Social Icons

Pages

Monday, July 18, 2016

KILANG DITUTUP !!! APA CERITA NI KERAJAAN #PULAUPINANG #DAP ???


apa dah jadi ni ??? satu-persatu cerita pasal kerajaan pulau pinang telah dibongkar.lepas skandal rasuah Lim Guan Eng kali ini cerita pasal kilang di pulau pinang pulak.banyak syarikat gergasi yang lama melabur di Pulau Pinang iaitu sejak zaman BN memerintah lagi,satu persatu menutup perniagaan masing-masing baru-baru ini tak sampai 2 penggal selepas Pakatan mengambil alih.Penutupan ini juga bermaksud ramai dikalangan rakyat negeri itu yang kehilangan pekerjaan,lepas tu rumah.rumah dah lahhh mahal,tempat kerja pulak kena tutup.yang muda mungkinlah boleh survive di tempat lain,yang dah berumur ni,sukar sikit nak mencari pekerjaan baru dan kalau ada pun,gaji terpaksa bermula dari paras gaji minimum yang ditetapkan kerajaan.itupun untung kerajaan persekutuan hari ini tetap gaji minimujm,kalau tak,ramai yang masih dibayar gaji bawah garis kemiskinan. 

Persoalannya,adakah keadaan ini berlaku ada kaitan dengan pendakwaan kes rasuah yang menimpa Guan Eng baru-baru ini ??? Mungkinlah sebab kalau nak kata ada kaitan dengan keadaan ekonomi global,tempat lain tak ada pulak banyak macam ni yang melingkup.Lagipun pelabur memang diketahui sensitif dengan amalan rasuah ni kerana ia boleh menganggu perniagaan mereka.Ada sebab kenapa banyak negara berlumba-lumba menghapuskan amalan rasuah di negara masing-masing,antaranya untuk menarik minat pelabur.Pegawai kerajaan korup pun dah menakutkan mereka (pelabur) apatah lagi kalau kepalanya (kerajaan) tersabit dakwaan berkaitan kekorupan, lagilah. 

Sudah tentu ia memberi imej negatif kepada tempat dimana keadaan ini berlaku sampai pelabur pun berlumba-lumba lari menutupkan perniagaan mereka.ikut pengalaman saya kesan langsung kepada semua penutupan ini tidak akan dirasakan sekarang sebab sebelum menggulung perniagaan masing-masing,ada pampasan yang dibayar kepada pekerja yang terlibat.Tapi tunggulah beberapa bulan lagi,lepas tu tahulah nasib macam mana.Justeru,dicadangkan Guan Eng meletak jawatan supaya kita dapat melihat sama ada keadaan akan menjadi bertambah baik atau tidak.Cubalah,kata utamakan rakyat dan segalanya rakyat.betul tak pembaca Badut Rakyat ???

APA KATA ANDA ???

RENUNG-RENUNGKAN

1 comment:

RD. said...

Saya rasa impact penutupan banyak kilang di Pulau Pinang dan Selangor bukan terbeban kepada Lim Guan Eng atau Azmin. Bila terlalu ramai Rakyat kehilangan punca pendapatan, Kerajaan pusat di bawah Najib yang akhirnya persalahkan.

Begitu juga di Sg.Way. Banyak kilang sudah berpindah ke Negara Kafir seperti Thailand, Kemboja dan Vietnam. Elok rasanya Kerajaan ambil-kira policy memaksa pelabur bina surau. Saya rasa mereka tidak setuju cara pekerja mengunakan Surau-surau ini.

 
 
Blogger Templates