Pheng Yin Huah,Presiden Hua Zong Association baru-baru ini membuat kenyataan mengenai konsep Sekolah Satu Aliran yang dikatakannya menyalahi Perlembagaan Negara sebagai menempelak kenyataan saudara Khairy Jamaluddin yang mempersoalkan sekolah vernakular.Kenyataan Yin Huah jelas menunjukkan sikap ‘Cina dahulu,Malaysia kemudian’.Nampaknya,Hua Zong,seperti juga Dong Zong adalah ektremis rasis tegar yang berpegang teguh kepada semangat keCinaan tanpa mengambil kira realiti dan akibat terhadap negara.Apabila kita bercakap tentang sistem persekolahan,kita bukan hanya bercakap mengenai pendidikan tetapi juga perpaduan.Hanya mereka hipokrit sahaja yang enggan mengakui hakikat bahawa sistem persekolahan yang berasinganlah yang menyumbang kepada masalah perkauman hari ini.Tindakan Pheng Yin Huah merujuk kepada Perlembagaan bagi menguatkan hujah hipokritnya amatlah mengecewakan.
Menurut perlembagaan Malaysia,‘tiada seorang pun yang harus dihalang dari menggunakan atau mengajar atau belajar bahasa lain’.Ertinya,semua kaum bebas menggunakan dan belajar bahasa ibunda masing-masing.Namun,bahasa kebangsaan iaitu Bahasa Malaysia adalah wajib bagi semua dan merupakan bahasa rasmi.Kata pepatah,bahasa menunjukkan bangsa,maka Bahasa Malaysia adalah untuk bangsa Malaysia iaitu selaras dengan konsep 1Malaysia.Bahasa dan pendidikan yang sepadu adalah penting bagi membentuk perpaduan dalam negara.Kerana itu,kita melihat tiada kerajaan di dunia yang membenarkan sekolah berasingan untuk kaum-kaum yang berbeza,selain di Malaysia Dan ternyata,apa yang diamalkan Malaysia ini adalah tidak baik dan kewujudan Hua Zong serta Dong Zong,adalah buktinya.Jika rakyat dididik di bawah satu bumbung, iaitu dalam satu aliran, pastinya puak ekstremis seperti Hua Zong,Dong Zong mahupun Perkasa tidak akan wujud.Tetapi,malangnya,akibat kedegilan puak-puak ekstremis Cina ini, maka Perkasa pun lahir bagi mengimbangi tuntutan atau pun kebiadapan mereka.Sekali gus mencetus pertembungan yang mampu mengancam kestabilan negara.
Jika masalah Hua Zong adalah risiko bahasa Mandarin terhapus, maka sekolah vernacular bukan satu-satunya penyelesaian kerana bahasa tersebut boleh dipelajari selepas waktu sekolah sepertimana anak-anak Melayu belajar agama.Dari segi ekonomi juga,sekolah-sekolah berasingan tidak membawa apa-apa keuntungan,malah lebih banyak kerugian. Tidak perlu pergi jauh ke ladang untuk melihat bagaimana sekolah Tamil terpaksa diteruskan dengan kos utiliti dan infrastruktur yang tinggi semata-mata untuk menampung beberapa kerat murid dan guru.Di Subang Jaya sendiri,terdapat sebuah sekolah Tamil yang letaknya betul-betul di sebelah sekolah kebangsaan tetapi hanya mempunyai beberapa orang murid.Pastinya,kos utiliti,penyelenggaraan,infrastruktur,gaji guru,staff dan berbagai-bagai lagi untuk sekolah ini ditanggung oleh kerajaan. Sedangkan jika sekolah Tamil tersebut tidak wujud dan murid-murid Tamil belajar di sekolah kebangsaan,tentulah semua kos ini dapat dikurangkan.Pendek kata,sekolah vernacular bukan sahaja merugikan dari segi sosial tetapi juga dari segi kewangan.
Namun,saya rasa adalah satu yang sia-sia untuk menghuraikan segala statistik atau fakta bagi menjelaskan hujah bahawa sekolah satu aliran adalah yang terbaik untuk Malaysia seperti juga semua negara di dunia.Ini kerana saya tahu bahawa Hua Zong, Dong Zong atau Dong Jiao Zong hanya akan memekakkan telinga. Sikap kiasu mereka tidak membenarkan mereka mengalah atau berundur walau setapak walaupun itulah yang terbaik untuk semua. Mereka telah diasuh dan dididik di sekolah-sekolah vernakular dengan sifat chauvinis yang hanya mementingkan kebaikan untuk kaum mereka serta mempersetankan kesan atau akibat kepada orang lain mahupun negara sendiri.Oleh itu,kewujudan pertubuhan-pertubuhan ektremis Cina yang bertopengkan ‘pendidikan’ ini harus diberi perhatian serius oleh kerajaan jika benar-benar ingin merealisasikan slogan 1Malaysia.Tidak wajar mereka ditangani dengan diplomasi atau professional kerana jelas,mereka tidak terdidik dengan cara itu.Cara mereka adalah cara samseng, cara kongsi gelap yang memeras ugut dan menuntut segala-galanya sehingga mereka merasa puas,sepuas-puasnya.
RENUNG-RENUNGKAN
Menurut perlembagaan Malaysia,‘tiada seorang pun yang harus dihalang dari menggunakan atau mengajar atau belajar bahasa lain’.Ertinya,semua kaum bebas menggunakan dan belajar bahasa ibunda masing-masing.Namun,bahasa kebangsaan iaitu Bahasa Malaysia adalah wajib bagi semua dan merupakan bahasa rasmi.Kata pepatah,bahasa menunjukkan bangsa,maka Bahasa Malaysia adalah untuk bangsa Malaysia iaitu selaras dengan konsep 1Malaysia.Bahasa dan pendidikan yang sepadu adalah penting bagi membentuk perpaduan dalam negara.Kerana itu,kita melihat tiada kerajaan di dunia yang membenarkan sekolah berasingan untuk kaum-kaum yang berbeza,selain di Malaysia Dan ternyata,apa yang diamalkan Malaysia ini adalah tidak baik dan kewujudan Hua Zong serta Dong Zong,adalah buktinya.Jika rakyat dididik di bawah satu bumbung, iaitu dalam satu aliran, pastinya puak ekstremis seperti Hua Zong,Dong Zong mahupun Perkasa tidak akan wujud.Tetapi,malangnya,akibat kedegilan puak-puak ekstremis Cina ini, maka Perkasa pun lahir bagi mengimbangi tuntutan atau pun kebiadapan mereka.Sekali gus mencetus pertembungan yang mampu mengancam kestabilan negara.
Jika masalah Hua Zong adalah risiko bahasa Mandarin terhapus, maka sekolah vernacular bukan satu-satunya penyelesaian kerana bahasa tersebut boleh dipelajari selepas waktu sekolah sepertimana anak-anak Melayu belajar agama.Dari segi ekonomi juga,sekolah-sekolah berasingan tidak membawa apa-apa keuntungan,malah lebih banyak kerugian. Tidak perlu pergi jauh ke ladang untuk melihat bagaimana sekolah Tamil terpaksa diteruskan dengan kos utiliti dan infrastruktur yang tinggi semata-mata untuk menampung beberapa kerat murid dan guru.Di Subang Jaya sendiri,terdapat sebuah sekolah Tamil yang letaknya betul-betul di sebelah sekolah kebangsaan tetapi hanya mempunyai beberapa orang murid.Pastinya,kos utiliti,penyelenggaraan,infrastruktur,gaji guru,staff dan berbagai-bagai lagi untuk sekolah ini ditanggung oleh kerajaan. Sedangkan jika sekolah Tamil tersebut tidak wujud dan murid-murid Tamil belajar di sekolah kebangsaan,tentulah semua kos ini dapat dikurangkan.Pendek kata,sekolah vernacular bukan sahaja merugikan dari segi sosial tetapi juga dari segi kewangan.
Namun,saya rasa adalah satu yang sia-sia untuk menghuraikan segala statistik atau fakta bagi menjelaskan hujah bahawa sekolah satu aliran adalah yang terbaik untuk Malaysia seperti juga semua negara di dunia.Ini kerana saya tahu bahawa Hua Zong, Dong Zong atau Dong Jiao Zong hanya akan memekakkan telinga. Sikap kiasu mereka tidak membenarkan mereka mengalah atau berundur walau setapak walaupun itulah yang terbaik untuk semua. Mereka telah diasuh dan dididik di sekolah-sekolah vernakular dengan sifat chauvinis yang hanya mementingkan kebaikan untuk kaum mereka serta mempersetankan kesan atau akibat kepada orang lain mahupun negara sendiri.Oleh itu,kewujudan pertubuhan-pertubuhan ektremis Cina yang bertopengkan ‘pendidikan’ ini harus diberi perhatian serius oleh kerajaan jika benar-benar ingin merealisasikan slogan 1Malaysia.Tidak wajar mereka ditangani dengan diplomasi atau professional kerana jelas,mereka tidak terdidik dengan cara itu.Cara mereka adalah cara samseng, cara kongsi gelap yang memeras ugut dan menuntut segala-galanya sehingga mereka merasa puas,sepuas-puasnya.
RENUNG-RENUNGKAN
No comments:
Post a Comment