Pemberian subsidi minyak adalah sesuatu yang dianggap ‘wajib’ bagi negara-negara pengeluar
minyak.Akhir-akhir ini,negara-negara ini mula ‘mengeluh’ akan kesan dari subsidi yang begitu
tinggi sehingga menjejaskan pertumbuhan negara.Pada tahun 2012 sahaja,jumlah penggunaan
yang melibatkan subsidi direkodkan jumlah USD544 bilion.Jumlah permintaan di negara-negara ini juga meningkat setiap tahun iaitu dijangka lebih dari
50 peratus dalam masa 17 tahun yang akan datang.Menurut Menteri Minyak dan Gas Oman,Mohammed b. Hamad al-Rumhy di dalam Adipec Energy Conference di Abu Dhabi baru-baru
ini,subsidi petrol dan elektrik telah mengakibatkan pembaziran yang besar kepada negara-negara
teluk sekali gus mengancam ekonomi dunia.Venezuela adalah antara negara yang memberi subsidi paling tinggi di mana minyak di jual di
sekitar harga USD0.008 se-gelen sejak 1998 - iaitu yang termurah di dunia.Antara negara lain
yang turut memberi subsidi ialah Amerika,Arab Saudi,Iran,Mesir,Burma,Kuwait,Bahrain,Trinidad,Brunei,Bolivia dan tentu sekali,Malaysia.Kebanyakan negara-negara ini kini telah mula mengurangkan subsidi secara perlahan-lahan
berikutan perkembangan ekonomi dunia.Pada Februari 2010,Iran telah mengurangkan subsidi
yang menyebabkan minyak di negara itu dijual pada harga 400 rial seliter berbanding 100 rial
seliter sebelumnya.
Disember 2010,kerajaan Bolivia bercadang mengambil langkah sama yang mengakibatkan
kenaikan harga sehingga 83%.Bagaimanapun,ia mendapat tentangan meluas sehingga memaksa
kerajaan membatalkan rancangan itu.Akibatnya,kerajaan Bolivia terpaksa berhadapan
dengan pembaziran tenaga dan tidak mampu mengadakan sebarang program berkesan untuk
pembangunan dan kemajuan engara.Pada tahun 2008,Malaysia turut mengambil langkah mengurangkan subsidi minyak yang pada
ketika itu melibatkan jumlah USD14 billion dari bajet negara.Rungutan dan bantahan juga
diterima dari kalangan rakyat sepertimana yang dijangka.Bagi menanganinya,rebat cukai jalan
diperkenalkan bagi mengurangkan beban rakyat dalam menghadapi pengurangan subsidi ini.Sejak itu,kerajaan telah berusaha untuk memberi berbagai bantuan lain bagi memastikan aktiviti
ekonomi dalam negara tidak terjejas.Ia dilakukan selari dengan usaha memberi penjelasan
berterusan mengenai perlunya subsidi dikurangkan atau dihapuskan terus secara perlahan-lahan.Rakyat kini mula memahami bahawa peningkatan penggunaan tenaga dalam bentuk petrol
dan diesel telah meningkat dengan begitu drastik dan pemberian subsidi menjadi semakin
tidak relevan memandangkan ia hanya menguntungkan pihak yang berkemampuan,contohnya,pemilik kenderaan terutama kereta mewah dan juga para peniaga.Sedangkan matlamat sebenar subsidi adalah untuk membantu golongan miskin dan sederhana
miskin.
Venezuela,sebagai negara yang menjual minyak paling murah merupakan antara negara yang
teruk terjejas dari pemberian subsidi ini.Justeru,President Nicolas Maduro baru-baru ini
mengumumkan yang negara itu akan membincangkan perkara itu di kabinet bagi mencari jalan
terbaik untuk menjadikan kedudukan negara itu sebagai negara pengeluar minyak terbesar di
Amerika Latin satu ‘kebaikan’ dan bukannya ‘keburukan’ kepada rakyatnya sendiri.Subsidi minyak negara itu melibatkan jumlah USD12.5 billion setahun dan turut mengundang
kerugian yang besar akibat aktiviti penyeludupan.
Jumlah subsidi yang begitu tinggi ternyata tidak mampu memperbaiki taraf hidup majoriti rakyat
di negara itu.Sehingga ke hari ini,jurang miskin dan kaya begitu jauh dan ketara. Golongan
kaya yang memiliki kereta dikatakan mampu menghulurkan ‘tips’ kepada pekerja stesen minyak
dalam jumlah yang jauh lebih tinggi dari harga minyak yang diisi.Ini jelas menunjukkan ada sesuatu yang tidak kena dengan situasi ini.Yang kaya semakin kaya
dan yang miskin kekal di takuk lama walaupun harga minyak tidak berganjak.Maka,kabinet Venezuela telah menerima hakikat bahawa pemberian subsidi selama ini tidak
membawa kesan yang diharapkan.Sebaliknya,adalah lebih berkesan jika jumlah tersebut
digunakan untuk kebajikan rakyat miskin dari segi memperbaiki sistem pendidikan dan juga
kemudahan infrastruktur.
Langkah ini diyakini sebagai yang terbaik dalam menangani inflasi dan juga defisit dalam bajet
negara itu.Bagaimanapun,Venezuela bimbang dengan reaksi rakyat yang mungkin tidak
mampu memahami keperluan ke arah perubahan ini.Sejarah telah merekodkan rusuhan terburuk
dengan 300 kematian kerana membantah kenaikan harga minyak dalam tahun 1989.Sejarah itu dijadikan pengajaran berguna di mana Maduro mengambil langkah lebih berhati-hati
dengan ‘membeli masa’ dengan mengumumkan dahulu perancangan agar rakyat bersedia dan
faham.Apa yang dihadapi oleh Venezuela tidak jauh berbeza dengan Malaysia.Lebih dahsyat lagi
bagi Malaysia kerana jumlah pemberian subsidi kepada rakyat hampir menyamai Venezuela
sedangkan negara itu berada di tangga ke 9 berbanding Malaysia di tangga ke 29 dalam senarai
negara pengeluar minyak dunia.Dalam keadaan di mana ekonomi Malaysia berkembang lebih pesat dan kukuh berbanding
Venezuela,maka tidak salah jika disimpulkan bahawa harga minyak yang rendah bukanlah
penyelesaian bagi semua masalah ekonomi.Apa yang lebih penting ialah kebijaksanaan
kerajaan memerintah untuk menjana ekonomi dari berbagai sumber di samping memastikan
kesejahteraan rakyatnya.
APA KATA ANDA ???
RENUNG-RENUNGKAN
1 comment:
Perkara yang mungkin berlaku pabila*minyak naik harga* nie.... *Kenaikan harga barang runcit*... memang ler kalau dikira logiknyer tak la kan...sebab pemborong dan peruncit guna lori untuk penghantaran...which is depa nie tak guna minyak petrol RON95 pon....depa guna diesel... Tapi itulah hakikatnya... Mesti akan ada kenaikan harga barangan runcit....
Satu lagi yang bakal berlaku nie....*Kenaikan harga barangan ayam, daging, dan ikan*... Tunggu dan lihat je ler... Sekarang nie pun dah jauh beza harganya kalau nak dibandingkan setahun lepas.... Sebelum minyak naik harga aritu pun dah naik harga ayam... Tunggu la lagi dua tiga minggu atau dua tiga bulan lagi... mesti ada kenaikan harga....
*Tambang teksi dan bas pun turut naik!*Percaya atau tak.... perkara nie pun dah dikhabarkan telah dalam proses nak naik harga tambang.... Pelik kan... kebanyakan teksi kat Lembah Klang nie guna NGV kot.... Kenapa sebab minyak petrol RON95 naik, depa naikkan tambang? Strategi pemasaran? Bas pun sama.... bas guna diesel.... Tapi dah dengar-dengar dah cerita tambang bas dah naik..... Kenyataan dan realiti kehidupan....
Satu lagi perkara yang turut naik bila minyak naik harga ialah.....*Ramai yang akan NAIK ANGIN!!* Marah la wei.... dah la duit dalam poket nie dah tercungap-cungap je nak uruskan kewangan semasa.... Kene pula re-bajet sebab minyak naik harga... Ye la...orang yang bergaji besar mungkin tak terasa kan...tak faham apa yang dialami golongan kebanyakan nie.... Siap boleh bagi reason... "Kenaikan minyak takde kesan sebab depa guna motor..tak terasa sangat..." Nie reason yang sangat hampeh dan sangat kecik skop pemikirannya.. Dah terkantoi di situ level pemikiran depa yang sangat jelas berada di bawah tempurung dan mementingkan diri sendiri semata-mata.... Cakap 1Malaysia... Sila berfikir atas dasar 1Malaysia la kan...
Post a Comment