Social Icons

Pages

Saturday, November 22, 2014

BREAKING NEWS !!! #BUKITBESI #TERENGGANU DIROGOL OLEH SYARIKAT CHINA !!! TOLONG AMBIL PERHATIAN !!!




(Gambar : Bukit Besi di Terengganu dan CEO CAA Resources Li Yang memegang bijih besi)

1.Sepertimana semua tahu,China sekarang merupakan gergasi ekonomi dunia dengan pertumbuhan ekonomi 7-10% KDNK setiap tahun,negara tersebut memerlukan banyak bahan mentah untuk membangunkan negara itu terutamanya besi dalam sektor pembinaan.Dengan permintaan yang tinggi,China sudah menjumpai sumber bijih besi yang banyak di Malaysia iaitu di Bukit Besi,Terengganu.

2. Sebuah syarikat China bernama CAA Resources dimiliki oleh taikun besi Li Yang sudah pun membeli seluruh Bukit Besi untuk dibotakkan dan digali agar bijih besi itu dihantar balik ke China demi pembangunan.Apabila China mampu membina bangunan pencakar langit yang tinggi,Terengganu akan kehilangan sebuah gunung dan mendapat kerosakkan alam sekitar yang teruk.Mungkin akan ada tanah runtuh atau bencana alam sepertimana di Cameron Highland,malangnya rakyat Malaysia mudah lupa,sudah 2 kali banjir lumpur baru ingin bersuara,kemungkinan besar tiada tindakan akan diambil kepada ladang haram itu dan banjir lumpur ke-3 atau ke-4 akan terjadi.

3.Mengikut CAA Resources,mereka akan menghasilkan 500,000 tan bijih besi setiap tahun daripada hasil bumi Terengganu dan dihantar balik ke Tanah Besar China demi pembangunan negara mereka.Tidak mustahil Malaysia yang kaya dengan bijih besi akan mengimport besi pada masa hadapan kerana telah menjual satu gunung kepada syarikat china ini.

4.Apa yang lebih menyedihkan lagi,Li Yang ketika temubual dengan The New York Times berkata secara terbuka telah merasuah pemimpin politik negara dan kerabat diRaja untuk beroperasi di Bukit Besi. :

“If you’ve got these two to support you,then you can do anything you want,because the natural resources are all controlled by them,” Mr. Li said.

Mr. Li,who owns 56 percent of CAA,said that he had paid for each of the ruling party politicians with indirect stakes in the mine to receive the royally granted title of “dato,” which roughly translates as “the honorable.” It costs about $100,000 to arrange each royal grant, he said. Although anti-corruption groups have campaigned against such arrangements, particularly indirect stakes,Mr. Li said he was simply following common practices in Malaysia. (New York Times, 2014).

5. Selain itu Li Yang dengan terbuka berkata bahawa lombong besi itu terbengkalai disebabkan masalah persatuan pekerja (union) yang memberontak pada satu masa dahulu,jadi untuk menyelesaikan masalah ini semua pekerja atasan akan dibawa dari China dan pekerja lombong merupakan pendatang asing akan datang dari Cambodia,Myanmar dan Vietnam.Dalam kata lain,walaupun Terengganu akan mendapat pelaburan berjuta namun tidak ramai rakyat Malaysia akan mendapat hasil daripada bumi bertuah ini, semua bahan mentah akan dihantar ke China dan peluang pekerjaan akan dicipta bagi orang asing sahaja. Semua akan rugi selain daripada syarikat CAA Resources dan pemimpin politik yang korup dan rakus sehingga menjahanamkan tanah air sendiri.

6. Syarikat CAA Resources juga tidak menjalankan kajian terhadap alam sekitar sebelum beroperasi kerana Li Yang dengan pandai telah membuat sempadan tengah-tengah bukit itu supaya ia jadi 2 lombong kurang daripada 500 acres.Hanya lombong melebihi 500 acre perlu membuat kajian alam sekitar sebelum operasi melombong boleh bermula.

7. Saya fikir pentadbir yang meluluskan projek ini merupakan antara terbodoh dalam dunia. Tidak perlu lihat jauh kita boleh nampak Lombong Emas Grasberg di Indonesia,ia telah menghasilkan 2,025,000 ounces emas, tetapi kenapa rakyat Indonesia tidak mendapat keuntungan besar daripada bumi bertuah mereka? Kerana syarikat Amerika bernama Freeport mengambil emas itu lalu bawa balik ke Amerika, jadi Amerika dan China menjadi lebih kaya manakala penduduk Malaysia dan Indonesia menjadi semakin miskin.

8. Kesilapan terbesar Li Yang dan CAA Resources ialah mereka dengan bongkak memberitahu satu dunia bahawa mereka telah merasuah untuk merosakkan tanah air kita,jadi saya akan mengusahakan agar semua rakyat sedar dengan isu perogolan Bukit Besi oleh warga kapitalis asing demi keuntungan peribadi Lebih kajian akan dijalankan agar isu ini akan tersebar dan projek ini dihentikan serta merta!


KEPADA ADUN BUKIT BESI TOLONG AMBIL PERHATIAN TERHADAP ISU INI !!!

JANGAN SAMPAI TANAH DI BUKIT BESI DI GADAI OLEH ORANG LUAR !!!

APA KATA ANDA ???

RENUNG-RENUNGKAN

7 comments:

Anonymous said...

GERAMnya aku! KURANG AJAQ betul si PENDATANG KAPIRDAJAL Cina BABI RASIS ni!

Baik K'jaan Terengganu RAMPAS balik Bukit Besi ni dan jadikan sbg. Tanah Rizab Melayu!

Dan SPRM harus SIAultual fomeSAT kerana Kesultanan Islam/Melayu kita sewenangnya diFITNAH - dan si Cina ni kalau dia MERASUAH; juga harus diKENAKAN PENJARA BERAT serta DENDA BERJUTA (bukan sehari penjara mcm. yg. dah banyak kes) - kerana sekiranya benar, dia telah MEROMPAK Tanah Melayu kita ini dgn. MENIPU!

Apalagi, RASUAH juga sedang dipergunakan oleh MUSUH Islam/Melayu sbg. MO PERANGKAP politik plg. DAJAL; yg. juga seterusnya boleh mem'BLACKMAIL' pemimpin Islam/Melayu kita!

Makcik Sambal Belacan.

Anonymous said...

PEMBETULAN:

GERAMnya aku! KURANG AJAQ betul si PENDATANG KAPIRDAJAL Cina BABI RASIS ni!

Baik K'jaan Terengganu RAMPAS balik Bukit Besi ni dan jadikan sbg. Tanah Rizab Melayu!

Dan SPRM harus SIASAT kerana Kesultanan Islam/Melayu kita sewenangnya diFITNAH - dan si Cina ni kalau dia MERASUAH; juga harus diKENAKAN PENJARA BERAT serta DENDA BERJUTA (bukan sehari penjara mcm. yg. dah banyak kes) - kerana sekiranya benar, dia telah MEROMPAK Tanah Melayu kita ini dgn. MENIPU!

Apalagi, RASUAH juga sedang dipergunakan oleh MUSUH Islam/Melayu sbg. MO PERANGKAP politik plg. DAJAL; yg. juga seterusnya boleh mem'BLACKMAIL' pemimpin Islam/Melayu kita!

Makcik Sambal Belacan.

Anonymous said...

Tengok lombong arang batu baru MELETUP kat S'wak dan setakat ni, MENGORBANkan 3 pekerja yg. sungguh MALANG! Siapa agaknya tuanpunya SYARIKAT ni - ini mesti diSIASAT dgn. TERPERINCI!

Aku tengok kejadian kemalangan INDUSTRI juga seolah dipandang RINGAN - kalau kat Barat pun; syarikat tu dah kena hukuman PENJARA serta diSAMAN BERJUTA oleh mangsa atau keluarganya!

Tapi kat Malaysia ni, syarikat selalunya TERLEPAS dari undg-undg jenayah industri mahupun SAMAN - apalgi kalau pekerjanya warga asing MISKIN!

Sedih betullah!

Makcik Sambal Belacan.

Anonymous said...

who.s care...
tak cukup dengan penjajahan ekonomi bangsa cina dlm msia di import lagi dari negara china.

Anonymous said...

.


.


yang patut semua marah, bukan kat

cina takde agama tuh.

demer kalau menjual adek/kakak

pompuan mak sebagai sundal,

selambe aje..
.



Mat mat sotan, menteri dan mat mat

kat opis gomen tuh yang bikin

malu bangsa
.

bangsa corupsi ..... melayu
.

agama mereka apa?.....jawablah

sendiri
.


Sebenarnya , bukankah mereka itu

mat mat haramjadah yang dilaknati

Allah

.

Siapakah Mat Sotan sebenar , ikut

sejarah?
.
.

Penurunan kuasa kesultanana dari

bapa ke anak adalah ikut adat

omputih...

apa yang dikata 'promegeniture'

.hanya anak lelaki pertama akan

mewarisi takhta selepas sultan

mangkat?
.

Tapi adakah mat soltan sekarang

memenuhi syarat 'promegeniture' itu?
.


Carilah jawapannya,
.
.

Adalah penting mat mat ganuuu

semua tahu sejarah.

.

Bila dah paham sejarah ikutilah

kelas sejarah Tukar Tiub nanti-TT

pakar base dan sejarah di

internet!

.

.

korok
.

.

.

Anonymous said...

Oi si korok-ANJING KURAP, jgn. nak MENYAMAQlah!lu punya ekoq ni PENGGANAS Red bean RASIS-PELAHAP KANGKANG BABI DAPBANGKAI/PKRSODOM aaah?! Tak habis-habis MENGHINA Islam/umatnya termasuk Kesultanan Islam/Melayu kami!! PI MAMPOS lu si SIAL!

Aziz A Rahman said...

Ada kah blog ini akan disaman kerana fitnah oleh kerajaan Terengganu ? Nasib lah....
Kerajaan negeri Terengganu hari ini menafikan dakwaan menyerahkan kawasan pajakan perlombongan kepada syarikat CAA Resources seperti mana yang dinyatakan di dalam artikal New York Times bertarikh 19 november 2014 yang bertajuk :Chiese Interests Look To Malaysia For Cheap Iron Ore And Profits.
Dalam satu sidang akhbar di Wisma Darul Iman pagi ini, Menteri Besar Terengganu, Dato’ Haji Ahmad Razif Abd Rahman menyifatkan tuduhan berkenaan adalah tidak berasas, berunsur fitnah dan berniat jahat oleh segelintir pihak yang tidak bertanggungjawab terhadap kerajaan negeri Terengganu.
Menurut Razif, kerajaan negeri tidak pernah meluluskan kawasan perlombongan kepada syarikat tersebut sama ada secara langsung atau tidak langsung.
Menurut beliau lagi, kerajaan negeri melalui penasihat undang-undang akan menjalankan siasatan dan tidak teragak-agak untuk mengambil tindakan kepada mereka yang menimbulkan serta menyebarkanfitnah ini.
“Kerajaan negeri akan mengambil tindakan undang- undang melalui badan perundangan negeri kepada mana- mana pihak yang membuat dan menyebarkan firnah ini”
Jelas beliau lagi, empat syarikat tempatan telah di beri kelulusan untuk melombong di kawasan Bukit Besi yang telah beroperasi sepenuhnya di Malaysia dan akan di jual kepada Instant Steel dan Perwaja Steel serta tidak dibenarkan diproses di luar negara.
Kerajaan negeri juga telah mengarahkan SPRM menyiasat perkara ini dengan lebih lanjut

 
 
Blogger Templates