Social Icons

Pages

Sunday, March 11, 2012

HOT NEWS !!! ANWAR IBRAHIM KORNER BARING 360 DARJAH KETIKA BERDIALOG DENGAN ANAK MUDA ???


Timbalan Perdana Menteri,Tan Sri Muhyiddin Yassin pernah melabel Anwar Ibrahim sebagai “Raja Putar Alam”.Gelaran yang diberikan itu jelas terserlah ketika Ketua Pembangkang itu berdialog dengan belia di sebuah hotel di Ampang,petang Semalam.Pada majlis dialog dua jam yang dihadiri kira-kira 150 orang belia itu,lain yang ditanya lain yang dijawab oleh Anwar.Tetapi yang paling terserlah ialah kebijaksanaannya mengelakkan diri daripada menjawab soalan dengan melecongkan topik.Peliknya,walaupun sedar Anwar sebenarnya tidak menjawab soalan itu,mereka yang taksub dan terpana dengan “aura” Anwar menerima sahaja jawapan korner baring Ketua Pembangkang itu bulat-bulat.

AgendaDaily Melaporkan,Seorang belia memulakan soalan dengan bertanyakan sekiranya Anwar tiada lagi,siapa yang akan menggantikannya.

“Siapa pengganti saya akan ikut proses demokratik. Dalam Keadilan,sekarang ini ada presiden,Wan Azizah,naib presiden Nurul Izzah,Fuziah,Surendran,Tian Chua dan sebagainya.Jangan bimbang.Dan,mungkin,siapa tahu akan muncul tokoh baru pula,” jawab Anwar.

Seorang lagi belia minta pandangan dan pendiriannya terhadap pluralism dan Islam sekular,tetapi sebaliknya Anwar dengan panjang lebar bercerita pasal sejarah Islam, kisah sahabat nabi, khalifah dan sebagainya.Selepas itu dia bercerita tentang politik di Turki,Tunisia dan Mesir serta kisah-kisah malang dirinya disalaherti selama hampir 10 minit.Sesudahnya,soalan itu tidak terjawab.Selepas itu Anwar ditanya pendapat peribadinya mengenai hukum Hudud dan bagaimana dia bercadang untuk melaksanakannya supaya sesuai dengan komuniti yang berbilang bangsa.


Anwar terus bercerita mengenai prinsip kebebasan, nilai islam, mahkamah syariah, sistem ekonomi dan rasuah. Selepas itu Anwar cakap berbelit-belit. Katanya, kalau sokong tapi tak faham konsep negara Islam, payahlah.

“Kalau kita yakin dengan Islam kita tak boleh kata Hudud itu tak ada dalam Quran. Tapi saya sebagai orang Islam, akan pertahankan undang-undang Islam. Soal perlaksanaannya kita putuskan dalam Pakatan Rakyat - orang yang menerangkannya biarlah PAS.

Orang yang rasa nak menentang,seperti DAP boleh berucap dan minta jelaskan.Orang macam saya boleh tolong selaraskan.“Jawapan” Anwar itu membuat ramai yang hadir terpinga-pinga kebingungan.

Menyedari taktiknya mengelirukan orang sudah berkesan,Anwar terus mengalihkan topik dengan menyerang kerajaan dan kepimpinan negara.Dia terus “rewind” skrip lama mengenai nasibnya yang kononnya tak habis-habis dicerca dan dimalukan serta haknya bersuara disekat.Selepas itu Anwar mengungkit mengenai kes liwatnya sebelum,seperti biasa,menuduh Kerajaan Barisan Nasional dan media yang kononnya sering memutarbelitkan kenyataannya mengenai plurasima dan sekularisma.


Anwar kemudian diminta memberi pendapat mengenai pendaftaran pengundi secara automatik. Anwar berkata,dia menyokong pendaftaran automatik tetapi tidak bersetuju dengan peraturan mewajibkan rakyat mengundi.

“Untuk mengundi atau tidak adalah pilihan rakyat, tetapi mengikut perlembagaan mengundi itu adalah hak rakyat, jadi kita mesti menggunakan hak itu,” katanya.

Soalan paling menarik dilemparkan semasa dialog berkenaan ialah apabila seorang belia mempersoalkan kandungan mukasurat 6-11 Buku Jingga di mana statistik yang dipamerkan tidak disokong oleh rujukan dan bukti.Tetapi biasalah,Anwar memang bijak menepis soalan seumpama itu. Katanya, Buku Jingga bukan penerbitan akademik.Ia sekadar menerangkan dasar Pakatan.Menurut Anwar dia meluluskan penerbitan buku itu kerana Pakatan yakin apa yang mereka boleh buat.

“Saya setuju kita sepatutnya mengesahkan laporan itu dengan fakta yang mencukupi. Itulah sebabnya Buku Jingga mesti dibaca bersama cadangan bajet kami,” katanya.

Satu lagi soalan panas yang dilemparkan kepadanya ialah mengapa sewaktu menjadi Menteri Pelajaran dan Timbalan Perdana Menteri dia tak mansuhkan Akta Universiti dan Kolej (AUKU).Anwar tidak terus menjawab soalan itu sebaliknya membebel pasal pemansuhan ISA yang didakwanya sebagai helah politik, Mungkin itu taktiknya melengahkan masa sementara otaknya berlegar-legar mencari jawapan.

“Yang buat akta itu bos saya, Tun Mahathir,tetapi pada 1986 saya sediakan draf undang-undang pendidikan yang mana dengan sendirinya semua undang-undang berkaitan termasuk AUKU dimansuhkan.Rang undang-undang itu tidak diteruskan kerana menteri-menteri selepas itu,Datuk Sulaiman daud dan Datuk Najib tak berani bawa kerana mereka tahu yang nak luluskan nanti ialah Mahathir,” katanya.

Anwar tersenyum apabila ditanya bilakah pilihanraya akan diadakan.

“Kita tahu ia dah dekat dan kita akan berusaha.Kalau kita nak perubahan,saya yakin kita akan menang,” katanya.

Menjawab pertanyaan seorang pelajar bagaimana janji Pakatan Pembangkang untuk merealisasikan pendidikan percuma, Anwar berkata mereka akan memastikan pendidikan percuma hingga ke peringkat universiti dan memansuhkan keperluan untuk PTPTN (Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional).

Seorang belia bertanya jika BN kekal menang dalam PRU akan datang,apakah pendiriannya.Tetapi Anwar bukan menjawab soalan berkenaan,sebaliknya timbulkan isu SPBA.Katanya SPBA dibatalkan sebab rakyat marah dan juga kerana pilihanraya nak dekat. Anwar selepas itu membangkitkan isu NFC,Israel dan Lynas.

ITU DIA !!!

LAIN YANG DI TANYA LAIN PULAK ANWAR IBRAHIM JAWAB !!!

MACAM INI KER NAK JADI PERDANA MENTERI MALAYSIA ???

RENUNG-RENUNGKAN

5 comments:

Anonymous said...

dah tahu anwar ibrahim kaki putar alam kenapa rakyat malaysia ni nggok nak pilih dia.aku x faham rakyat malaysia ni.soalan mcm ni pun x boleh jawab,boleh pulak dia pusing.

Anonymous said...

Lagi banyak anwar buka mulut, lagi banyak pekong dia terdedah. Kenapa takde yg tanya tentang video seks. China doll pun belia juga.

Anonymous said...

anon 12:18 AM,nanti kalau belia tanya pasal video seks dan china doll kantoi pulak.keh keh keh.patutnya dalam ceramah anwar pun kena ada sesi soal jawab.baru sedap.lepas tu masuk youtube.bg rakyat malaysia tgk mcm mana dia jawab.kantoi atau x..

Anonymous said...

Soalan Badut aku...

1. Mana nama Timbalan Presiden, Azmin Ali sebagai pengganti? ...jeng...jeng....jeng...

P/s: Kalau lah Mulut itu kaki, dan perkataan itu bola, maka Malaysia akan mempunyai pemain bolasepak sehebat Messi... pandai no abang Non gelecek pi lepas semua soalan2.... last-last lepaih jugak diri

Anonymous said...

dlm opis aku ade cina pompuan sorg..
die blaja dari kanada seingat aku..
sembang2 die leh kate anwar genius??! babi lu genius..!!

aku rase nak pijak2 pulak org tua bangsat ni..ko nak jual ape lagi?

agama ko jual, bangsa ko jual, negara pun ko jual...BANGSAATT!!!

 
 
Blogger Templates