Social Icons

Pages

Saturday, June 28, 2014

FAKTA !!! KENAPA NAK SERANG #UITM ??? KENAPA TAK SERANG #YTL ???


Kebelakangan ini saya melihat Rafizi lembu giat melancarkan serangan bertalu-talu ke atas UiTM.Ianya lebih kepada propaganda serangan terhadap orang Melayu yang merupakan Tuan Tanah Melayu.Dalam isu ini,nampaknya DAP telah berjaya “mentarbiahkan” PKR untuk menjadi “balaci” mereka “hentak” apa sahaja kepentingan yang ada kaitan dengan orang Melayu.Sebelum ini kita melihat siri “hentaman” ke atas UiTM melalui Dyana Sofya semasa beliau menjadi calon DAP untuk PRK Teluk Intan.Dyana yang membawa suara Lim Kit Siang telah menjalankan serangan ke atas kewibawaan UiTM sebagai medium untuk pusat pengajian tinggi anak-anak Melayu.Syed Mokhtar Al Bukhari juga turut dihentam dengan agak teruk oleh pakatan pembangkang hanya kerana beliau merupakan salah seorang sepuluh terkaya di Malaysia.apasal lahh puak PR bangang sangat ni ??? kenapa tak fikir apa yang Syed Mokhtar buat untuk malaysia ??? anda tau tak ??? senarai sepuluh orang yang terkaya di Malaysia itu didominasikan oleh kaum Cina tau,kenapa tak hentam cina ??? Walaupun 90% yang terkaya di Malaysia itu merupakan kaum Cina, mereka masih tidak cukup berpuas hati.kerana apa ??? semuanya kerana wang,pangkat dan macam-macam lagi.bukan saya nak racis tapi ini semua hakikat yang kita kena telan.sebab tu dari dulu lagi ibu bapa kita suruh belajar.yang kita ni lari ikut pagar sekolah.yang kaum cina pergi sekolah,pergi tuisyen dan sebagai nya bagi memastikan mereka masuk UNIVERSITI !!!

Bagi pakatan pembangkang,orang Melayu tidak layak dan tidak boleh berada dalam senarai sepuluh orang yang terkaya di Malaysia.Kita semua tahu bahawa syarikat Cina iaitu YTL Corp Bhd (YTL) yang mendapat kekayaan daripada projek kerajaan.Mereka yang datang dari negara Cina telah diberi projek oleh kerajaan sehingga mampu membina empayar yang cukup besar.Persoalannya mereka ini tidak menyalurkannya kekayaan yang telah diberi oleh kerajaan Barisan Nasional secara seimbang kepada rakyat.Kita tahu bagi syarikat yang dikuasai oleh kaum Cina,berlaku ketidak adilan yang amat kritikal terhadap pekerja Melayu dari segi pangkat,tangga gaji dan bebanan kerja.Sebenarnya hampir semua rakyat Malaysia tahu hakikat ini namun orang Melayu tidak pernah membangkitkan secara vokal isu ini.Mungkin sudah sampai masanya kita bersuara ke atas penindasan yang telah dilakukan oleh syarikat yang dikuasai oleh kaum Cina ini.Dalam laporan 2013,YTL Corp telah mencatatkan pendapatan berjumlah hampir RM20 bilion dengan keuntungan selepas cukai sebanyak RM1.8 bilion.Ekuiti yang diagihkan kepada pemilik syarikat induk pula RM13.3 bilion.Kini kita mempersoalkan apa yang rakyat dan Bumiputera peroleh daripada YTL daripada segi ekuiti bernilai lebih RM13 bilion ini.

Sebelum ini kenyataan Pengarah Urusan YTL Tan Sri Dr Francis Yeoh mengenai “kapitalisma kroni” amat tidak masuk akal memandangkan mereka juga mendapat projek secara rundingan terus.YTL harus sedar segala keuntungan dan kekayaan yang dikaut lebih daripada 13 projek kerajaan datang daripada wang pembayar cukai.Oleh itu mereka bertanggungjawab niat untuk berkongsi kekayaan itu bersama rakyat bukannya “melalak” apabila projek lain yang mereka mahu tidak dapat mereka perolehi. Kini orang Melayu yang merupakan Tuan Tanah Melayu mempersoalkan keistimewaan yang diperoleh oleh YTL berbanding Bumiputera yang masih bergelut dalam perniagaan serta terpaksa meminjam untuk berniaga.Sebelum ini Yeoh dalam majlis Bual Bicara Global Siri Malaysia kali ke-7 baru-baru ini dilaporkan berkata,tidak wujud isu kroni dengan Tun Dr Mahathir Mohamad (perdana menteri ketika itu) sehingga membolehkannya hidup mewah dengan memperoleh projek TNB, sedangkan hakikatnya peranan itu dimainkan syarikatnya yang ternyata lebih inovatif dalam melaksanakan projek diberi kerajaan. 

Beliau dianggap seperti kacang lupakan kulit apabila memberi kenyataan bahawa Malaysia perlu bebas daripada halangan seperti kapitalisme kroni dan isu perkauman atau retorik agama jika mahu terus bersaing dan masyhur di peringkat global.YTL yang “makan” dari tangan kerajaan sanggup mengeluarkan kenyataan sedemikian.Ini bermakna segala budi baik kerajaan terhadap kaum Cina seolah-olah tidak pernah dihargai sedikit pun.Mereka juga telah mempamerkan pendirian yang cukup jelas dalam PRU13 baru-baru ini. 99% kaum Cina tidak mengundi Barisan Nasional. Mereka seolah-olah mahukan Malaysia sebagai hak mereka walaupun orang Melayu merupakan Tuan Tanah Melayu. Oleh itu kita mahu kerajaan berfikir dengan cukup waras dalam isu ini.Keterbukaan pemikiran hanya bakal mengadai negara.Tolong berfikir dengan waras wahai puak pembangkang,jangan ikut telunjuk anwar dan pemimpin PR yang lain

APA KATA ANDA ???

RENUNG-RENUNGKAN

4 comments:

Anonymous said...

Kita boleh paham kalau Cina memang membenci segala kejayaan orang melayu kerana saya pun benci dengan kejayaan orang cina. Tetapi bila ada orang melayu seperti Rafizi membenci segala apa yang melayu ada saya terasa amat geram.

Adakah UiTM hanya dimasukki oleh orang UMNO? tentu tidak, sebenarnya paling ramai diUiTM adalah anak-anak orang PAS yang tidak mampu untuk memasuki Kolej2 swasta. Apa salah seorang melayu dari 9 cina menjadi kaya. Apakah salah kerajaan membantu seorang melayu menjadi kaya berbanding tokeh2 cina yang jauh lebih ramai dibantu menjadi kaya. Adakah rafizi lebih suka melihat semua melayu melarat dan tidak dapat memasuki universiti yang seterusnya dapat mengubah sosio ekonomi orang melayu.

Pada saya Rafizi telah menjadi lembu DAP yang hanya melihat keuntungan yang sedikit. Kalau tak dapat membantu orang melayu janganlah pulak meruntuhkan apa yang sedia ada

Anonymous said...

rafizi ada lah anjing peliharaan cina.

Anonymous said...

rafizi ada lah anjing peliharaan cina.

Anonymous said...

Umno adalah anjing cina yang setia... dari dulu pemimpi PR melayu menghentam billionaire cina dan india yang menjadi kroni umno seperti ananda krisnan , towkey YTL , vincent tan dan ramai lagi... tapi tetap dibela oleh umno dan diberi projek dan bantuan oleh umno demi habuan tembolok masing2... cuba tengok ananda krisnan yg selalu dihentam pemimpin melayu PR samada dari PKR dan pas.. tetap dibela oleh umno walau mengamalkan monopoli dalam bisnes dan menaikkan bil astro sesuka hati tanpa teguran dari umno... yang peliknya apabila pemimpin melayu dalam PR menghentam towkey cina umno tetap membela cina tersebut... sedangkan apabila pemimpin melayu PR menghentam towkey melayu macam syed mokhtar umno mengatakan melayu PR menjadi talibarut cina... hakikatnya umno tidak mampu menjawab mengapa dibiarkan syed mokhtar mengamalkan monopoli dalam industri gula dan beras yang membuatkan tiada persaingan dan harga barang meningkat...kenapa tidak diberi banyak peluang kepada peniaga melayu yang lain dalam industri yg dimonopoli oleh kroni umno seperti industri penyiaran , gula , beras dan lain2... contohnya dalam industri beras tidak bolehkah diberi peluang kepada 3 - 4 orang peniaga melayu yang lain dan mengapa harus dimonopoli ? Dalam hal ni pemimpin politik cina juga bijak, pernah dengarkah pemimpin dap, mca dan gerakan mengutuk towkey2 cina ? Harap orang umno boleh berfikir di luar kotak..

 
 
Blogger Templates