Social Icons

Pages

Monday, April 21, 2014

FAKTA !!! #ANWARIBRAHIM DAH BUAT HAL !!! BOLEHKAH KITA TUNDUK HORMATKAT MAYAT KAFIR ??? WAJIB BACA !!!


di bawah adalah fakta sebenar boleh kah kita sembah atau tunduk hormat depan mayat kafir ataupun bukan islam.saya bukan nak main politik di sini.ini adalah untuk kebaikan bersama selain dari isu anwar ibrahim ni.jom lihat di bawah

والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه ومن والاه أما بعد

Hadis tersebut adalah sahih,muttafaq alaih.Lafaznya seperti berikut :

Sahl bin Hunaif dan Qees bin Saad melaporkan : Sesungguhnya Nabi SAW dilintasi di hadapannya oleh satu jenazah, lalu baginda berdiri.Diberitakan kepada baginda bahawa ia adalah jenazah seorang Yahudi. Lalu baginda bersabda: “Tidakkah ia satu jiwa?”.Direkod oleh Ahmad (no: 1992) Dinilai Sahih oleh Ibn Hibban (no: 3050)

Direkod oleh Bukhari (no: 1250) dan Muslim (no: 961).

 - Hadis ini menunjukkan digalakkan berdiri apabila ada jenazah melintasi kita,samada jenazah itu Muslim ataupun kafir.Cuma ada pendapat ulama yang mengatakan ia mansukh.

- Illah berdiri ketika jenazah bukan Islam melintasi,ialah seperti berikut :

a) kerana ia satu jiwa yang diciptakan Allah (sebagaimana di dalam hadis di atas)
b) kerana merasai kegerunan terhadap kematian.

Dalilnya : Jabir bin Abdillah melaporkan : Kami dilintasi oleh satu jenazah, lalu Rasulullah SAW berdiri dan kami berdiri bersamanya.

Aku berkata : “Wahai Rasulullah,Ia hanyalah jenazah Yahudi”.Lalu baginda bersabda : “Sesungguhnya bagi kematian itu ada kegerunan.Maka apabila kamu melihat jenazah, berdirilah”.

c) Menghormati Malaikat.Berdasarkan hadis Anas bin Malik,katanya : Satu jenazah melintasi Rasulullah SAW,lalu baginda berdiri.Diberitahu padanya : “Itu jenazah Yahudi”.Baginda bersabda : “Sesungguhnya kita hanya berdiri untuk malaikat”.Direkod oleh Nasai (no: 1929).Di dalam hadis Abdullah bin Amru, katanya :

Nabi SAW ditanya: “Apabila jenazah kafir melalui kita, adakah kita berdiri?” Jawab baginda: “Ya, berdirilah. Sesungguhnya kamu bukan berdiri untuk jenazah itu, tetapi berdiri kerana membesarkan yang mencabut roh-roh”. Direkod oleh Ahmad (no: 6573),dinilai sahih oleh Hakim (no: 1320), dan Ibn Hibban (no: 3053).


seperti Kisah Nabi SAW diatas,Nabi bangun memberi hormat kepada jenazah bukan Islam adalah betul termasuk juga tidak memotong kenderaan yang membawa jenazah kecuali mmg ada keperluan.Tetapi tunduk memberi hormat apatah lagi sambil memegang lilin serta mendoakan kesejahteraannya ada lah dilarang

TAK PERCAYA ???

LIHAT VIDEO DI BAWAH


APA KATA ANDA ???

RENUNG-RENUNGKAN

12 comments:

Anonymous said...

Kefahaman agama yg mendlm hasil tarbiyah dan tahaluf siyasi dr alim alim pas. Agama pas la, bukan agama Islam, sbb Islam tak ngajor gitu.

Anonymous said...

nak Tanya sekiranya dalam keluarga kowrg kawin dengan yg bukan islam dan menghadapi kematian bagaimana kamu nak menziarahi...adakah kamu akan menoleh kebelakang sambil berdiri fikir lorh logiknya bukan fitnah

Quantum Metal Consultant said...

Kita tidak perlu perbesarkan sangat isu tersebut kerana ia bukan pokok, kerana ada2 isu lain yg sewaktu dengannya seperti mengucapkan merry christmas, kongsiraya dan sebagainya.

Dalam satu situasi berbilang kaum yg mementingkan harmoni dan perpaduan, isu sekecil itu memberikan gambaran Islam sangat payah, leceh dan rigid.

Sekadar berdiri dan sedikit tunduk pada jenazah yg statik berbeza dengan berdiri bagi jenazah yg melintas - biarlah ulama sahih membuat keputusan.

Pun jika nak dipertikaikan kpd si pelakunya, anwar - sudah tentu dia telah buat sesuatu yg lebih besar dari itu.

Anonymous said...

Disini byk pendpt org bukan Islam yg tak bleh diterima, sebagai org Islam kita perlu patuh pd alquran dan hadis nabi saw. Mengikut hadis diatas, perbuatan tetap haram.

Anonymous said...

Dalam Islam, solat jenazah tak pernah kita tunduk atau sujud kecuali hadapan Allah swt semasa solat fardhu. Kecuali org kafir dan yahudi sujud atau tunduk pd mayat. Pikir2 la kita jgn spai jadi kufur. Masallah

Anonymous said...

Yang pakai kopiah putih tu Islam ke tdk, spai boleh tunduk pd jenazah kapir, masallah tak tahu hukum ke. Hanya Allah swt saja wajid kita rukuk dan sujud bukan manusia biasa.

Anonymous said...

Manusia yg pakai kopiah putih tu org Islam ke atau yahudi, Skrg pon byk org nasrani dan yahudi pakai kopiah. Skrg susah nak beza2kan mana Muslim atau tdk.

Anonymous said...

Saya tidak hairan mad sabu dan al juburi berkelakuan seperti ini. Saya sekarang sedang menjaga nenek ssya yg umurnya lapan puloh lima tahun. Oleh kerana kdg2 dia membuat perkara yg pelik2 seperti berjalan keluar rumah dgn tidak memakai pakaian dan sebagainya. Beza nenek ssya dgn mad sabu dan al juburi nenek saya tidak sekolah. Mad sabu dan al juburi lebih educated dari nenek saya. Saya tidak hairan dgn kelakuan mereka bertiga ini.
Passl ugama al juburi yuktes vijay telah huraikan.

Anonymous said...

Setakat tunduk kepala sikit pun nak jadi isu... konon ikut islam sangat la umno ni... tu yang halalkan ikut budaya orang kapir sapa pulak? Parti mana yang bagi keizinan buat konsert arak dadah? Pemimpin umno tiap tahun sambut taipusam kat batu caves tak nak tegur ke?? Tok2 mufti umno takut rezeki tersekat ke sampai tak berani tegur?

Anonymous said...

Kenapa taipusam plak dah ni ? Nk spin isue al juburi dgn mad sabu tunduk kepala sikit ?

Anonymous said...

Ayoo. . .ajing sudah mali loo. . .salak batu cafe. .hehehe. . .

Unknown said...

Ini sumer poyo.... haktuihhhhhhhhhh

 
 
Blogger Templates