Jika kita berada di negara lain,NGO seperti Dong Zong sudah pastinya telah
dikuburkan atau tidak akan lahir sama sekali.Namun,atas dasar keterbukaan,Dong
Zong wujud di negara ini dan hidup segar dan aktif pula.Hari ini,kewujudan Dong
Zong untuk memperjuangkan pendidikan Cina telah melampaui objektifnya.Apa yang dapat kita lihat kini,Dong Zong bukan sebuah platform perjuangan
pendidikan Cina seperti yang dilaungkan mereka,tetapi sebuah platform membina
semangat perkauman Cina yang kuat.Pendidikan Cina yang diperjuangkan Dong Zong bukan sekadar berpaksikan bahasa
ibunda mereka,bukan juga mempelajari budaya dan sastera secara mendalam
tetapi menggunakan acuan yang berbeza dari pendidikan nasional dan hampir
keseluruhannya berkiblatkan pendidikan Taiwan.
Sekali gus,pendidikan Cina Dong
Zong menolak sejarah negara serta meremehkan bahasa kebangsaan.Apa yang lebih dikesalkan ialah perjuangan Dong Zong yang bertentangan dengan
aspirasi negara ini turut mendapat bantuan kerajaan dari berbagai segi.Maka tidak hairanlah apabila perjuangan Dong Zong semakin hari semakin keras dan
melampau sehinggakan pertubuhan itu kini dirujuk sebagai kumpulan ekstremis Cina.Amatlah malang apabila para ekstremis ini menjadi peneraju kepada sekolah Cina,
sekali gus merupakan pengaruh paling besar bagi generasi muda Cina.Hasil perjuangan Dong Zong dapat dilihat pada hari ini di mana,semakin ekstrem sifat
Dong Zong,semakin biadaplah sikap anak-anak Cina terhadap negara.Dong Zong berjuang dengan mengambil pendekatan ‘samseng’.Ugut mengugut
merupakan strategi utama untuk mendapatkan apa yang mereka mahu. Buktinya,
setiap kali pilihanraya tidak kira PRK atau PRU,Dong Zong akan muncul melaungkan
tuntutan demi tuntutan yang bukan-bukan.
Bagi Dong Zong,pilihanraya adalah sebuah
perniagaan di mana mereka perlu menjadi pihak yang untung sentiasa.Justeru,sebaik PRK Kajang diumumkan,Dong Zong pun menyalak lagi menuntut
kerajaan mengiktiraf Sijil Peperiksaan Bersepadu atau Unified Examination Certificate
(UEC).Sebenarnya sudah tiga dekad Dong Zong mendesak supaya kerajaan
mengiktiraf UEC sebagai kelayakan untuk memasuki institusi pengajian tinggi awam
(IPTA).Pengiktirafan UEC bermakna pemisahan sepenuhnya pendidikan Cina dari
dasar pendidikan kebangsaan dan anak-anak Cina tidak perlu lagi menduduki SPM.Sebagai ‘samseng’,Dong Zong tidak boleh dibawa berbincang.Dong Zong tidak
mampu memahami soal ‘aspirasi negara’ atau ‘arus pendidikan nasional’ atau apa-apa
jua fakta.Dong Zong hanya tahu menuntut dan mengugut, pentingkan diri, rasis dan
enggan mendengar sebarang penjelasan.Dong Zong tidak peduli jika anak-anak Cina
tidak fasih berbahasa kebangsaan, tidak patriotik serta menolak sejarah negara sendiri,kerana sememangnya itulah yang mereka mahukan.Secara ringkasnya,Dong Zong
tidak mahu ada kena mengena dengan semangat kebangsaan dan hala tuju negara
tetapi hanya berfikir mengenai soal untung dan menang bagi masyarakat Cina semata-
mata.Berdasarkan hakikat ini,inilah disarankan agar kerajaan turut berhujah dengan Dong
Zong atas dasar untung rugi juga.
Bayangkan kos yang perlu ditanggung kerajaan akibat terpaksa menubuhkan sekolah
Cina atau India sedangkan di kawasan itu hanya terdapat 4 orang murid.Sudah
sampai masanya kerajaan meletakkan syarat di mana sekiranya jumlah murid Cina
atau India di kawasan itu masing-masing tidak sampai 100 orang,maka sekolah jenis
kebangsaan tidak boleh dibina.Kita melihat tidak ada untungnya kerajaan terus melayan Dong Zong mahupun
meneruskan sekolah vernakular di negara ini.Seharusnya kerajaan menghadkan kalau
pun tidak menghapuskan terus sekolah jenis kebangsaan.Bayangkan betapa banyak penjimatan yang boleh dibuat oleh kerajaan dari segi kos
bangunan, penyelenggaraan, gaji guru dan kakitangan, utility dan berbagai-bagai lagi
jika langkah ini diambil.Lagipun,bukankah orang-orang Cina juga yang sering merungut mengenai
perbelanjaan yang tidak perlu oleh kerajaan ??? Bukankah sekolah vernakular itu tidak
perlu ???
Jika sekadar ingin belajar Mandarin,anak-anak Cina boleh sahaja mengambil kelas
tambahan sepertimana anak-anak Melayu mengambil kelas tambahan agama lepas
waktu persekolahan.Jika alasan ingin belajar budaya atau sastera Cina, maka ia tidak
pernah menjadi sebahagian dari syllabus sekolah vernakular pun.Satu-satunya objektif utama Dong Zong untuk memperjuangkan sekolah vernakular
adalah untuk memisahkan anak-anak Cina dari kaum lain dan dari arus pendidikan
nasional.Objektif seperti ini amatlah ‘gelap’ iaitu jahat,rasis,kiasu,sombong,angkuh
dan biadap.Tidak ada negara di dunia yang membenarkan sekolah vernakular selain
Malaysia.Sudah lebih 50 tahun kita Merdeka, sekolah vernakular sudah tidak relevan
lagi kerana ia tidak lagi menepati objektif asal penubuhannya.Justeru,kerajaan wajar menghapuskan sekolah vernakular kerana ia merugikan negara
dari segi ekonomi dan juga sosial.Dalam pada itu,kerajaan juga wajar mengharamkan
Dong Zong kerana bersifat ektremis dan bertentangan dengan slogan ‘kesederhanaan’
(moderate) yang dilaungkan Perdana Menteri.
APA KATA ANDA ???
RENUNG-RENUNGKAN
6 comments:
BAGI DUIT LAGI
BAGI DUIT LAGI
BANYAK
BANYAK BANYAK.
TOLONG BABI TERSEPIT LAGI..........
kita tengok PRK Kajang, berapa juta pula...
Jangan layan. Lagi dilayan lain pulak tanjaknya.
Bagaikan mencurah air didaun keladi. Atau mencurah kelaut.
Dong Zong dah lebeh.
PRK Kajang - BN menang atau BN kalah yg tetap untung bangsa Cina....Melayu tetap melukut tepi gantang!
Jikalu sudah perlembagaan tidak mahu di turuti, lebih baik nyah dan blaaa saja mana mana kaum cina yang exstremis tu dari bumi Malaysia ini. Kpd pihak berkuasa, kuasa di tangan anda, bertindak dengan tegas jikalau exstremis sudah melampaui batas. Ingat ini bumi Malaysia kita ada undang undang dan kedaulatan negara harus dipertahankan.
Memang la malaysia ...dikenali Tanah Melayu..
50 tahun dahalu .. bangsa Cina jual anak sebab KEMISKINAN..
TAPI SEKARANG BANGSA CINA SUDAH ADA WANG ..
SIAPA YANG JADI PENGEMIS SEKARANG ..
JADI .. BERUBAH LAH WAHAI BANGSA KU MELAYU..
DENGAN WANG YANG DIMILIKI BANGSA CINA
DAPAT MENGAWAL SEGALA GALANYA..
Post a Comment