Social Icons

Pages

Tuesday, January 10, 2017

KANTOI !!! RUPANYA #TUNMAHATHIR #TUNM DAN #ANWARIBRAHIM DAPAT BERBILION DARI PAK ARAB ???


Kembali pada tahun 2015,Tun Dr Mahathir Mohamad berkata beliau tidak percaya bahawa orang-orang Arab akan menjadi begitu murah hati untuk menderma RM2.6 bilion kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.Sebenarnya orang-orang Arab adalah lebih murah hati daripada itu dan telah menjadi begitu selama 40 tahun sejak tahun 1970-an.Malah,Mahathir sendiri telah mendapat manfaat daripada sumbangan seperti itu,begitu juga Anwar Ibrahim walaupun sebelum beliau menyertai Umno pada tahun 1982.Arab Saudi mempunyai polisi membeli rakan di seluruh dunia dan ia membelanjakan berbilion-bilion untuk melakukan ini.Ia terutamanya memerlukan kawan seperti Malaysia,negara-negara Sunni yang anti-Syiah.Arab Saudi akan membelanjakan apa sahaja yang diperlukan untuk menggalakkan Sunni Islam dan untuk mengasingkan atau memburuk-burukkan Syiah Islam.Dan Malaysia sesuai sekali dengan itu.

Mari kita mengkaji semula beberapa laporan yang telah diterbitkan mengenai perkara ini.

Pada bulan November 2004,Leo Barasi dari Universiti Oxford telah menulis artikel bertajuk bantuan kemanusiaan ‘Saudi Arabia’s humanitarian aid: a political takeover?’, di mana beliau berkata :

Arab Saudi mempunyai salah satu bajet bantuan kemanusiaan terbesar di dunia.Tiga badan amal Arab yang paling menonjol,Saudi Red Crescent (SRC), IIRO dan al Haramain,berkait rapat dengan keluarga diraja.Badan amal lain mempunyai kebebasan kewangan yang lebih besar,tetapi masih kekal berkaitan dengan keluarga diraja.Penyelia Umum setiap jawatankuasa ini adalah Putera Naif, Menteri Dalam Negeri dan satu lagi saudara kandung King Fahd.Skop penuh kerja-kerja amal Arab Saudi adalah sukar untuk dikesan dengan tepat kerana mereka tidak mempunyai tradisi melaporkan aktiviti-aktiviti mereka secara rasmi.Walau bagaimanapun,bukti anekdot menunjukkan bahawa kedua-dua IIRO dan al Haramain aktif di Afrika dan Asia sehingga tahun 2003.Sekurang-kurangnya sehingga pertengahan 1990-an, IIRO telah berusaha untuk bersifat adil dalam pemberian bantuannya.Baru-baru ini,ia telah bekerja terutamanya di negara-negara yang didominasi oleh Islam.

"Walaupun begitu,kerajaan itu adalah salah satu daripada penderma teratas di dunia dan telah berada di atas sejak 1970-an.Malah,menurut Laporan Statistik PBB bagi 2014,Riyadh adalah penyumbang yang keenam terbesar di seluruh dunia.Lebih daripada 90 negara mendapat manfaat daripada pemberian ini,termasuk Sri Lanka dan India," kata Dr Joseph A. Kechichian pada 31 Ogos 2016,pengarang buku yang baru diterbitkan From Alliance to Union : Challenges Facing Gulf Cooperation Council States in the Twenty-First Century (Sussex: 2016). 

Arab Saudi telah membiayai lebih daripada 20% daripada kos kempen Hillary Clinton untuk pilihan raya presiden,Timbalan Putera Mahkota Arab Saudi Mohammed bin Salman dipetik sebagai berkata dalam laporan berita oleh Jordanian Petra News Agency pada 13 Jun 2016.

"Arab Saudi sentiasa menaja kedua-dua Parti Republikan dan Demokratik Amerika dan kerajaan itu juga menyediakan dengan penuh semangat 20% daripada kos kempen Hillary Clinton dalam pilihan raya presiden Amerika Syarikat walaupun pada hakikatnya beberapa pasukan berpengaruh dalam negara itu tidak memandang positif ke arah menyokong calon itu kerana beliau adalah seorang wanita," laporan agensi itu memetik Prince Mohammed sebagai berkata. 

Seawal dua tahun lalu,usaha separuh abad panjangnya oleh Arab Saudi untuk mengukuhkan dirinya sebagai kuasa utama di kalangan negara-negara Arab dan Islam kelihatan seolah-olah ia telah berjaya.Kertas Jabatan Negara Amerika Syarikat yang dihantar oleh bekas Setiausaha Negara,Hillary Clinton, pada tahun 2014 dan diterbitkan oleh Wikileaks bercakap mengenai Arab Saudi dan Qatar sebagai pesaing yang bersaing "untuk menguasai dunia Sunni". (Independent UK, 7 Jan 2017) 


Pada hari Khamis,pentadbiran Amerika Syarikat menawarkan Arab Saudi $115 bilion dalam jualan senjata.Cadangan itu, yang merangkumi latihan,senjata,kereta kebal dan peralatan perang yang lain,adalah yang tertinggi dalam pakatan berdekad lamanya Washington dengan monarki itu. Jatras berkata angka penjualan senjata itu menunjukkan tahap rasuah di Amerika Syarikat,sambil menambah bahawa rejim Riyadh membelanjakan wang pada kempen melobi untuk "membeli pengaruh politik" di kalangan pembuat dasar Amerika. (Press TV, 9 Sep 2016)


Raja-raja Arab Saudi sedang "menganugerahkan" hadiah mewah kepada Presiden AS Barack Obama dan sekutunya dalam usaha untuk membeli lebih banyak pengaruh di White House,seorang penganalisis politik Amerika berkata. Menurut laporan perakaunan tahunan terkini oleh Jabatan Negara Amerika Syarikat,bekas Raja Arab Saudi Raja Abdullah bin Abdulaziz Al Saud dan pegawai tinggi Arab Saudi yang lain telah memberi keluarga Obama dengan lebih daripada $1.3 juta dalm bentuk hadiah sepanjang tahun 2014. (TV Press, 30 Nov 2015 ) 


Faisal bin Hassan Trad,wakil tetap Arab Saudi ke Pejabat Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu di Geneva, berkata bahawa kerajaan itu telah menjadi negara yang paling murah hati di dunia dalam bidang pembangunan dan bantuan kemanusiaan sejak empat dekad yang lalu. "Arab Saudi mendermakan, dalam tempoh ini,lebih daripada $115 bilion kepada lebih daripada 90 buah negara di seluruh dunia," kata Duta Arab Saudi ke PBB. (Arab News, 5 Okt 2015) 

Tulisan asal oleh : Raja Petra Kamarudin,Malaysia Today,


APA KOMEN ANDA ???

RENUNG-RENUNGKAN

No comments:

 
 
Blogger Templates