Social Icons

Pages

Friday, November 15, 2013

EKSKLUSIF !!! DS @SHAHRIZATJALIL TARIK BALIK SAMAN !!! TAPI @RAFIZIRAMLI TAKKAN TERLEPAS !!! WAJIB BACA !!!


Sehari dua ini,portal dan blog-blog pembangkang begitu kecoh dengan laporan mengenai penarikan balik saman fitnah Ketua Wanita Umno,Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil terhadap Pengarah Strategi Parti Keadilan Rakyat (PKR),Mohd. Rafizi Ramli dan Ahli Parlimen Ampang,Zuraida Kamaruddin berhubung isu National Feedlot Corporation Sdn. Bhd. (NFCorp).Mereka cuba mewujudkan persepsi kononnya penarikan balik saman tersebut membuktikan bahawa Shahrizat bersalah dalam hal tersebut dan takut untuk berdepan dengan kemungkinan kalah dalam perbicaraan dan yang paling menarik,mereka juga turut menggambarkan kononnya semua dakwaan yang dikemukakan oleh Rafizi adalah benar dan meraikan penarikan saman fitnah itu seolah-olah pembangkang telah menang dalam kes perbicaraan.Sedangkan mengikut fakta kes,saman fitnah tersebut ditarik balik setelah kedua-dua pihak bersetuju untuk tidak meneruskan kes tersebut semasa prosiding di dalam kamar Pesuruhjaya Kehakiman.Shahrizat yang juga merupakan bekas Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat,memfailkan saman tersebut melalui peguam utamanya,Tan Sri Dr. Muhammad Shafee Abdullah pada 19 Januari 2012. 

Shahrizat selaku pihak plaintif dalam pernyataan tuntutannya sebelum ini mendakwa,Mohd. Rafizi dan Zuraida yang dinamakan sebagai pihak defendan telah melancarkan satu kempen strategik untuk mencemarkan nama baiknya dengan mengaitkan diri beliau dengan NFCorp.Walhal menurut bekas menteri Kabinet itu,beliau tidak memegang jawatan atau memiliki ekuiti dalam projek tersebut,mahupun Agro- Science Industries Sdn. Bhd. (Agro-Science).Penyiaran dan pengulangan kenyataan berbaur fitnah itu didakwa Shahrizat memberi gambaran,beliau menyalahgunakan kedudukannya sebagai Ketua Pergerakan Wanita UMNO dan menteri agar projek NFCorp diserahkan kepada Agro-Science.Plaintif yang mendakwa pernyataan fitnah tersebut telah menyebabkan reputasi dan nama baiknya terjejas menuntut ganti rugi am atas fitnah lisan sebanyak RM50 juta sementara ganti rugi teruk dan teladan juga sebanyak RM50 juta serta memohon perintah injunksi.Mohd. Rafizi pula pada 30 Mac tahun sama,telah memfailkan tuntutan balas terhadap Shahrizat dengan mendakwa bekas menteri Kabinet itu yang sepatutnya menjawab pendedahan dibuatnya berhubung isu NFCorp,sebaliknya melancarkan serangan peribadi dan dendam terhadapnya. Ironinya mereka seolah-olah terlupa dengan satu lagi saman fitnah yang dikemukakan oleh NFCorp terhadap Ahli Parlimen Pandan itu dan portal pembangkang Malaysiakini. 

NFCorp dan pengerusinya Datuk Seri Dr. Mohamad Salleh Ismail sebelum ini telah menfailkan saman itu pada 3 Jun yang lalu berhubung satu kenyataan fitnah yang dilalakukan oleh Rafizi pada satu sidang akhbar di ibu pejabat PKR pada 7 Mac yang kemudiannya disiarkan dalam laporan portal tersebut pada hari yang sama.Kemelut NFCorp menjadi perhatian ekoran Laporan Ketua Audit Negara 2010 menyatakan bahawa syarikat itu gagal memenuhi matlamat penubuhannya, diikuti dakwaan pembangkang wujud penyelewengan pinjaman mudah kerajaan berjumlah RM250 juta kepada syarikat tersebut.Disebabkan itu,kerajaan telah berjanji akan segera meneliti dan mengambil beberapa langkah dengan mengkaji semula hala tuju projek Pusat Fidlot Nasional (NFC) di samping mendapatkan kembali pinjaman yang diberikan kepada NFCorp.Hasilnya sebuah syarikat kerjasama antara Malaysia dan Jepun bersetuju untuk mengambil alih keseluruhan operasi syarikat yang mengendalikan NFC.Pada 19 April lalu,persetujuan pengambilalihan itu telah diberikan berdasarkan kesanggupan syarikat usahasama itu mengambil alih semua aset dan liabiliti NFC.Syarikat usahasama itu juga sebelum ini bersetuju untuk membuat pembayaran permulaan sebanyak RM34 juta bagi tahun lepas dan tahun ini.Bakinya iaitu RM216 juta termasuk faedah akan dibayar dalam perjanjian konsesi baharu yang akan dibincangkan.Terbukti bahawa projek NFC mempunyai potensi jika tidak bagaimana syarikat KASB sanggup mengambil alihnya.Syarikat HFG dari Jepun itu yakin konsep perniagaan NFC adalah berdaya maju kerana ia hampir menyamai perniagaan HFG yang dimulakan di Jepun selepas Perang Dunia Kedua lebih 65 tahun lalu susulan kebimbangan kerajaan negara itu mengenai isu jaminan makanan. 

Sebelum ini NFC mempunyai aktiviti penternakan,pemprosesan daging,pengeluaran makanan ternakan dan pemasaran.Ia juga sudah siap membangunkan ladang model seluas 1,500 hektar.Kesimpulannya usaha pihak pembangkang selama ini hanyalah bertujuan untuk merosakkan imej Shahrizat.Ini kerana mereka sebenarnya takut dengan kekuatan jentera Wanita Umno yang bersatu padu,rajin bekerja dan turun padang setiap kali pilihnanraya.Maka mereka yang gementar dan cemburu dengan kerja keras itu telah mencari jalan untuk menjatuhkan sayap yang merupakan tulang belakang parti itu.Apa pun,buat Rafizi bersedialah untuk berdepan dengan tindakan saman yang sedang berjalan itu.Ia juga bertujuan untuk dijadikan pengajaran agar berhati-hati dalam membuat kenyataan berbaur fitnah.Inilah yang dinamakan,kerana mulut badan binasa.

APA KATA ANDA ???

RENUNG-RENUNGKAN

3 comments:

Anonymous said...

berenti jer lah..

Takkan lah takder org lain nak lead wanita umno..

Anonymous said...

Tau x pe... Beri laluan.. beri laluan..

Anonymous said...

Mmooooo........

 
 
Blogger Templates