Social Icons

Pages

Thursday, August 18, 2011

ASB DI HARAM KAN ???



anda tak silap baca..ASB (Amanah Saham Bumiputera),ASN (Amanah Saham Nasional) dan seumpamanya telah disahkan HARAM a.k.a tidak halal oleh Jabatan Mufti Negeri Selangor pada April 2011 yang lepas.patut lah hati saya masih keliru dan was-was nak simpan dalam ASB.ini kerana memang ASB atau seangkatannya tu mencampur-adukkan pelaburan mereka dengan pelaburan menepati syariah dan yang tidak menepati syariah..jadi dalam Islam,bila benda buruk bercampur dengan benda baik,ianya jadi HARAM !!!

Akhirnya pertanyaan Rakan Blogger saya samada Halal Ke Haram ASB ni akhirnya terjawab.Jadi bolehlah baca surat dikeluarkan oleh Jabatan Mufti Selangor


KLIK UNTUK BESARKAN

Yang bagusnya,pandangan Ustaz Azhar Idrus turut diminta dan ini jawapannya :


Mungkin ada juga yang marah dan mengamuk tak tentu pasal atas keputusan fatwa yang telah dikeluarkan.seperti juga larangan pada tarian poco-poco haram.jadi jika ada sebegitu yang beragama Islam,tolonglah baca penerangan dari Ustaz Azhar kat atas.semoga kita sama-sama beringat.Insyallah.

APA PANDANGAN ANDA ???

3 comments:

Anonymous said...

YA...KEPADA PIHAK MANA LAGI YG WAJIB KITA TAAT DI ATAS KEBIJAKSANAAN BERHIKMAH DLM PENETAPAN HUKUM, JIKA BUKAN MAJLIS FATWA KEBANGSAAN ATAU MAJLIS MUFTI NEGERI..

DUA MAJLIS INI SUDAH TENTU SENTIASA MENJAGA KEMASLAHATAN UMMAH DLM MENGATUR DAN MEMBERIKAN HUKUM SPY UMAT ISLAM SENTIASA TERSELAMAT TERUTAMA BAB2 SYUBHAT..

OLH ITU JIKA SAHIH MAJLIS MUFTI NEGERI MENGISTHARKAN ASB HARAM, UMMAT ISLAM WAJIB AKUR DAN PATUH.

TAKKAN MAJLIS MUFTI DAN MFK PUN KITA NAK PERLKEH JUGA!!!

Melayu Pasir Gudang said...

Asas utama adalah kefahaman tentng RIBA'. apa sahaja yang hadir dari perbuatan RIBA adalah HARAM......

Anonymous said...

Pinjaman Bank untuk beli kenderaan, rumah, hartanah, perniagaan apa hukumnya? Agak-agaknya mereka-mereka yang pandai bercakap ni buat harta seperti di atas guna duit tunai ke? Dapat gaji penuh dari majikan swasta atau kerajaan tu agak-agak bersih 200% ke? Kerja masa 8 jam cukup ke 8 jam dan tidak kurang walau pun sesaat ke? Fikir-fikirlah jika memberi makan anak bini tapi masih terlalu mengusul sehingga ke akar umbi.

 
 
Blogger Templates