Social Icons

Pages

Friday, December 27, 2013

EKSKLUSIF !!! KISAH SEBENAR #MIRZANMAHATHIR DAN #SANMIQUEL DIDEDAHKAN !!! WAJIB BACA !!!


Apa Kaitan Mirzan Mahathir dan San Miguel ??? dibawah adalah fakta sebenar yang rakyat tidak tahu.jom kita lihat satu persatu.

1. Mirzan Mahathir merupakan seorang anak lelaki sulung pasangan Tun Dr Mahathir dan Tun Dr Siti Hasmah,negarawan yang kita sayangi. 

2. Beliau seorang yang bijak dalam perniagaan dan pentadbiran (mungkin faktor keturunan daripada bapanya) sehingga dipilih untuk mengarah beberapa syarikat ternama dunia termasuk IBM Corporation, Solomon Brothers. Beliau juga telah dipilih sebagai Presiden Asian Strategy and Leadership Institute (ASLI), sebuah pertubuhan ternama bagi mengendalikan dan membuat kajian mengenai perniagaan . 

3. Pada umurnya 37 tahun,beliau telah berjaya “menawan” dan “menyelamatkan” beberapa syarikat yang bermasalah dalam negara dan seterusnya memajukan syarikat berkenaan termasuk syarikat perkapalan dan sebagainya. 

4. Pada tahun 2009,San Miguel,sebuah syarikat minuman keras yang berpengkalan di Filipina mempunyai masalah di mana mereka TIDAK LAGI mampu untuk menggunakan MINUMAN KERAS sebagai perniagaan utama mereka atas saingan yang sangat kuat daripada beberapa syarikat minuman keras yang lain. 

5. Atas persetujuan Ahli Lembaga Pengarah San Miguel Corp,Mirzan Mahathir yang sangat dikenali di dunia korporat berdasarkan sumbangannya dalam syarikat-syarikat sebelum ini dan dalam ASLI dipilih untuk menjadi Pengarah Eksekutif bagi membantu syarikat berkenaan.Perlantikan Mirzan Mahathir sebagai salah seorang ahli lembaga pengarah San Miguel Corporation adalah sebagai mewakili kepentingan kumpulan pelaburan Q-Tech Alliance Holdings yang telah melabur dalam San Miguel Corporation.

Pelaburan oleh Q-Tech Alliance Holdings dibuat BUKANLAH UNTUK MELABUR di dalam perusahaan minuman beer SEBALIKNYA UNTUK MELABUR dalam bidang INFRASTRUKTUR,UTILITI AWAM dan SEKTOR TENAGA di Filipina.Ini berikutan KEPUTUSAN YANG TELAH DI BUAT oleh PENGURUSAN San Miguel Corporation YANG MAHU MENTRANSFORMASIKAN BENTUK PERNIAGAAN/INDUSTRI San Miguel Corporation daripada hanya tertumpu kepada perusahaan makanan dan minuman (beverages – termasuk beer) KEPADA INFRASTRUKTU R, UTILITI AWAM dan SEKTOR TENAGA,malah dilaporkan juga San Miguel Corporation telah dikatakan berminat untuk memasuki industri telekomunikasi. 

6. Dalam masa setahun sahaja,atas kepimpinan Mirzan Mahathir dalam syarikat berkenaan,San Miguel telah mampu untuk mempunyai rangkaian perniagaan lain BUKAN berasaskan arak iaitu minyak dan gas,infrastruktur,tenaga dan kuasa elektrik,perlombongan,telemunikasi dan perbankan dan tugasnya tamat dengan jayanya pada 2010

7. Melalui syarikat San Miguel juga,sebuah syarikat PETRON telah berjaya memiliki saham majority dalam Esso Malaysia Berhad tetapi beliau telah pun keluar dari syarikat San Miguel itu selepas berjaya menjalankan tugasnya. 

8. “Jadi,adakah salah untuk menukar syarikat arak kepada syarikat bukan arak?” itu merupakan soalan yang pernah dinyatakan Mirzan Mahathir ke dalam sebuah portal pembangkang dan akhirnya penjelasan ini menyebabkan portal berkenaan menarik balik kenyataan sebelum ini. 

9. Tetapi,pembangkang masih menggunakan modal ini untuk memperbodohkan masyarakat kampung mengenai “ANAK MAHATHIR TAUKE KILANG ARAK” yang terang-terangan tidak benar sama sekali. 

10. Mungkin ada mengaitkan dengan kronisme,tapi macam kata Tun Mahathir  “Kalau dia ada rekod yang baik dan mampu untuk memajukan sesuatu apa salahnya? Jika itu anda katakan sebagai kroni, saya tak boleh kata apa lah” 

11. Saya teringat kata-kata Tun Mahathir dulu,“Kadang-kadang anak-anak saya ni marah juga,ya lah,saya tak bagi mereka terlibat dalam politik walaupun mereka berminat sangat,tapi kalau dalam perniagaan tak pa lah,asalkan tak ada kena mengena dengan kerajaan”.

anda fikirkan semua apa yang saya sebut diatas,pembangkang senantiasa mainkan benda yang tiada jadi ada,kepada pembangkang !!! jangan menfitnah tanpa mengetahui FAKTA sebalik kisah yang dilontar kerana kelak akan menambah dosa sendiri dan mempalit pada orang lain.

APA KATA ANDA ???

RENUNG-RENUNGKAN

14 comments:

Anonymous said...

Pelik Bin Ajaib: Tembelang Mirzan Mahathir Dibuka Sendiri Oleh BERNAMA... Apa Motifnya.. Jom Terjah!!!

Mirzan Mahathir tidak miliki saham Petron Malaysia
Petron Malaysia Refining & Marketing Bhd (Petron Malaysia) hari ini memaklumkan kepada Bursa Malaysia yang Mirzan Mahathir tidak memiliki sebarang saham ataupun beliau mempunyai peranan dalam syarikat.
Petron Malaysia membuat kenyataan itu sebagai maklum balas kepada pertanyaan daripada seorang pemegang saham di mesyuarat agung tahunan berhubung pegangan saham Mirzan dalam Petron Malaysia dan syarikat induk, Petron Corporation, dan syarikat pegangan, San Miguel Corporation.Syarikat itu mengesahkan yang Mirzan ialah ahli lembaga syarikat induknya, Petron Corporation Filipina.
Beliau telah dipilih sebagai pengarah Petron Corporation pada 13 Ogos 2010 dan memegang 1,000 saham,
Di bawah undang-undang kecil syarikat, seseorang itu harus menjadi pemegang saham untuk layak sebagai Pengarah.


Petron Corporation mempunyai 9.4 bilion saham yang disenaraikan di Bursa Saham Filipina.
Sebelum memegang jawatan pengarah dalam Petron Corporation, syarikat berkata yang Mirzan ialah pengarah San Miguel Corporation untuk tempoh singkat dari 1 September 2009 sehingga 15 April 2010.
Beliau masa ini menguasai 5,000 saham San Miguel. San Miguel Corporation mempunyai sejumlah 3.3 bilion saham yang disenaraikan di Bursa Saham Filipina.
"Kami berharap yang fakta ini akan mengakhiri segala spekulasi yang berkaitan Mirzan, yang sememangnya tidak adil untuk keluarga Dr Mahathir.
"Saham yang dipegang Mirzan dalam San Miguel Corporation dan Petron Corporation sememangnya saham yang melayakkan untuk jawatan pengarah," kata pengerusi dan ketua pegawai eksekutif, Ramon S Ang dalam satu kenyataan.
"San Miguel, Petron Corporation dan Petron Malaysia ialah syarikat penyenaraian awam, yang patuh kepada standard ketat tadbir urus," tambah Ang. 
*- bernama*

Anonymous said...

Gua ni beb bukan lah PANDAI sangat berkenaan SAHAM dan PEMILIKAN nya... tapi rasa-rasa gua yang BODOH pasal SAHAM ni lah... langsung tak boleh di TERIMA DIAKAL kalau hanya memiliki 1000 SAHAM dari 9.4 Bilion SAHAM dan 5000 SAHAM dari 3.3 Bilion SAHAM untuk DILANTIK menjadi AHLI LEMBAGA PENGARAH... sedangkan NILAI HARGA bagi SAHAM tersebut hanya dibawah RM5 sesaham beb... tak kan BODOH sangat Orang yang ada kat dalam Petron Corporation masa itu dengan MELANTIK pemegang SAHAM yang NILAI nya SATU PERATUS pun TAK SAMPAI beb...  agak-agak lah kalau ya pun NAK MENIPU... kah kah kah !.
Dilantik sebagai PENGARAH Petron Corporation pada 13 Ogos 2010 dengan hanya MEMILIKI 1,000 SAHAM... kalau dikalikan RM5 sesaham dengan 1000 SAHAM baru bernilai RM5 Ribu... sedangkan pada masa itu SAHAM yang dipunyai oleh Petron Corporation di Bursa Saham Filipina adalah berjumlah 9.4 Bilion SAHAM... yang kalau berdasarkan HARGA sesaham RM5 ianya berjumkah RM47 Bilion beb... tapi yang jadi Ahli Lembaga Pengarah hanya memang NILAIAN RM5 Ribu sahaja... gua ingat lah kan yang LANTIK Mirzan Mahathir menjadi Pengarah sudah MABUK SAN MIGUEL FREE semasa Masyuarat sedang dijalankan... kah kah kah !.
Manakala bagi San Miguel Corporation pula Mirzan Mahathir hanya mempunyai 5000 SAHAM dari 3.3 Bilion SAHAM yang dipunyai oleh San Miguel Corporation... yang mana ianya lebih kurang  BERNILAI hanya sebanyak RM25 Ribu sahaja DIMILIKI oleh Mirzan dari keseluruhan jumlah SAHAM San Migiel iaitu RM16.5 Bilion... lu sendiri NILAI lah beb ada BETUL ke atau TEMBERANG apa yang dilaporkan oleh Bernama tersebut... sebab itu gua cakap kalau ya pun NAK MENIPU biar lah AGAK-AGAK sikit beb... kalau dengan Penyokong Umno mungkin gak dia orang akan PERCAYA sebab jenis dia orang MATEMATIK GAGAL beb... kah kah kah !.
Kerana itu jugak dia orang PERCAYA bila Pemimpin Umno kata Parti DAP yang bertanding sekitar 50 Kerusi Parlimen dari 222 Kerusi Parlimen yang ada boleh memerintah... kah kah kah...apa jenis OTAK UDANG lah yang lu orang ISI PERUT UMNO dah MELANTAK beb... punyalah jauh 50 Kerusi Parlimen dari 222 Kerusi Parlimen tapi lu orang BOLEH PERCAYA dengan cakap Pemimpin Umno ya beb... yang LAWAK nya boleh dikatakan sebahagian BESAR berita yang dibawa oleh Pemimpin Umno tu seperti BERITA DARI ORANG MABUK SAN MIGUEL... lu sendiri FAHAM sudah lah bagaimana kalau ORANG MABUK membuat cerita beb... kah kah kah !.
Yang PELIK BIN AJAIB nya ialah ANGIN tak ada... RIBUT tak ada tiba-tiba PUTING BELIUNG MUNCUL dari Bernama... berita yang konon nya adalah TIDAK ADIL kepada KELUARGA MAHATHIR dengan TUDUHAN terhadap Mirzan Mahathir... kah kah kah... sebaliknya BERITA tersebut telah MENGESAHKAN yang memang BENAR bahawa Mirzan Mahathir pernah menjadi PENGARAH Petron Corporation dan PENGARAH San Miguel Corpration... jadi selama ini Berita yang telah keluar berkenaan Mirzan dan Syarikat Arak San Miguel tersebut adalah BETUL dan BUKAN FITNAH... cuma PELIK kenapa cerita ini TIMBUL KEMBALI dimasa ianya sudah SEJUK... kah kah kah !.

Anonymous said...

Wikipedia
Mokhzani Mahathir

Datuk *Mokhzani Mahathir* (lahir di Alor Setar
, Kedah
, pada Januari 1961) adalah pengusaha dan konglomerat Malaysia yang terkemuka. Pada bulan Februari 2013, kekayaannya mencapai USD 980 juta dan menjadi orang terkaya ke-15 di Malaysia.[1]

Latar belakangSunting

Mokhzani lahir dari pasangan Mahathir Mohamad
 dan Siti Hasmah Mohamad Ali
. Ayahnya adalah Perdana Menteri Malaysia
ke-4, sedangkan ibunya seorang ahli kesehatan. Dari pihak ayahnya, ia bersukukan Melayu Semenanjung
, sedangkan dari pihak ibu ia keturunanMinangkabau
 asal Rao, Pasaman
, Sumatera Barat
.[2]
 Dia menyelesaikan pendidikannya pada jurusan Teknik Perminyakan, University of Tulsa, Oklahoma
, Amerika Serikat
 dengan gelar "Bachelor of Science".KehidupanSunting
Politik
Sepulang dari Amerika Serikat, ia terjun ke dunia politik dan bergabung dalam Partai UMNO
. Pada 2006, Mokhzani terpilih sebagai delegasi UMNO dari Kedah.[3]
 Di bulan Mei 2008, ia mengikuti jejak ayahnya untuk keluar dari UMNO,[4]
 setelah 22 tahun bergabung dengan partai tersebut.Bisnis
Mokhzani memulai kariernya pada tahun 1987 sebagai insinyur operasional di Sarawak Shell Bhd. Dia kemudian menjadi"Group Executive/Managing Director"Tongkah Holdings Bhd dari tahun 1989 sampai 2001. Sejak tahun 1990, dia memenej beberapa bisnis yang terdaftar diBursa Efek Malaysia
, antara lain Tongkah Holdings Bhd serta Pantai Holdings Bhd dan anak usahanya. Dia juga menjabat sebagai "chairman" Opcom Holdings Bhd dan menjadi direktur sejak 8 Mei 2009. Selanjutnya dia menjabat berbagai jabatan di perusahaan-perusahaan minyak seperti Sapuracrest Petroleum Bhd, ICP Ltd, Kencana Petroleum Bhd, dan Sapura Kencana Petroleum Bhd.[5]

Melalui perusahaan investasinya Kencana Capital Sdn. Bhd., dia melakukan investasi di berbagai perusahaan, diantaranya perusahaan teknologi informasi dan properti.[6]
 Saat ini ia menjadi "chairman"Sepang International Circuit
 yang menyelenggarakan Formula Satu
 di Malaysia.Catatan kakiSunting

Anonymous said...

Pendidikan si mirzan ni x lah hebat seperti YB Rafizi Ramli.. Cuma sbb dia anak somebody otherwise he is nobody... Uhuhuhuuuhuhu..

Anonymous said...

Wrkipedia
RAFIZI RAMLI

Latar belakang peribadi dan pendidikanSunting

Rafizi Ramli dilahirkan pada 14 September 1977 di Besut
, Terengganu
 tetapi membesar di Kemaman
 dan Kuala Kangsar
. Beliau bersekolah di Sekolah Rendah Sultan Ismail, Kemaman (1984 – 1989) ; Kolej Melayu Kuala Kangsar
 (1990 – 1994) . Semasa di MCKK beliau menerima Anugerah Carey/Bolkiah sebagai Pelajar Terbaik Keseluruhan , Pingat Emas Presiden Kesatuan Pelajar Anugerah Pelajar Terbaik SPM 1994 (Fizik, Bahasa Melayu), Anugerah Pelajar Terbaik SRP 1992 Johan Pertandingan Bahas Piala Perdana Menteri 1992 dan 1993 antara sekolah-sekolah berasrama penuh,Pembahas terbaik Pertandingan Bahas Piala Perdana Menteri 1992 dan 1993 antara sekolah-sekolah berasrama penuh. Beliau juga Johan Pertandingan Bahas Piala Sri Paduka Sultan Perak 1993.
Ketika di sekolah, Rafizi aktif dalam persatuan dan menjadi Presiden, Badan Revolusi Agama; Presiden, Pancaragam Tentera ;Presiden, Persatuan Bahasa Melayu;Ketua Pengarang, The Malay College Magazine. Oleh itu Rafizi Ramli dianugerahkan biasiswa Petronas untuk melanjutkan pelajaran jurusan Kejuruteraan Elektrikal dan Elektronik dan daripada ESSO (Geology) sebelum keputusan SPM diumumkan.
Rafizi Ramli sambung belajar di Morrison’s Academy, Scotland
 (1995 – 1996). Di sana beliau menerima Anugerah AD Kippen, Pelajar Terbaik Fizik A-Levels 1996 ; Anugerah John Knox, Pelajar Terbaik Kimia A-Levels 1996 dan Pengawas Orkestra Morrison’s Academy.
Kemudian Rafizi Ramli melanjutkan pelajaran di University of Leeds
 , England
(1996 – 1999). Ketika ini beliau menerima Anugerah Arthur Crabtree 1997, Pelajar Terbaik Tahun Pertama Kejuruteraan Elektrikal dan Elektronik ;Ijazah Kelas Pertama (Tahun Pertama dan Kedua) dan Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Elektrikal dan Elektronik.KerjayaSunting

Selepas belajar ,Rafizi bekerja di firma Jeffreys Henry Chartered Accountants,London
 (1999 – 2003). Beliau lulus semua peperiksaan akauntan bertauliah dengan Institute of Chartered Accountants in England & Wales (ICAEW) dalam masa 2 tahun dan diterima sebagai ahli ICAEW pada 2003.
Selepas tamat tempoh minima latihan di firma perakaunan , beliau diterima sebagai ahli Malaysian Institute of Accountants (MIA) pada 2003 apabila pulang ke Malaysia.
Seterusnya Rafizi bekerja di Petronas
 / MTBE Malaysia Sdn Bhd (2003 – 2005) dan menjadi Pengurus, Propane Dehydrogenation Plant .Beliau menjadi Pengurus termuda semasa dilantik Petronas di Pejabat Naib Presiden, Urusniaga Petrokimia (2005 – 2007).
Kerjaya beliau menapak ke Pengurus Kanan (Perancangan Perniagaan, Operasi dan Teknologi Urusniaga Petrokimia) dan menjadi Pengurusi Kanan termuda semasa dilantik. Beliau dipertangungjawabkan menguruskan kumpulan urusniaga petrokimia Petronas dengan aset melebihi RM30 bilion.
Semasa di Petronas Carigali Sdn Bhd (2007 – 2009), beliau menjadi Pengurus Kanan (Perakaunan, Belanjawan dan Percukaian Antarabangsa) .Ketika ini beliau menguruskan hal ehwal kewangan 51 anak-anak syarikat Petronas Carigali yang terlibat dengan operasi huluan di peringkat antarabangsa, membabitkan belanjawan tahunan melebihi RM20 bilion.
Pada 2009 beliau pindah ke Pharmaniaga Berhad dan kini menjadi ketua eksekutif di Pejabat Penasihat

Anonymous said...

kerana rafizi terlampau bijak sebab itu dia mengikut kepala penipu, kerana terlampau bijak dia kena tipu untuk merosakkan Negara, adakah dia membantu menjana ekonomi Negara, banyak mana dia bawa pelabur untuk melabur, beza dengan mirzan, walau tak bijak tapi boleh bawa Petron untuk anak anak Malaysia berkerja, berapa anak melayu dalam petron yang hebat hebat dalam oil and gas...so campare what they have brought to te country, bukan berdebat bercakap tapi kosong..your son, my son need a job, who can provide jobs,..mirzan or rafizi..think wisely..

Anonymous said...

jangan pandang sanmiguel kilang arak dan petron tu membantu kilang arak, activity petron tak da kena mengena dengan arak, bagaimana dengan kumpulan PR yang terang terang bersama Zionist..yang matlamatnya menghancur kan islam dan Christian di Palestine, menukar nama Palestine ke Israel, membunuh rakyat muslim/Christian di Palestine. ethnic cleansing..bukan kah ini lagi teruk dari mbuk arak...baca pasal Zionist /Israel kalau nak tau

Anonymous said...

Bro macai... Ada bukti ke bro... Psl pakatan dgn zionis.. Fitnah lg... Bg bukti bro macai.. Tp i 1msia.. Is adapt from 1israel..apco..

Anonymous said...

Eiii.. Manalah x tun m kata macai ni bodoh.. Mabuk arak tu haram dlm islam... Tu la klu dh hati2 makan taik .. Tu yg hukum agama pn x tau.. Ptt la pemimpin macai byk yg tonggang arak.. X teruk katanya...


Anonymous said...

1Malaysia=1Israel?
Posted by Shamsul Iskandar

Mungkinkah slogan “Satu Malaysia” yang dirujuk sebagai “1Malaysia” dan dilaungkan Perdana Menteri, Najib Razak bagi mengambil hati masyarakat majmuk di Malaysia, ditiru dari pendekatan politik Israel?
Ia berikutan konsep One Israel pertama kali diumum tokoh politik Israel Yitzhak Yitzhaky pada 14 Oktober 1980 dan diperkukuh oleh pemimpin PArti Buruh, ehud barak sebagai strategi politik dalam pilihanraya Israel 1999.
Yang diPertua Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Sains Malaysia (MPIUSM), Muhammad Hanif Alias pula berkata persamaan itu mungkin pengaruh gerakan Freemason yang didalangi golongan Yahudi.
“Mereka licik dan pintar serta cuba mengatur pemimpin dunia,” katanya yang tidak menolak kemungkinan Satu malaysia hanya slogan politik berikutan Umno kuat berbau perkauman.
Sasterawan dan aktivis politik, Azizi Abdullah menyifatkan slogan itu jika benar ditiru dari Israel menunjukkan pemimpin Barisan Nasional (BN), khususnya Najib sebagai pemimpin tiada maruah.
“Asyik tiru gaya orang lain, pinjam orang lain buat apa, buatlah sendiri. Saya tidak tahu apa bendanya Satu malaysia. Mengarut saja.” katanya
Carian internet mendapati konsep itu menggabungkan tiga parti utama Israel : Labour, Gesher, dan Memad bagi menarik perhatian rakyat dan menjadi gabungan parti terbesar dalam sejarah Israel.
Konsep One Israel berakhir berikutan parti Gesher menarik diri dari gabungan pada 4 Ogos 2000 berikutan pembabitan Barak dalam kem David bersama Yasser Arafat.
Tidak kurang menarik ialah konsep Wawasan 2020 yang diilhamkan oleh mentor Najib, Dr. mahathir Mohamad pada tahun 1991 sebagai dasar, juga seakan-akan dicedok dari konsep Israel 2020.
Dasar itu bertujuan meletakkan Malaysia sebagai negara maju, adalah strategi perancangan yang pertama kali diumumkan dalam ucapan Dr. Mahathir bertajuk ‘Malaysia: The Way Forward“.
Sebenarnya, Israel 2020 adalah satu pelan induk yang dirangka ahli politik dan ekonomi Israel sejak 1948 hungga 1951, diketuai seorang jurutera, ariel Sharon sebelum diganti Prof. Adam Mazor dari pelbagai latar belakang.

Anonymous said...

Kesimpulanya Rafizi tidak menyumbangkn apa2 di dlm dunia koporat.Dia hanya berhidmat bukanya player yng mempunyai otak kreatif
untuk mencipta peluang.

Apakah sumbangan mentornya yng terhebat dari tahn 70an sampai sekarang? Hanyalah berarak di jalan raya!

Berdasarkan kearangka demokarasi Rafizi di lantik menjadi MP melalui PRU.Maknanya Rafizi tlh di amanah mewakili rakyat utk menggunakan suaranya di parlimen tp kerana tak cukup akal dia akan turun berdemo pd mlm tahun baru 2 hari lagi atas nama kebodohannya dan kebebalan mentornya.

abg_nik said...

Kesian asyik bercakaran sesama sendiri....siapa yang rugi. Jika ada yang salah dan tak betul...perbetulkan ....tanya diri sendiri sampai bila nak bercakaran sesama sendiri....apa matlamat kita dan akhirnya fikirkan jalan penyelesaian yang boleh menguntungkan bangsa dan agama serta negara kita. Jangan nanti bila segalanya telah hilang baru nak bersatu....sedarlah orang melayu...

Anonymous said...

Mungkin anon 27Disember 11:50pm boleh menyemak senarai ahli-ahli lembaga pengarah syarikat-syarikat yang tersenarai dalam BSKL dan pegangan syer masing-masing dalam syarikat. Kalau boleh bacalah Article of Association mereka. Boleh ke apabila dah maklum dan faham anda tulis semula pandangan anda.

ahmadhatizah said...

salam tuan, saya ada derma guna sms kat mangsa banjir yang kat atas blog tuan, tapi kenapa dibalas msj, 'harap maaf, tempoh bagi program derma mangsa banjir telah berakhir pada 10/1/2014 jam 1159malam. terima aksih.. harini 29/12/2014.. email saya aburamehateza@gmail.com

 
 
Blogger Templates