Social Icons

Pages

Friday, April 20, 2012

KISAH BENAR !!! LUAHAN HATI ZAIBO BERKENAAN DENGAN PERANGAI 9 ANAK TIRI BELIAU !!! WAJIB BACA !!!


Pelakon dan pelawak Zaibo menjelaskan tanggungjawabnya sebagai seorang bapa yang baru dua tahun mendirikan rumah tangga bukannya mudah apatah lagi dia mempunyai sembilan orang anak tiri.Zaibo atau nama sebenarnya Zainal Ariffin Abd Hamid berkata,kadang-kala perasaan terguris dengan sikap anak-anak yang masih belum matang itu wujud tetapi ia harus dibuang agar seorang bapa itu tidak berperangai seperti budak-budak.

“Saya mengaku,di awal perkahwinan,saya agak sukar untuk berhadapan dengan keletah anak-anak tiri yang masih kecil kerana saya tiada pengalaman mempunyai anak sebelum ini.Anak-anak yang dah dewasa tiada masalah kerana mereka pandai membawa diri dan ada pula yang sudah berkahwin.Tetapi syukurlah saya mempunyai isteri yang banyak membantu serta mengajar saya bagaimana untuk mengendalikan anak-anak berdasarkan kepada pengalaman yang dia lalui,” katanya kepada mStar Online.

Zaibo menamatkan zaman bujangnya dengan ibu tunggal beranak sembilan iaitu Siti Hawa Shawal pada 3 Disember 2010.Hubungan mereka sebagai sahabat yang terjalin selama 15 tahun itu bertukar sebaliknya apabila kedua-dua mereka mengambil keputusan untuk mendirikan rumah tangga.Siti Hawa mempunyai anak berusia di antara empat hingga 26 tahun hasil perkahwinan terdahulu.

Zaibo berkata,daripada sembilan orang anak tirinya,lima di antara mereka sudah bekerja dan masih belajar di pusat pengajian tinggi sementara empat yang lain masih bersekolah.Katanya,sikap anak-anak yang sentiasa perlu diberi nasihat adalah satu perkara biasa tetapi ia sebenarnya agak baru dalam dirinya apabila bergelar “bapa segera”.Zaibo menambah dia bertuah kerana telah mengenali keluarga isterinya sejak sekian lama dan perkara itu adalah kelebihan untuk dia mendekati anak-anak dengan lebih rapat.

“Saya gembira dalam masa empat bulan selepas kahwin, hubungan saya dengan anak-anak tiri saya menjadi rapat terutama sekali empat orang anak yang berusia dari empat hingga 11 tahun,” katanya.

Dalam perkembangan lain menurut Ziabo, pada masa ini dia banyak menghabiskan masa dengan tinggal di rumah isterinya di Rengit, Batu Pahat, Johor dan akan pulang ke Kuala Lumpur sekiranya terdapat tawaran berlakon.Selain belajar hidup cara orang kampung,Zaibo turut bercampur dengan masyarakat di kampung berkenaan selain mengambil serta menghantar anak-anak ke sekolah pada setiap hari.

“Suasana selepas berkahwin amat berbeza.Percaya atau tidak,saya dan isteri akan bergilir-gilir buat kerja dapur. Selepas pergi ke pasar, kadang-kadang saya yang masak. Kalau saya penat, dia pula yang sibuk di dapur.Menarik sangat pengalaman kami ini,” katanya.

RENUNG-RENUNGKAN

No comments:

 
 
Blogger Templates