Social Icons

Pages

Thursday, July 13, 2017

EKSKLUSIF !!! CERITA SEBENAR TENTANG #MRT DIDEDAHKAN !!!


Apakah persamaan antara bandar-bandar berikut ini? : 

1) Sungai Buloh 
2) Kajang 
3) Serdang 
4) Kelana Jaya 
5) Damansara 
6) Subang Jaya 
7) Klang 
8) Glenmarie 
9) Shah Alam 
10) Petaling Jaya 

Terdapat banyak lagi tetapi saya akan berhenti setakat 10.Ada sesiapa yang tahu jawapannya? Cubaan yang baik.Jawapan yang sebenar ialah : semua tempat ini terletak di negeri Selangor.Saya pun tidak tahu mengapa Perdana Menteri Najib perlu bertindak dengan tidak adil dengan berusaha untuk memperbaiki infrastruktur pengangkutan dan laluan kereta api laju di negeri Selangor.Bukankah Selangor dalam tangan pembangkang ??? Ia tidak logik mengapa rakyat Selangor harus diberi keutamaan dalam mengurangkan masalah pengangkutan mereka ??? Tidak seperti orang KL,rakyat Selangor sangat menyokong dan mengundi Pembangkang sehingga negeri itu kini berada di tangan Pembangkang sejak Pilihanraya Umum 2008.Apa yang kita ada di sini adalah kes di mana orang-orang yang mengundi Pembangkang diberi perhatian dan keutamaan sepenuhnya oleh PM.Perlukah ini dihentikan? Kita tahu bahawa sejak Kemerdekaan 60 tahun yang lalu,kerajaan persekutuan telah memberi keutamaan kepada pembangunan infrastruktur pengangkutan. Infrastruktur pengangkutan di Malaysia sebenarnya telah mendapat penghargaan banyak entiti perancangan penyelidikan dan pembangunan asing.

Forum Ekonomi Dunia (WEF) yang berpusat di Switzerland adalah salah satu daripadanya.Dalam Indeks Persaingan Global untuk 2016-2017,WEF menyenaraikan Malaysia dalam kumpulan 20 teratas di kalangan 138 negara untuk pembangunan infrastruktur pengangkutan.Financial Times Confidential Research mengatakan bahawa infrastruktur pengangkutan bandar Malaysia jauh lebih maju berbanding jiran ASEAN.Kita kini tahu bahawa laluan LRT Sungai Buloh-Kajang akan beroperasi sepenuhnya pada pertengahan bulan ini (Julai),yang akan memberi manfaat kepada 400,000 penumpang setiap hari. [http://www.mymrt.com.my/en/sbk/the-mrt-sungai-buloh-kajang-line]. 

Dan kita semua tahu kerusi DUN Kajang dipegang oleh pemimpin PKR,Datin Seri Wan Azizah.Mengapa harus penduduk Kajang mendapat manfaat daripada rangkaian kereta api laju ini? Mereka tidak menyokong kerajaan.Begitu juga dengan orang Subang Jaya.Pada pendapat saya keseluruhan pembangunan infrastruktur MRT sangat tertumpu di negeri Selangor - termasuk Lembah Klang - untuk meringankan beban pengangkutan rakyat Selangor dan KL.Itu tidak sepatutnya berlaku.Lagipun,majoriti penduduk Selangor dan KL mengundi untuk Pembangkang.Contohnya Bukit Bintang.Stesen MRT yang baru dan cantik itu akan memberi manfaat kepada 150,000 orang setiap hari terutama mereka yang tinggal dan menjalankan perniagaan di kawasan KL yang mana adalah kubu kuat pembangkang.Hanya sebahagian kecil - enam peratus – daripada pedagang di Bukit Bintang adalah orang Melayu,India dan lain-lain Kita hanya boleh berharap bahawa orang-orang ini dalam KL dan Selangor boleh berfikir dan akan mengalami perubahan hati dan menyokong pakatan pemerintah pada Pilihan Raya Umum yang akan datang untuk kebaikan mereka sendiri dan kesejahteraan generasi mereka yang akan datang.Bolehkah kita yakin bahawa orang-orang ini akan boleh berfikir dan boleh meletakkan hati dan minda mereka di tempat yang betul menjelang PRU14 ??? 


APA KOMEN ANDA ???

RENUNG-RENUNGKAN

No comments:

 
 
Blogger Templates