Social Icons

Pages

Friday, March 08, 2013

HOT NEWS !!! ISU KEBAJIKAN GURU KAFA !!! @NOHOMAR BANTAI KERAJAAN NEGERI SELANGOR KAW-KAW !!!


Datuk Seri Noh Omar membidas kegagalan kerajaan Selangor pimpinan pakatan pembangkang menaikkan jumlah elaun guru Kafa seperti yang dilakukan kerajaan persekutuan sejak dua tahun lalu.Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani itu berkata,jika kerajaan negeri prihatin terhadap kebajikan guru Kafa mereka sepatutnya sudah menaikkan elaun daripada RM500 kepada RM800.

"Sebelum ini Menteri Besar,Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim ada kata nak naikkan elaun guru Kafa dan pengumuman itu dibuat semata-mata sebab pilihan raya.Jangan disebabkan politik rakyat menjadi mangsa,”katanya pada sidang media selepas menyerahkan cek peruntukan daripada kerajaan persekutuan melalui Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) kepada Sultan Selangor,Sultan Sharafuddin Idris Shah di Istana Bukit Kayangan,di sini.Noh yang juga Timbalan Pengerusi Barisan Nasional (BN) Selangor berkata, kerajaan negeri juga boleh menaikkan elaun imam dan guru takmir namun tidak berbuat demikian. 

“Kerajaan persekutuan tidak politikkan isu agama dan dalam usaha membangunkan setiap negeri kita tidak anak tirikan kerajaan pembangkang.Ini dibuktikan apabila tahun lalu, kerajaan persekutuan peruntukkan RM5.6 bilion untuk pelbagai projek pembangunan di Selangor,” katanya. 

Mengenai peruntukan tersebut Noh berkata, kerajaan persekutuan sentiasa mengambil berat usaha meningkatkan syiar Islam di setiap negeri termasuk yang ditadbir pembangkang.Bagi tujuan itu katanya,kerajaan persekutuan menyalurkan peruntukan tahunan berjumlah puluhan juta ringgit kepada majlis agama Islam negeri bagi membiayai aktiviti keagamaan di negeri masing-masing. 

"Untuk Majlis Agama Islam Selangor (Mais),kerajaan persekutuan menyerahkan lebih RM37 juta sebagai peruntukan tahun ini,” katanya.Noh berkata,peruntukan itu meliputi pembayaran elaun guru Kelas al-Quran dan Fardu Ain (Kafa), elaun imam masjid dan elaun guru takmir untuk 2013. 

Beliau berkata, sebanyak RM29,832,000 diperuntukkan bagi membayar elaun kepada 2,600 guru Kafa. “Elaun sebulan bagi guru Kafa ialah sebanyak RM1,300 iaitu RM800 daripada kerajaan persekutuan dan baki dibayar kerajaan negeri,” katanya.Noh berkata,sebanyak RM6,273,000 pula diperuntukkan bagi membayar elaun kepada 669 imam masjid yang setiap seorang menerima RM750 sebulan. "Selain itu, sejumlah RM1,282,160 diperuntukkan kepada 140 guru takmir yang menerima RM800 sebulan," katanya - Sinar Harian

MANA JANJI UNTUK RAKYAT SELANGOR ???

INILAH PADAHNYA KALAU UNDI PAKATAN !!!

RENUNG-RENUNGKAN

1 comment:

jomsini said...

Saya rasa RM800 duit PAKATAN kasi & RM500 dari Baitulmal ( PUSAT ) utk gaji 2013 guru2 KAFA Selangor sbb saya guru KAFA jdi tau ler...lau BN nak naikkan gaji....ckp je lebih...saya dh rasa...naik cuma RM50...tapi seblm tu Penyelia KAFA dtg ke sekolah beri TAZKIRAH YANG BERBAUR tutttttt....tu baru 50 tp cakap nk naik 10 tahun lepas..naik nyer 10 tahun akan dtg..ni la kerja BN....cukai kutip..mse gaji liat nak naik

 
 
Blogger Templates