Networkedblogs

KISAH BENAR !!! AZMIN ALI DAN PEMIMPIN PAKATAN HARAM BIADAP DALAM MAJLIS PERTABALAN YANG DI PERTUAN AGONG ??? APA CERITA NI ???


11 April 2012 mencatat satu sejarah di dalam negara dengan berlangsungnya pertabalan Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong XIV,Tuanku Abdul Halim Mu’adzam Shah.Sejarah kerana bukan sahaja ia merupakan pertabalan pertama yang berlangsung di Istana Negara baru, tetapi juga kerana perlantikan baginda sebagai YDPA untuk kali kedua setelah berkhidmat sebagai YDPA yang ke-5 dari 1970 hingga 1975.Upacara gilang gemilang dan penuh istiadat ini merupakan suatu upacara yang sungguh istimewa kerana ia melambangkan kedaulatan negara kita sebagai sebuah negara yang merdeka serta mempunyai seorang Ketua Utama Negara selaras dengan Perlembagaan Persekutuan.

Saya bertuah kerana terpilih menyertai pasukan perubatan yang beroperasi semasa istiadat pertabalan berlangsung yang bertujuan memberikan khidmat perubatan kecemasan bagi YDPA serta dif-dif kehormat dan para tetamu baginda sepanjang istiadat berlangsung.Kami melaksanakan persiapan yang rapi serta rumit bagi memastikan istiadat pertabalan Seri Paduka Baginda berdua akan berjalan dengan lancar tanpa sebarang insiden perubatan.Untuk makluman semua,setiap majlis yang melibatkan YDPA akan diberikan perlindungan perubatan.Kemahiran kami yang beroperasi secara discreet atau ‘sir’ ini hinggakan pihak luar serta orang awam tidak langsung dapat menghidu sebarang insiden perubatan yang berlaku di istana.

Seawal jam 6.30 pagi,pasukan perubatan telah tiba di istana dan set up klinik-klinik di tempat-tempat strategik dan tersembunyi. Petugas-petugas perubatan yang berpakaian mengikut protokol istana sudahpun mengambil posisi masing-masing.Saya beruntung kerana di tempatkan di dalam Balairong Seri. Ini memberikan saya peluang keemasan untuk menyaksikan istiadat pertabalan Tuanku dengan mata kepala saya sendiri, merasai suasana dan atmosfera pertabalan yang cukup penuh dengan adat istiadat serta protokol yang bukan semua orang dapat merasainya.Saya duduk bersama dengan para dif-dif kehormat di belakang saf-saf kedutaan negara asing. Duduk di sebelah saya adalah Professor Datuk Dr. Firdaus Abdullah, bekas Timbalan Naib Canselor, Universiti Malaya,TNC saya semasa saya masih seorang mahasiswa Universiti Malaya.Saya menyapa beliau dan beliau cukup berbangga kerana ‘murid’nya kini adalah merupakan seorang doktor yang duduk sebaris dengan beliau kini.

Malangnya,suasana istana yang murni dicemari dengan perlakuan beberapa orang yang sepatutnya menunjukkan satu contoh tauladan yang baik kepada rakyat Malaysia.Di belakang saya,suasana cukup bising dengan hilaian ketawa dan apabila saya menoleh ke belakang,rupa-rupanya,ada beberapa ahli parlimen pembangkang yang duduk di belakang saya.Antara yang saya kenal adalah Azmin Ali,Timbalan Presiden PKR dan isterinya Shamsidar Taharin,Tian Chua Naib Presiden PKR,Dr Siti Mariah Mahmud PAS serta beberapa orang lain yang saya tidak kenal nama mereka.Nurul Izzah Anwar,Khalid Samad dan Loh Gwoh Burne duduk jauh sedikit dari mereka.YB Kamalanathan Ahli Parlimen BN dari Hulu Selangor duduk di belakang mereka ini.

Saya amat terkejut dan kecewa apabila melihat mereka mempersendakan serta mengejek-ejek pemimpin negara seawal dari kemasukan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin. Ada hilaian ketawa dan bermula dari situ saya mendengar apa yang mereka perkatakan.Apabila majlis mengumumkan kemasukan Perdana Menteri Dato’ Sri Najib Tun Razak ke dalam Balairong,mereka cukup berat hati hendak bangun berdiri. Sambil ketawa dan mengejek-ejek, saya mendengar Azmin Ali berkata,“bangun untuk Rosmah, Perdana Menteri Wanita Pertama Malaysia.” Tian Chua menyampuk sama dan menyebut-nyebut “Menteri Wanita” dan hilaian tawa berterusan.Saya sangka ejekan-ejekan ini hanyalah untuk pemimpin politik sahaja,maklumlah mereka ini (pembangkang) memanglah seteru politik bagi PM.Saya boleh terima,kerana memang mereka saban hari pun berceramah mengejek dan menghina PM.

Alangkah terkejutnya saya ejekan dan gurauan mereka itu berterusan kepada TYT Negeri Melaka dan seterusnya kepada bentuk fizikal beberapa Sultan dan Raja yang masuk secara teratur ke dalam balairong Seri.Menerusi TV plasma yang ditempatkan,mereka dapat melihat setiap Sultan masuk ke dalam Balairong.Seolah-olah seperti kanak-kanak di sekolah,mereka mentertawakan penampilan dan fizikal beberapa Sultan.Saya tidak tergamak hendak menulis di sini kerana ia sama seperti menghina baginda semua.

Apabila Sultan Selangor masuk,Azmin yang paling kuat ketawa dan berperangai kebudak-budakan memanggil Tian Chua dan berkata,“Tangan jangan masuk poket….nanti dia marah.” Semua mereka ketawa termasuk Dr Siti Mariah Mahmud sambil Tian Chua terus memasukkan tangannya ke dalam poket seluarnya seolah-olah memberi isyarat,“i don’t care“.Kemasukan Sultan Perak juga mencetuskan kata-kata biadap yang seterusnya mencetuskan deraian tawa mereka.Hanya kemasukan Sultan Kelantan sahaja yang mereka puji dengan mengatakan,“Wah! Laju tuanku masuk. Segak dan tampan.Nik Aziz tak boleh kejar” sambil Khalid Samad senyum dengan bangga.

Saya cukup hairan.Mereka semua ini adalah sultan-sultan kita.Pegawai-pegawai kedutaan asing duduk dengan tertib tanpa bersuara dan jika perlu bercakap hanya berbisik sesama mereka.Begitu menghormati protokol dan adat istiadat.Tetapi,pemimpin pembangkang ini yang merupakan rakyat Malaysia dan bercita-cita besar memimpin negara satu hari nanti,bersikap biadap kepada Raja-raja Melayu.Sebagai Ahli Parlimen dan ADUN yang mengaku taat setia kepada Raja,sewajarnya perangai seperti ini dihindarkan.Saya dapat melihat para hulubalang istana yang berdiri di tepi balairong bersebelahan mereka cukup terganggu dengan gelagat biadap kumpulan pemimpin pembangkang ini. Jika negara ini tiada undang-undang, ada kemungkinan lembing yang mereka pegang dirodok kepada mereka-mereka yang biadap ini.

Suasana kurang manis ini berterusan sehinggalah majlis bermula dengan rasminya dengan kemasukan Seri Paduka Baginda berdua ke Balairong Seri.Mujurlah selepas dari itu,majlis berlangsung dengan aman dan tenteram.Tidak semua pemimpin pembangkang yang berperangai sedemikian.Ahli Parlimen Kepong Dr Tan Seng Giaw misalannya,kelihatan cukup tertib,berdiam diri dan tidak menyertai gurauan-gurauan mereka yang lain malah tidak senyum pun mendengar kata-kata rakan-rakannya.Sikap dan tingkah lakunya di dalam balairong adalah terpuji.

Nasihat saya kepada Azmin Ali, Tian Chua dan angkatannya, jika menghadiri majlis rasmi, berperangailah sebagai manusia yang bertamadun. Janganlah terbawa dengan sikap murahan jalanan anda ke istana. Lihatlah di sekeling sebelum berkata-kata kerana apa yang dipertuturkan mencerminkan sikap dan jiwa anda. Sebagai rakyat, tunjukkanlah kesetiaan dan rasa hormat anda kepada Raja selaku tonggak negara.Perkara ini tidak perlu saya nasihatkan pun sepatutnya kerana ia perkara asas yang sudah pun termaktub di dalam Rukunegara yang kanak-kanak sekolah pun arif tentangnya.

Semoga Allah SWT panjangkan umur Tuanku dan kekal negara aman dan Islam terus terbela di bawah payungan Tuanku.

Daulat Tuanku.

Oleh Dr Rahman Kadir

ADAKAH INI PEMIMPIN ANDA WAHAI PUAK PAKATAN ???

RENUNG-RENUNGKAN

8 comments:

anti bohmau said...

BR,

sakit hati, sedih & benci sgt2 dgn azmin, anak derhaka, bila baca berita ini!

ambo tidak hairan jika pencacai2 pr lebih biadap gelagat mrk krn contoh terbaik mrk ialah pemimpin2 pr spt azmin & anwar yg gemar menghina orang lain terutama pemimpin2 negara. Mohon dijauhi Allah SWT mrk yg begini mendapat kuasa menerajui negara! Na'uzubillah!

lindungilah negara kami Ya Allah dari orang2 hina spt anwar ibrahim & azmin serta pencacai2 mrk, Ya Allah..Ameen...

Anonymous said...

nampak sangat menipu...

dialog2 pemimpin BN ingatkah???

nyatakan 1 persatu lak. haha. kantoi.

Anonymous said...

Sudahlah Anon 4:59 ko nak pusing pulak.dah benda tu betul ok.aku pun sempat melihat beruk sarkas ni semalam kat istana.ada tambahan lg.ada ker mereka cebir bibir kat setiap sultan yang masuk.sarkas betullah

Anonymous said...

kurang ajar nye melayu ajar pulak cina rasis biadap dgn raja melayu..muka xmalu bini pun tau jaga..ingatkan kuah je tumpah ke nasi..rupa2 bini sendiri pun boleh tumpah tempat klengkang org lain..heheh

Jom tonton pelbagai siaran tv online malaysia dan dari lain2 negara secara percuma di http://setcas.blogsport.com. Terdapat juga pelbagai siaran radion online malaysia boleh di dengari secara lansung di sini

Jom tonton pelbagai siaran tv online malaysia dan dari lain2 negara secara percuma di http://setcas.blogsport.com. Terdapat juga pelbagai siaran radion online malaysia boleh di dengari secara lansung di sini

Adi Kencana said...

Malu ada wakil rakyat biadap macam ni...

KERAJAAN PAKATAN SELANGOR HALAU MELAYU KELUAR BANDAR! IKTIBAR BUAT PENDUDUK KG BHARU. Baca di sini...

http://apakecoh2.blogspot.com/

Anonymous said...

Ada kerabat diraja boleh lagi menguap depan kamera..istiadat pertabalan ni membosankanpara pacal pacal penyempurna pertabalan nampak letih tak bermaya tak cukup latihan kurang kordinasi dan kurang bersemangat
YDP nampak terketar ketar tapi tetap gagah utk menyempurnakan pertabalan
pasal ada pemimpin pr kurang ajar tu lantak lah lagi teruk bn buat pada raja berbanding diorang