Social Icons

Pages

Monday, December 19, 2016

TU DIAA !!! CADANGAN HADKAN PENGGAL JAWATAN PM DS @NAJIBRAZAK HANYA GIMIK !!!


1. Gesaan Datuk Seri Mukhriz Mahathir agar jawatan PM dihadkan selama dua penggal selain diasingkan jawtan Menteri Kewangan merupakan satu lagi gimik politik yang hahikat sebenarnya sebelum ini mereka tidak pernah membuktikannya apabila menjadi ketua kerajaan. 

2. Kenyataan itu juga seakan menepuk air di dulang terpercik ke muka sendiri.Adakah Mukhriz menempelak bapanya yang mencatat sejarah sebagai Perdana Menteri terlama dengan memegang jawatan itu selama 22 tahun. 

3. Jika asas jangka masa jawatan dijadikan sebab berlakunya penyelewengan bermakna Mukhriz perlu menasihat bapanya dahulu yang menjawat jawatan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan. 

4. Mukhriz juga harus bertanya siapakah yang memulakan amalan Perdana Menteri juga menjawat jawatan Menteri Kewangan. 

5. Sekiranya Mukhriz jujur dan berniat baik beliau,mengapa beliau tidak membuat cadangan itu semasa menjadi Menteri Besar Kedah iaitu Menteri Besar hanya selama dua penggal.

6. Mengapa tidak buktikan sekarang tindakan menghadka.tempoh pegangan jawatan di negeri Selangor, Kelantandan Pulau Pinang. Jadikan satu dasar di dua negeri itu Menteri Besar di Selangor serta Kelantan dan Ketua Menteri Pulau Pinang hanya dua penggal. 

7. Hakikatnya Prinsipnya sistem "check and balance" dalam kerajaan melalui mekanisme jemaah kabinet cukup jelas, dan sebarang pelaksanaan keputusan atau dasar penting adalah hasil konsensus. 

8. Begitu juga kenyataan Mukhriz mengenai fungsi SPRM.Secara spesifik ruang lingkup kuasa SPRM kini telah melalui penambahbaikan dan jurisdikasi yang lebih jelas berbanding era Mahathir. Malah Menteri dari UMNO sendiri sebagai contoh Dr Khir Toyo telah didapati bersalah dan menjalankan hukuman.

9. SPRM di era kini bukan sahaja bebas melaksanakan tugas mereka without fear and favour malah dapat bertindak dengan objektif tanpa takutkan campurtangan politik sepertimana di era Mahathir berkuasa. 

10. Jelasnya cadangan yang diutarakan oleh Mukhriz ini bukan sahaja bersifat gimik politik malah sekadar satu cadangan bersifat gula gula, tidak ikhlas serta cuba menarik perhatian rakyat semata mata. 

Kenyataan Media 
Syed Mohd Johan Rizal Syed Unan Mashri 
Naib Ketua Pemuda UMNO Bahagian Alor Setar 
Pengerusi Kelab Belia Darulaman

APA KATA ANDA ???

RENUNG-RENUNGKAN

No comments:

 
 
Blogger Templates