Social Icons

Pages

Wednesday, August 12, 2015

EKSKLUSIF !!! PUNCA KENAPA #RINGGIT JATUH BERBANDING #DOLAR DIDEDAHKAN !!!


Sebilangan rakyat negara ini mula keluh kesah kejatuhan nilai ringgit berbanding Dollar Amerika Syarikat (US Dollar) pada masa sekarang pada tukaran RM 4.00 = USD 1.Sebahagian mereka bukan pengimport,mempunyai hutang dalam USD mahu pun selalu melakukan perjalanan ke luar negara,namun mereka mencipta riuh rendah isu ini untuk menjatuhkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib.Kononnya kerana masalah 1MDB dan isu wang dana politik RM 2.6 Bilion maka matawang negara jatuh teruk.Faktanya,Ringgit bukanlah satu-satunya mawatang dunia yang mengalami kejatuhan teruk.Malah,kegairahan rakyat negara ini memburukkan kelemahan ringgit sangat memalukan dan menunjukkan nasionalisme dan patriotisme telah mati dalam diri mereka.Kejatuhan matawang ringgit tidaklah seteruk mawatang Russia,Indonesia,India,Norway,Canada dan Australia.Malangnya,rakyat Malaysia tanpa mahu melihat fakta menyalahkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib semata-mata dan berasaskan kesimpulan yang salah.


Sebenarnya, dunia sedang berhadapan dengan krisis matawang kerana beberapa faktor berlaku serentak. Punca ini berasaskan faktor luaran dan dalaman. 

Faktor Luaran : 

1. Kenaikan USD secara mendadak.Dalam konteks sekarang faktor luaran yang tidak dapat dikawal oleh negara-negara terjejas seperti Russia,Malaysia dan Austrakia ialah pengukuhan USD yang drastik.Ini berikutan cadangan Amerika Syarikat (US) untuk meningkatkan kadar faedah pada Sepetember ini.Banyak pemegang matawang negara melepaskan pemegangan ringgit mereka kepada USD. 

2. Krisis ekonomi China.China mengalami pertumbuhan ekonomi yang terlalu pesat sehingga dikhuatiri pasaran saham dan kewangan mereka hari ini ialah ruapan atau buih-buih sahaja (buble market) bukannya sesuatu yang nyata.Kenaikan matawang China yang terlalu tinggi merugikan eksport mereka dan kerajaan China mengambil keputusan menurunkan nilai matawang mereka. 

Faktor Dalaman 

Di samping itu terdapat faktor dalaman kepada negara yang mengalami kejatuhan matawang mereka.Negara-negara ini bergantung kepada eskport komoditi seperti minyak mentah,minyak kelapa sawit dan mineral.Kejatuhan harga komoditi ini turut mendorong kejatuhan matawang.Di Malaysia sendiri,sungguhpun pengenalan GST membolehkan ekonomi negara lebih stabil dan tidak terlalu bergantung kepada hasil minyak mentah dan minyak kelapa sawit,ketidakstabilan politik telah menyebabkan ringgit terus mengalami kejatuhan nilai.

Berikutan serangan bertalu-talu oleh bekas Perdana Menteri yang paling berpengaruh di negara ini,Tun Dr Mahathir Mohamad,telah mewujudkan ketidakstabilan politik.Tindakan sebahagian rakyat cuba menunjukkan negara ini sedang dalam krisis kepimpinan menyebabkan pelabur hilang keyakinan.Para pelabur tidak pasti sama ada kerajaan ini akan kekal atau runtuh.Ini menyebabkan sebahagian pelabur melepaskan pegangan ringgit dan memegang USD atau matawang lain yang lebih kukuh dan mempunyai persekitaran politik dan ekonomi yang lebi stabil seperti Sterling dan Euro.Para pemegang matawang ringgit hilang keyakinan bahawa kerajaan ini akan kekal lalu melambakkan ringgit ke pasaran.Rakyat Malaysia jangan salahkan sesiapa kerana mereka sendiri sebenarnya menghilangkan keyakinan pelabur kepada matawang ringgit apabila mula berkempen “jatuhkan Najib”, “tangkap najib” dan ugutan menurunkan Perdana Menteri melalui politik jalanan.

APA KATA ANDA ???

RENUNG-RENUNGKAN

3 comments:

Anonymous said...

akhirnya ada gak org bandingkan nilai2 matawang negara lain berbanding dolar...selain ringgit berbanding dolar...

ramai tak perasan...since 2011 byk nilai2 matawang dunia yg jatuh berbanding Dolar...

ini maklumat tambahan dr aku

RM-USD dinilaikan RM4.03 pada hari ini, average nilai adalah RM2.90 sepanjang tahun 1972 - 2015, nilai terendah sepanjang tempoh adalah RM4.71 pada Januari 1998 dan tertinggi adalah RM2.10 pada Oktober 1978..

rujukan: http://www.tradingeconomics.com/malaysia/currency

-smh-

Anonymous said...

Ringgit jatuh berbanding dollar. Tapi mata wang asing yang lain ada yang stabil, naik dah sikit turun. Rakyat jangan terlalu pintar mengatasi kepakaran orang yang study ekonomi dalam menilai ringgit. Dalam setahun berapa kali sangan rakyat jelata tukar wang asing..?? melainkan ahli perniagaan yang terlibat dalam transaksi dollar saja merasai kejatuhan ini. TQ

Unknown said...

sebuah artikel bangang.. ape komen ko tentang proton yg terpaksa naikkan harga kereta sebab katanya kesan dari kejatuhan nilai ringgit?

 
 
Blogger Templates