Social Icons

Pages

Wednesday, January 08, 2014

HOT NEWS !!! TULISAN JAWI DIPERLEKEH !!! APA CERITA NI ???


anda lihat gambar diatas.apa masalah Tulisan Jawi ??? MAJORITI di malaysia semuanya beragama Islam.ini lah padahnya kalau dah undi pembangkang.ayuh kaum melayu beragama Islam.pertahankan tulisan Jawi.

APA KATA ANDA ???

RENUNG-RENUNGKAN

3 comments:

Anonymous said...

tak tulis tulisan jawi tak Islam ka kita ni?

Anonymous said...

Bila aku baca surat tu, ada asas yg boleh diterima. Tulisan jawi kat situ mungkin sebab legacy zaman dulu, ramai masyarakat Melayu setempat cuma tahu baca jawi. Kalau nak remove lantak lah. Tu hak dia.Skrg orang Melayu dah bijak dan boleh baca tulisan rumi. Tapi ...
bila baca komen anon 5:23, tetiba aku rasa nak maki si anon tu dan ramai Melayu sekarang ni yang 'bangang' dan tak tahu ancaman pada tulisan berharga orang melayu, dan kenapa penting untuk jaga tulisan jawi.

Anonymous said...

Berkaitan dengan isu ini, cubalah melawat ke Sibu di Sarawak. Di pekan Sibu bukan sahaja tulisan rumi dalam BM terasing, bahkan di bawah tulisan papan tanda dalam BI di tulis dalam aksara cina. Tetapi nampaknya ia tidak menjadi isu kepada pengguna. Malah pihak Kerajaan Tempatan tidak ada mengeluarkan dikri untuk memadam/melarang penggunaan aksara cina itu.

Yang nyata, berada di Sibu seolah-olah seperti suasana di HongKong. Di merata tempat papan tanda bertulis dalam aksara cina dan di bawahnya dalam BI (atau sebaliknya).

Tak percaya? Pergilah melancong ke Sibu dan lihat sendiri.... Wallahualam.

Alifmimyaro.

 
 
Blogger Templates