Networkedblogs

RUMAH #PR1MA !!! KUOTA #BUMIPUTERA 30 PERATUS !!! ADAKAH SERIUS ATAU LAWAK JENAKA ???


Seperti yang kita sedia maklum,bumiputera mewakili 65% dari rakyat negara ini.Justeru,bumiputera merupakan kumpulan pengguna tertinggi dan menjadi tonggak kepada kitaran ekonomi dalam negara.Bagi memastikan kitaran ini tidak terputus atau terjejas,maka hak-hak bumiputera perlu dipelihara selagi jurang ekonomi antara kaum kekal ketara.Sekiranya hak-hak bumiputera dihapuskan,adalah dikhuatiri mereka tidak lagi mampu menjadi ‘daya beli’ tertinggi lalu akhirnya menjejaskan kitaran ekonomi.Andainya bumiputera dibiarkan terus ketinggalan dari segi ekonomi,ia akan menyumbang kepada masalah sosial yang teruk termasuk masalah jenayah yang tinggi, sekali gus membantutkan usaha untuk membina negara.Oleh itu,suka atau tidak,kita harus mengakui bahawa Hak Istimewa Bumiputeralah yang telah memungkinkan Malaysia berdiri teguh dan mencapai tahap yang dicapai pada hari ini.Selama ini,perjuangan memelihara hak bumiputera dijuarai oleh UMNO,terutamanya Pemuda UMNO dengan bersandarkan semangat kebangsaan serta pemahaman mengenai kitaran ekonomi dalam negara.Walaubagaimanapun,saya semakin musykil dengan hala tuju Pemuda UMNO hari ini apabila Pemuda UMNO Wilayah Persekutuan dikhabarkan telah menghantar memorandum kepada Prima untuk meminta kuota khas 30% kepada orang muda bumiputera.

Inilah ditekankan bahawa kadar 30% yang dipinta bukanlah satu perjuangan,malah satu bentuk penindasan.Dalam keadaan di mana kaum lain menuntut 1000% dari hak bumiputera,Pemuda UMNO W.P pula ingin menuntut hanya 30% sahaja.Bagaimana saya dapat menjustifikasi tuntutan ini sedangkan ratio bumiputera adalah pada kadar 65% ??? Bukankah sekurang-kurangnya kita perlu menuntut sehingga 70% kalau pun tidak 100% ??? Dengan meletakkan kuota 30% untuk bumiputera,maka kita sebenarnya telah memberikan 70% kepada bukan bumiputera.Sedangkan,sasaran Prima adalah rakyat yang kurang berkemampuan yang mana rata-ratanya adalah dari kalangan bumiputera.Amatlah malang apabila pagar yang diharap untuk menjaga padi juga telah reput dan hampir runtuh menyembah bumi.Pemuda UMNO bukan sahaja tidak lagi mampu mempertahankan hak bumiputera tetapi dengan sengaja menafikan hak sendiri sambil memberikan sisa yang ada kepada orang lain.Pemuda UMNO perlu ingat bahawa bumiputera sedang berhadapan dengan ketamakan kaum lain yang enggan bertolak ansur atau berkongsi kek ekonomi dengan kita.Barangan bumiputera telah diboikot mereka sejak azali.Perniagaan bumiputera disabotaj dengan menggunakan kuasa ekonomi yang ada pada mereka. 

Kisah bumiputera didiskriminasi di sektor swasta pula bukanlah perkara baru atau asing lagi,malah telah menjadi hakikat kehidupan di Malaysia.Pemuda UMNO harus belajar memahami bahawa bumiputera bukan hanya mewakili pekerja kerajaan atau politik semata-mata.Sejak Malaysia melalui era industri lagi,ramai bumiputera telah mewakili golongan professional atau pertengahan di dalam sektor swasta dan tahukah Pemuda UMNO bahawa telah menjadi kebiasaan di dalam sektor swasta,pendapatan bumiputera dan bukan bumiputera adalah berbeza biarpun pangkatnya sama ??? Oleh itu, mengikut pendapat Pemuda UMNO,bagaimanakah agaknya akan dapat diimbangi isu diskriminasi di sektor swasta dengan tuntutan kuota Prima yang hanya 30% kepada bumiputera ??? Apakah ini satu sindiran,ejekan,penghinaan atau sekadar kebodohan ??? 

Jelas,Pemuda UMNO pada hari ini tidak lagi membawa watak anak jantan atau pejuang sejati.Mereka juga tidak bijak memahami fakta dan angka,mahupun persepsi dan emosi.Pergaulan Pemuda UMNO yang terhad di kalangan orang-orang politik dan kerajaan telah mengakibatkan mereka tidak lagi berpijak di bumi nyata.Persaingan antara kaum dalam dunia pekerjaan yang sebenar adalah sesuatu yang amat asing bagi mereka.Jika Pemuda UMNO terus berada di awang-awangan,maka lambat laun kaum bumiputera akan melihat UMNO sebagai tidak lagi relevan kepada mereka.Seharusnya,dalam keadaan di mana pembangkang memilih untuk mengabaikan bumiputera, UMNO wajib bingkas bangkit menjadi penyelamat bangsa.Malang sekali ini tidak berlaku.Pemuda UMNO hanya bersimpuh tersipu-sipu bagai anak dara dirisik tauke Cina,sedang kita mengharapkan mereka menjadi wira.Entah apalah nasib bumiputera jika negara berada di tangan mereka.jangan marah saya jika anda baca artikel ini dan anda terasa pedih nya wahai pemuda UMNO.ini adalah nasihat dari saya,rakyat malaysia yang tinggal di luar negara.anda faham kan maksud saya wahai pemuda UMNO ???

APA KATA ANDA ???

RENUNG-RENUNGKAN

3 comments:

Anonymous said...

Ini jelas menunjukkan bhw Khairi Jamaluddin, Ketua Pemuda UMNO tidak boleh diharap uitk membela nasib orang Melayu.
Pd PRU 14 nanti, jangan beri sokongan pd orang2 ini!
Kecuali, jika Melayu bodoh mudah lupa !!!!!!!!!!!!

Anonymous said...

Saya amat bersetuju dengan pendapat penulis. Bumiputera sepatut mendapat kuota sekurang-kurangnya 65%, bertepatan dengan nisbah bilangan rakyat Malaysia masakini. Kuota 30% adalah diskriminasi keatas bumiputera yang awal-awal acuannya sudah disediakan.. Peruntukan perumahan untuk Bumiputera akan tetap tidak mencukupi, sedangkan untuk bangsa lain terutama bangsa china berlambak. Lambakan rumah ni pula mereka beli dan manipulasikan harga dan kemudian jual kepada bumiputera. Target kuota ekonomi bumiputera = 30%, Perumahan =30%.
Saya amat takut bayangkan kedudukan sosio-ekonomi bumiputera akan datang..

zamano

Anonymous said...

Admin ni buat terkejut pulak pemuda umno cuma minta kuota 30peratus je... dah memang umno ni bukan membela melayu pun.. tapi membela perut masing2 je.. tengok la orang berpangkat dalam umno ada rumah bunglo 2 - 3 biji .. kereta mewah 3 - 4 biji... orang melayu kampung nak makan pun tak cukup