsa cina...kiri masyuk, kanan pun masyuk....cerah masa depan.

Anonymous said...

ni org tua dah nak mampus.. tak payah nak difikirkan sgt apa dia ckp.. diri dia sendiri tak terurus semak macam belukar..

Unknown said...

Lihatlah Korea, bangga dan menjaga tradisi Taekwondo mereka, begitu juga dengan Karate,Aikido atau Judo di Jepun. Selain maruah, ianya juga jatidiri bagi sesuatu bangsa selain menjadi pelindung diri.

"Kalau ada revolver dan M16, keris entah ke mana?" Huh, saya pun boleh cakap "kalau ada bom nuklear, bom karpet, drone dll, revolver dan M16 pun tak pakai juga"

Anonymous said...

kalau dihati penuh dendam segala kebaikan org hanya nampak buruknya saja...nampaknya Allah telah menarik nikmat hidupnya...org yg tidak tahu besyukur

Anonymous1 said...

hargailah hidup dan kehidupan kita yg sebenar-benarnya, tanpa perlu berpura-pura.

jadikanlah apa yg terjadi pada sasterawan negara yg sorang tu sbg contoh dan tauladan kpd diri kita agar tidak terburu-buru mengejar dunia tanpa rasa malu dan bersalah.

kita bukan macam kafir harbi tuan besarnya yg tidak perlu memikirkan apa-apa pun tentang kesempurnaan hidup yg berkekalan nanti.

sama-samalah kita muhasabah/interospeksi diri sendiri.

 
 
Blogger Templates