Social Icons

Pages

Monday, September 30, 2013

HOT NEWS !!! BANGSA MELAYU SETUJU SEKOLAH CINA DIROBOHKAN !!!


roboh sekolah cina ni !!!

tak ikut arahan roboh jerr !!! 

INI KERAJAAN MELAYU !!! INI KERAJAAN BUMIPUTRA !!!

lu cinabeng tak mau sokong kerajaan.sekarang apasal lu mau kerajaan MAU IKUT CAKAP LU !!!

NAK TAU APA YANG TERJADI ???


UNTUK SELANJUTNYA 

APA KATA ANDA ???

RENUNG-RENUNGKAN

2 comments:

Anonymous said...

Dong Zong dan sekolah2 Cinabeng tak sokong PPPM, wajarkah kerajaan beri bantuan lagi dalam bajet 2014?

Apa kebaikan SJKC selama ni selain dari melahirkan ramai penuntut yang biadap, buta sejarah, komunis, ateis, rasis dan chauvinist?

hisemudinkasim.blogspot.com said...

Salam Badut Rakyat, saya ingin menyatakan pendapat dari seorang Melayu yang mendapat pendidikan sekolah Cina sehingga ke peringkat universiti dalam medium bahasa Mandarin.

Mungkin anda tidak sependapat dengan saya lantaran latar belakang yang berbeza. Namun kita haruslah berhujah dari perspektif ilmiah dan berhemah dari pemikiran yang matang dan rasional. Jangan dipengaruhi oleh emosi dan tanpa mempunyai fakta-fakta yg kukuh bagi menyokong setiap kenyataan kita.

Bukanlah saya ingin menyanggah apa jua kenyataan dari rakan-rakan penulis blog yg lain. Kerana itu adalah dari pemikiran mereka. Namun kita hidup dalam alam demokrasi dan sanggup menerima apa jua kritikan termasuklah bagi diri saya.

Mengenai Dong Zhong (bukannya Dong Zong, silap ejaan oleh kebanyakan media), ia sebenarnya adalah badan penyelia bagi 60 buah sekolah menengah swasta Cina di Malaysia.

Manakala sekolah rendah Cina adalah hak mutlak Kementerian Pendidikan Malaysia, tiada campurtangan oleh Dong Zhong. Apa yg mereka utarakan adalah pandangan dari sudut mereka sahaja tetapi tidak mempengaruhi keputusan oleh Kementerian Pendidikan. Bahkan ketika ini takkala tiadanya pengaruh Cina dalam kabinet, maka pengaruh Dong Zhong bolehlah dianggap sebagai pinggiran saja. Tentangan mereka dalam PPPM dianggap sebagai menyalak bukit. Tidak menjadi kudis bagi kerajaan.

Namun demikian, apakah disebabkan oleh tentangan Dong Zhong terhadap PPPM maka hendak dirobohkan sekolah rendah Cina ? Sedangkan SJK Cina di bawah pengawalan Kementerian Pendidikan ?

Janganlah bersifat terlalu emosional marahkan nyamuk lalu membakar kelambu. Yang mati adalah diri sendiri.

Saya tidak menyetujui komentar di atas, yang mengatakan selama ini ramai penuntut yg dilahirkan dari SJK Cina biadap, buta sejarah, komunis, atheis, rasis dan chauvinis.

Memang benar ada sebahagian daripada mereka begitu. Tetapi bagai SAYA yang berpendidikan Cina yang bukan sahaja menerimanya di Malaysia bahkan sehingga ke NEGERI CHINA untk mendalami dalam bahasa Mandarin, saya masih lagi seorang Melayu Islam dan bersifat nasionalis.

Bahkan saya dapat menguasai bahasa Mandarin dengan baik serta mempunyai blog dan siri-siri mempelajari bahasa mandarin yg kini dibaca dibaca oleh orang-orang Melayu khasnya dari seluruh dunia, terutamanya di Malaysia, Indonesia, Brunei, Singapura bahkan mereka yg berada di luar negeri. Apakah SAYA tidak membantu orang Melayu dalam penguasaan bahasa Mandarin ? Apakah saya juga buta sejarah ?

Apakah saya dengan belajar di sekolah Cina tidak dapat menguasai bahasa melayu dgn baik ? Sdr sendiri nilaikan lah !

Ikutilah tulisan dalam blog saya mengenai sekolah vernakular.

http://hisemudinkasim.blogspot.com/2013/06/isu-sekolah-vernakular-ke-mana-haluan.html

 
 
Blogger Templates